• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20922
+
-

توقیف مسافربرهای شخصی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر از پیگیری مطالبات و درخواست‌های‌رانندگان تاکسی خبر داد

در شهر
توقیف مسافربرهای شخصی





فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

بیکاری زیاد در شهر کرمانشاه و نبود درآمد برای مردم باعث شده هر کس با جور کردن مقداری پول یک خودرو دست دوم برای خود تهیه کند و با مسافرکشی و یا کار کردن در آژانس روزی خانواده‌اش را در بیاورد. در شرایطی که تعداد تاکسی‌ها در شهر کرمانشاه بیش از حد نیاز مردم است، شاهد فعالیت صدها مسافربرشخصی هم هستیم که به صورت مسیری یا گردشی در شهر کار می‌کنند. مسافر‌برهایی که این روزها طرح توقیف آن‌ها آغاز شده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

اما به هر رو اجرای این طرح مشکلاتی دارد. از یک سو با ممنوعیت فعالیت مسافربرهای شخصی نمی‌توان باعث بیکار شدن عده ای از مردم شد که با سختی و تلاش نان در می‌آورند و بیکاری آن‌ها بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد. از سوی دیگر این وضعیت باعث گلایه شدید تاکسی‌داران شده است و حتی آن‌ها چند وقت قبل دست به اعتراض زدند و خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همین موضوع فعالیت مسافربرهای شخصی بود. 


گلایه‌های رانندگان تاکسی‌ها

تاکسی‌داران عقیده دارند که مسافربرهای شخصی بدون پرداخت هیچ هزینه، عوارض سالیانه و... فعالیت می‌کنند و به علاوه به هیچ عنوان نمی‌توانند امنیت مسافران را تامین کنند، زیرا در برخی موارد افراد سودجویی هم هستند که در پوشش مسافربرهای شخصی اقدام به کارهای خلاف می‌کنند.
«ایوب رودکی» یکی از تاکسی‌داران کرمانشاه است و می‌گوید: آن‌قدر وضعیت کار کردن با تاکسی بد شده که گاهی رانندگان حتی پول سوخت خود را هم درنمی‌آورند و دیگر حتی استفاده از گاز که هزینه کمتری نسبت به بنزین دارد هم برای تاکسی‌ها جواب نمی‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: گاهی رانندگان تاکسی‌ها یک مسیر طولانی با هزار تومان کرایه را فقط برای یک نفر می‌روند و اکثر تاکسی‌هایی که در شهر می‌بینید یا خالی هستند یا یک یا 2 نفر مسافر دارند. این راننده تاکسی با بیان این‌که بسیاری از تاکسی‌داران فقط همین یک راه تامین معاش را دارند، می‌افزاید: طی سال‌های اخیر بسیاری از افرادی که شغل‌های دیگر هم دارند وارد کار مسافرکشی شده‌اند، مثلا کارمند هستند و عصرها روی خودرو شخصی کار می‌کنند و یا بازنشسته هستند و در وقت بیکاری روی تاکسی پول درمی‌آورند.
رودکی با اشاره به مازاد تاکسی در شهر کرمانشاه، یادآوری می‌کند: به اندازه کافی تاکسی داریم که دیگر شرایط برای فعالیت مسافربرهای شخصی مهیا نباشد. وی ادامه می‌دهد: این روزها کار کردن با تاکسی در کرمانشاه اصلا به صرفه نیست و رانندگان حتی خرج استهلاک خودرو و سوخت را هم در نمی‌آورند؛ چه رسد به آن‌که بخواهند با آن زندگی را بچرخانند.


 مسافر برای تاکسی‌ها نمی‌ماند

«اکبر ده‌جانی» یکی دیگر از رانندگان تاکسی درکرمانشاه است و می‌گوید: به سمت هر مسافری که می‌رویم قبل از تاکسی‌ها چند مسافربر شخصی جلوی پای او ترمز می‌کنند و در عمل هیچ مسافری برای تاکسی‌ها نمی‌ماند.
 وی ادامه می‌دهد: مردم برای این‌که زودتر به مقصد برسند حاضر نیستند چند دقیقه بیشتر منتظر بمانند تا تاکسی از راه برسد و برخی از مردم به راحتی از مسافربرهای شخصی
 استفاده می‌کنند.

ده‌جانی با اشاره به مشکلاتی که مسافربرهای شخصی می‌تواند برای مردم ایجاد کند، می‌افزاید: مواردی پیدا می‌شود که افراد در پوشش مسافربر شخصی اقدام به سرقت اموال افراد می‌کنند که به هیچ عنوان قابل پیگیری نیست و حتی گاهی جان مردم هم به خطر می‌افتد. 
این تاکسی‌دار کرمانشاهی اضافه می‌کند: به علاوه اگر وسیله گران‌قیمتی از شهروندان در یک خودروی شخصی جا بماند اصلا قابل پیگیری نیست، اما تاکسی‌ها همواره اموال مردم را نگه می‌دارند و آن را به تاکسیرانی تحویل می‌دهند. ده‌جانی از مسئولان تقاصا کرد برای کمک به معیشت رانندگان تاکسی‌ها و حفظ ایمنی و سلامت مردم از فعالیت مسافربرهای شخصی جلوگیری کنند. 

وی می‌گوید: وقتی ما رقیب‌های زیادی مانند تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌ها و... داریم دیگر مسئولان نباید به مسافربرهای شخصی اجازه بدهند که مسافر سوار کنند. 


آغاز اجرای طرح توقیف مسافربر شخصی

حال مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر کرمانشاه نیز از پیگیری مطالبات و درخواست‌های رانندگان تاکسی‌ها خبر می‌دهد که جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی از مهم‌ترین این درخواست‌هاست. 

«سجاد سلیمانی» از آغاز اجرای طرح برخورد و توقیف خودروهای مسافربر شخصی در کرمانشاه خبر می‌دهد و می‌گوید: در راستای افزایش امنیت شهروندان پس از کسب مجوز از مراجع ذی‌صلاح و با همکاری نیروی انتظامی، طرح توقیف خودروهای مسافربر شخصی از روز گذشته اجرا شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
وی می‌افزاید: طی ۲۴ ساعت از اجرای این طرح حدود ۶۰ خودرو توقیف شده و به پارکینگ سازمان تاکسیرانی ارجاع داده یافته است و این طرح با جدیت تمام به‌صورت ویژه در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری کرمانشاه هدف از اجرای این طرح را افزایش سطح امنیت شهروندان عنوان کرده و ادامه می‌دهد: ما در مقابل امنیت تک تک مردم شهر مسئولیم و اجازه نخواهیم داد لحظه‌ای آرامش و آسایش آنان به خطر بیفتد و علاوه بر این سازمان تاکسیرانی در مقابل تاکسیرانان نیز مسئول است، رانندگان تاکسی‌ها قشر زحمتکشی هستند که مخارج زندگی آنان از همین راه تأمین می‌شود و ما در قبال امنیت شغلی آنان مسئول هستیم.

سلیمانی تصریح می‌کند: خودروهای توقیف شده در صورت تمایل مالکین پس از تشکیل پرونده و اخذ مدارک لازم به آژانس‌های تاکسی تلفنی معرفی خواهند شد و در صورت تمایل نداشتن، بعد از کسب تعهد و جریمه و پس از گذشت ۱۰ روز
( برای بار اول ) ترخیص خواهند شد. 
وی همچنین از شهروندان نیز خواست برای حفظ امنیت، سفرهای درون شهری خود را فقط با تاکسی‌های تحت نظارت سازمان تاکسیرانی انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید