• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20905
+
-

پیچ‌وخم‌ ساخت یک کمربندی

جاده محمدشهر یکی از‌ راه‌های دسترسی به شهرهای غرب کشور است که به دلیل ترافیک سنگین به کمربندی نیاز دارد

گزارش
پیچ‌وخم‌ ساخت یک کمربندی





زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:

توجه به افزایش روزافزون جمعیت و به تبع آن ورود و تزریق خودرو به شهرهای بزرگ روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود و با روند ‌رو به رشد جمعیت، مهاجرت و ازدیاد سرسام‌آور خودروها، در آینده‌ای نه چندان دور ترافیک شدیدتری نیز بروز خواهد کرد. در واقع هر سال نسبت به سال قبل شرایط سخت‌تری در حوزه ترافیک پیش روی استانی چون البرز و شهرهای تابعه آن خواهد بود. محمدشهر از جمله شهرهای البرز است که سال‌هاست با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند. جاده محمدشهر را می‌توان از این لحاظ که چند استان را به هم متصل می‌کند، یکی از مهم‌ترین جاده‌ها و راه‌های کشور و استان البرز برشمرد. به همین دلیل، توجه به ساماندهی آن ضروری است. این جاده یکی از راه‌های دسترسی به شهرهای غرب کشور نیز بوده و همواره شاهد افزایش حجم ترافیک است. بر همین اساس، اجرای طرح موسوم به «کمربندی محمدشهر» از سالیان پیش مطرح شده است.


گره گور ترافیک محمدشهر

یکی از شهروندان محمدشهر درباره مشکل ترافیک این جاده می‌گوید: در واقع مشکل اصلی این جاده فارغ از مسائل مهندسی و عمرانی، ترافیک است که در محمدشهر ایجاد می‌شود، زیرا این جاده از قسمتی از محمدشهر عبور کرده است و در همان نقطه نیز گره کور ترافیکی وجود دارد که سال‌هاست که بسته مانده و نیاز به عملیاتی برای گشوده شدن دارد. «احمدرضا ستوده» می‌افزاید: همچنین تردد خودروهای سبک و سنگین از خیابان اصلی محمدشهر به دلیل نبود کمربندی، ضمن ترافیک سنگین سبب خرابی آسفالت و مشکلات زیست‌محیطی در منطقه شده است. با توجه به قرار گرفتن محمدشهر بین جنوب استان البرز و مسیر استان‌های غربی کشور، ساخت جاده کمربندی در این شهر ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: آن‌طور که ما شنیده‌ایم، مسئولان شهری محمدشهر و شهرداری قدرت مالی کافی برای تملک اراضی و املاک پیش روی اجرای این طرح را ندارند.


مزایا و معایب ساخت کمربندی

یکی از شهروندان نظر دیگری دارد و می‌گوید: اجرای این طرح شاید بتواند مشکل داخل شهر را حل کند اما از بعضی جهات مشکلات ترافیکی را برای محمدشهر بیشتر می‌کند و به نوعی باعث می‌شود ورودی محمدشهر و ماهدشت از سمت کرج قفل شود و در این نقطه فشردگی و تراکم ترافیکی رخ دهد.
«محمود روح‌نواز» اضافه می‌کند: مگر اینکه اجرای ورودی این کمربندی از نقطۀ دیگری در نظر گرفته شود. مثلا از کنار اتوبان تهران - کرج - قزوین آغاز شود تا سرریز خودروهای عبوری، جاده محمدشهر را بیش از این اشغال نکند.


 معارض و ‌تپه تاریخی؛ مانعی برای حل معضل ترافیک

رئیس شورای شهر محمدشهر درباره حل مشکل ترافیک در این منطقه می‌گوید: مهم‌ترین معضل محمدشهر ترافیک آن است که هم برای شهروندان و هم برای کسانی که مسیر عبورشان از محمدشهر است مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.
«محمد احمدوند» می‌افزاید: اکنون محمدشهر حدود ۱۲۰هزار نفر جمعیت دارد و جمعیت 60 هزار نفری ماهدشت، 70هزار نفری اشتهارد و بخشی از محله‌های دیگر از اینجا عبور می‌کند، در حالی که خیابان‌ها و جاده‌ها برای جمعیت ۵۰ هزار نفری ساخته شده است و همین موضوع ترافیک سنگین برای شهر ایجاد کرده است. همچنین با اینکه جاده محمدشهر یک‌ مسیر عبوری است ما کمربندی نداریم و وسایل نقلیه سنگین هم برای رفت‌وآمد از داخل شهر عبور می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: بر همین اساس، برای حل مشکل ترافیک ساخت دو مسیر شرقی و غربی کلید خورده است که کنارگذر غربی از خیابان خبرنگاران شروع می‌شود و بخشی از آن نیز انجام شده، اما به خاطر وجود معارض کار متوقف شده است. اکنون در حال پیگیری هستیم و با مالکان صحبت‌هایی شده که یا ملک خود را بفروشند یا به نوعی تهاتر شود. البته بخشی از مسیر نیز در حریم شهری کرج و زیر نظر شهرداری منطقه ۹ است که در حال مذاکره با آنها هستیم.

احمدوند اضافه می‌کند: رینگ شرقی نیز پشت محله دشت بهشت است و با مشکل بزرگ میراث فرهنگی در آن منطقه روبه‌رو هستیم، چراکه در آن محل تپه تاریخی وجود دارد. از همین‌رو با یک شرکت کاوشگر که زیر نظر میراث فرهنگی فعالیت می‌کند، قراردادی منعقد کردیم تا در این منطقه بررسی‌های لازم را انجام دهند و حریم را مشخص کنند.
وی می‌افزاید: اکنون فعالیت ما درآن منطقه تحت‌الشعاع نظر میراث فرهنگی است که اگر نظر مساعدی نداشته باشند، مجبوریم مسیر دیگری را جایگزین کنیم. البته در طرح تفصیلی نیز این مسیر از کنار تپه عبور کرده و ‌قانون نیز بر اساس طرح تفصیلی است، اما حفظ میراث فرهنگی باارزش است و ما ادامه کار را منوط به نظر کارشناسان کرده‌ایم.


ساخت کمربندی در دست بررسی است

رئیس شورای شهر محمدشهر با اشاره به ساخت کمربندی می‌گوید: ساخت کمربندی یک موضوع فراشهری است، چون اگر کمربندی ایجاد شود، بخش اعظمی از خودروهایی که از مهرشهر یا نظرآباد خروجی می‌گیرند برای اینکه مسیرشان کوتاه‌تر شود از آنجا رد می‌شوند که همین باعث دامن زدن به ترافیک می‌شود. به همین دلیل، ما به دنبال راهی هستیم که این قیف ورودی را نداشته باشیم.
«محمد احمدوند» ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه کمربندی انشعابش را از جاده محمدشهر می‌گیرد، شاید بتواند ترافیک داخل شهر را باز کند، اما بر ورودی و خروجی شهر قفل بزرگ‌تری خواهد خورد. به همین دلیل، باید این موضوع کارشناسی شود تا سال‌های بعد مشکل بزرگ‌تری گریبان‌گیر شهر نشود.
وی می‌افزاید: ما چندین جلسه با مدیران راه و شهرسازی، مدیران شهری، استانداری و نمایندگان مجلس داشتیم تا این طرح را به نحو احسن اجرا کنیم. اکنون نیز کار متوقف نشده و ‌طرح‌های مطالعاتی، کارشناسی و زیرساخت‌ها در حال انجام است، اما کار باید اصولی انجام شود تا دیگر شاهد ترافیک در محمدشهر نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید