• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20918
+
-

جایزه محمود افشار برای علی‌اشرف صادقی

بیست و پنجمین جایزه بنیاد موقوفات محمود افشار به علی‌اشرف صادقی، زبان‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسید.

به‌‌گزارش همشهری در مراسمی که با حضور مصطفی محقق داماد، رئیس هیأت امنا، ژاله آموزگار، حسن انوری، غلامعلی حداد عادل و ‌امید طبیب‌زاده برگزار شد، لوح و نشان بنیاد افشار به همراه یک قالیچه دستباف نایین که نام علی‌اشرف صادقی بر آن نقش بسته است، به این استاد پیشکسوت زبان فارسی اهدا شد.

علی‌اشرف صادقی، زبان‌شناس و استاد بازنشسته دانشگاه تهران است. او پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی به فرانسه رفت و دکتری زبان‌شناسی عمومی خود را در دانشگاه سوربن گذراند. پس از آن به ایران بازگشت و بعد از مدتی همکاری با بنیاد لغتنامه دهخدا به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت و از سال 1342تا سال 1387در آنجا به تدریس مشغول بود. صادقی هم‌اکنون مدیر گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

مسائل تاریخی زبان فارسی، دستور زبان فارسی و تکوین زبان فارسی ازجمله آثار علی‌اشرف صادقی است. اثری که صادقی در سال‌های اخیر مشغول تدوین آن است «فرهنگ جامع زبان فارسی» است که تا‌کنون 2 جلد از آن منتشر شده است. جایزه بنیاد موقوفات محمود افشار سال گذشته به ژیلبر لازار زبان‌شناس و ایران‌شناس فرانسوی رسید.

سیدمصطفی محقق داماد، محمدرضا شفیعی کدکنی، ژاله آموزگار، جلال خالقی‌مطلق، محمود امیدسالار، فتح‌الله مجتبایی، حسن انوری و کاوه بیات اعضای هیأت گزینش کتاب و جایزه بنیاد موقوفات محمود افشار یزدی هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید