• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 آبان 1402
کد مطلب : 209056
+
-

چند و چون برگزاری اردوهای دانش‌آموزی

شیرین‌ترین خاطرات دانش‌آموزان در اردوهای دانش‌آموزی شکل می‌گیرد و تدارک و برگزاری اردوهای تفریحی، تربیتی و آموزشی نه‌تنها به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه بستر ارتباط بهتر با همکلاسی‌ها، معلمان و مسئولان مدرسه را نیز به‌وجود می‌آورد.
 علیرضا حلیمی در این‌باره می‌گوید: «در برگزاری اردوهای دانش‌آموزی باید نکاتی را رعایت کنیم تا بیشترین بهره‌وری لازم را داشته باشد.»
 این مربی پرورشی ادامه می‌دهد: «مسلم است که دانش‌آموزان در محیط اردو نباید رفتاری خارج از شرع و عرف داشته باشند، اما نباید با سختگیری بیجا، فرصت شادی و ابراز هیجان را از آنها بگیریم. دانش‌آموزان باید در اردو احساس کنند تحت فشار و اجبار نیستند و با معلمان و مسئولان شرکت‌کننده در اردو رابطه‌ای صمیمانه‌تر از فضای مدرسه داشته باشند.» حلیمی درباره شیوه برخورد مربی با دانش‌آموزان می‌گوید: «اردوهای دانش‌آموزی بستر مناسبی برای تحقق اهداف تربیتی است، اما اگر در اجرای برنامه‌های تربیتی و پرورشی اجبار و التزام داشته باشیم، تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.»
او ادامه می‌دهد: «مثلا اگر دانش‌آموزی در برنامه نماز جماعت شرکت نکند، نباید با تنبیه و تذکر جدی او را ملزم به شرکت در این برنامه کنیم، بلکه با تشویق همکلاسی‌های نمازگزارش، انگیزه او را برای پیوستن به نمازگزاران به‌وجود آوریم.»
حلیمی رعایت نظم و انضباط در محیط اردو را لازم می‌داند و توضیح می‌دهد: «رعایت نظم و انضباط توسط دانش‌آموزان، برای پیشگیری از بروز مشکلات در اردو و تأمین امنیت و سلامت دانش‌آموزان ضروری است، ولی نباید دانش‌آموزان احساس کنند در مورد آنها سختگیری بیجا می‌شود. اگر مربیان دلیل وضع قوانین و موارد انضباطی را برای آنها توضیح دهند، دانش‌آموزان با رغبت بیشتری به قوانین تعیین‌شده عمل می‌کنند.» این مربی پرورشی تقسیم وظایف میان دانش‌آموزان را راهکاری برای مشارکت همه دانش‌آموزان در برنامه‌های اردو ذکر می‌کند و می‌گوید: «در تقسیم وظایف هیچ‌یک از دانش‌آموزان نباید از قلم بیفتند و بهتر است وظایف به‌صورت اختیاری و متناسب با روحیات و علایق دانش‌آموزان توزیع شود.» او تدارک برنامه‌های مفرح و متنوع مانند مسابقات ورزشی و هنری را باعث شاداب‌سازی‌ اردو عنوان می‌کند و می‌گوید: «برگزاری جلسات بحث و مناظره گروهی در اردوهای دانش‌آموزی فرصتی را به‌وجود می‌آورد که دانش‌آموزان آزادانه به بیان نظرات و احساسات خود بپردازند و در مورد دغدغه‌هایشان با مربی و همکلاسی‌های خود گفت‌وگو‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید