• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20892
+
-

جشن‌های شبانه اراک در راه‌ است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اراک: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سعی می‌کنیم تابستان امسال برنامه‌ها با نگاه متنوع‌تری برگزار شود




آوا صادق| اراک- خبرنگار:

امروزه، با گسترش جوامع شهری و افزایش جمعیت‏، شهرها صرفاً به ایجاد معابر، پل‌های عظیم، پارک‌های سرسبز، پاساژهای لوکس و میدان‌های زیبا نیاز ندارند. هرچند این عوامل از نیازهای فیزیکی شهرها محسوب می‌شوند‏، اما امروزه مردم کلان‌شهرها نیازهای فرهنگی، اجتماعی و تفریحی نیز دارند تا بتوانند محیط‌های شلوغ و آلوده شهرها را تحمل کنند. حال تصور کنید که یک کلان‌شهر صنعتی مانند اراک از امکانات فرهنگی و تفریحی بی‌بهره باشد؛ آن زمان است که سازه‌های بتنی بی‌روح ‏ برای افسردگی مردم سر به آسمان می‌کشند. 

بدون تردید هر سال مسئولان شهری برای ایجاد محیطی شاد و مفرح مخصوصا در آغاز فصل تابستان برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در نظر گرفتن تعدادی برنامه فرهنگی‏، اجتماعی و تفریحی که صرفاً تکرار برنامه‌های سال گذشته است، بدون ارزیابی نیاز شهر و محله، نمی‌تواند محیط شهری شاد و بانشاطی را برای خانواده‌ها و دانش‌آموزانی که 3 ماه تعطیل هستند، ایجاد کند. پس این مساله نیاز به بررسی وضعیت مناطق مختلف شهر دارد.


تابستانی شاد با برگزاری برنامه‌های ویژه‌ در اراک

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای فصل تابستان امسال در نظر گرفته شده است، می‌گوید: مسابقه‌های ورزشی که شامل رشته‌هایی مانند والیبال و بسکتبال می‌شود در پارک‌های شهر برگزار خواهد شد.
«حمید کربلایی حسنی» به همشهری می‌گوید: در کنار این مسابقات شاد ورزشی‏، دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف فرهنگی-هنری در تابستان، در فرهنگسراها برگزار خواهد شد. همچنین با مساجد نیز هماهنگی‌های لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع انجام شده است. همچنین به منظور ایجاد نشاط اجتماعی و فراهم آوردن محیطی مناسب برای اوقات فراغت شهروندان، در یکی از بوستان‌های اراک جشن شبانه به مدت 45 شب برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک می‌افزاید: 6 همایش پیاده‌روی خانوادگی و اختتامیه جشنواره داستان و شعر در تابستان امسال برگزار می‌شود. در این سازمان تمامی تلاش مجموعه برای برگزاری برنامه‌های متفاوت در اراک در فصل تابستان است. با این حال، این سازمان‏ نیروی انسانی مورد نیاز را برای برگزاری این رویدادها در اختیار ندارد و اقدامات برنامه‌ریزی‌شده با تعداد اندک نیرو و کمک دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت مالی شهرداری مانند اغلب شهرداری‌های کشور مناسب نیست، بیان می‌کند: با وجود تمامی این نواقص و خلأ‌ها، برای تابستان امسال اقدامات گسترده و موثری انجام شده است. حتی این سازمان از برخی سازمان‌های مشابه در دیگر استان‌ها (که نیروی انسانی و اعتبار بیشتری در اختیار دارند) اقدامات مؤثرتری انجام داده است.
حسنی می‌افزاید: با وجود مشکلات ناشی از کاهش درآمد شهرداری، برنامه‌های متنوع و متعددی در بخش فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اراک اجرا خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سعی می‌کنیم تابستان امسال برنامه‌ها با نگاه متفاوت و متنوع‌تری نسبت به سال گذشته برگزار شود.


طرح توانمندسازی محله‌ها اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک نیز معتقد است که شهرداری در زمینه ورزش و ایجاد شادی و نشاط در اراک گام‌های مهمی برداشته است.‏ او می‌گوید: سال 94 باشگاه ورزشی شهرداری از سوی سازمان بازرسی منحل اعلام شد و شورای چهارم نتوانست برای حفظ این مجموعه کاری انجام دهد و نهایتاً در سال 95 باشگاه تعطیل شد.

«مرتضی سورانه» بیان می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده، باشگاه ورزشی شهرداری امسال بازگشایی شد و اکنون فعال است. با فعالیت این مجموعه بخشی از وظایف شهرداری در قسمت ورزشی انجام می‌شود. در کنار این مجموعه، سازمان در زمینه‌های مختلف به خصوص ورزش همگانی نیز برنامه‌ریزی و اقدام خواهد کرد.
وی می‌افزاید: برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک به تناسب نیازمندی‌ شهروندان اراکی در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب بیشترین بازده را از اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی به دست آوریم. بر اساس برآوردهای انجام‌شده، یکی از مسائل اجتماعی اراک افسردگی شهروندان است. با توجه به این مسأله، یکی از پیشنهادهای کمیسیون به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در نظر گرفتن برنامه‌های نشاط‌آور مانند برگزاری کنسرت در پارک‌هاست.

سورانه می‌گوید: قطعاً برنامه‌هایی که این سازمان اجرا می‌کند بر اساس نیازسنجی و مطالعات اولیه است و در جامعه شهری تاثیرات مثبتی خواهد داشت.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک بیان می‌کند: با وجود تمامی تلاش‌هایی که در بخش اجتماعی، فرهنگی و ورزشی اراک انجام می‌شود، کماکان تیم شورا و شهرداری این اقدامات و برنامه‌ها را کافی نمی‌دانند که برای بهبود وضعیت حتماً بیش از این تلاش می‌کنیم.

سورانه ادامه می‌دهد: یکی از برنامه‌هایی که بعد از بررسی‌ شرایط موجود اراک از نظر اجتماعی در نظر گرفته شد، طرحی با عنوان توانمندسازی محله‌های اراک بود. بر اساس چارچوب تعیین‌شده این طرح، پرسش‌نامه‌هایی طراحی و از شهروندان ساکن در مناطقی مانند شهرک ولیعصر(عج)، کوی علی‌ابن‌ابیطالب(ع) و کوی سجادیه در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نظرخواهی
 می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید