• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 21 آبان 1402
کد مطلب : 208839
+
-

نوآوری بر بستر فناوری

معرفی دستاوردهای استارت‌آپ‌های فعال در کارخانه‌های نوآوری

نوآوری بر بستر فناوری

کارخانه‌های نوآوری در سال‌های اخیر محصولاتی نوآورانه بر پایه فناوری و با محوریت سلامت و سبک زندگی سالم‌تر و بهتر رونمایی کرده‌اند. در دنیای دیجیتال امروز که همه‌‌چیز مبتنی بر سرعت و دقت است، استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی گجت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که همه‌‌چیز را سرعت می‌دهند بسیار مورد استقبال است. در کشور ما نیز همپا با پیشرفت فناوری در دنیا، دانشمندان ایرانی در گروه‌های استارت‌آپی موفق به خلق ابزاری برای سبک زندگی بهتر و البته مدرن‌تر شده‌اند.

مراقبت از سالمند به شکل هوشمند

مراقبت از سالمندان کار بسیار حساس و دقیقی است. از آنجا که بسیاری از افراد تمایلی برای نگهداری از سالمند خود در خانه‌های سالمندان ندارند و ترجیح می‌دهند در منزل از آنها مراقبت کنند، ابزارهای پیشرفته و مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در این مسیر بسیار کمک‌کننده و راهگشا باشد. با استفاده از اپلیکیشنی به نام سیواپکه خدمات مراقبتی به سالمندان ارائه می‌شود، کاربر می‌تواند در مواقع اضطرار سالمند را در منزل تنها گذاشته و با استفاده از این اپلیکیشن از او بخواهد در مواقع ضروری درخواست کمک برای خانواده خود ارسال کند.

گجت پوشیدنی پایش شرایط و دمای بدن

تشخیص سریع به درمان سریع منجر می‌شود. راه‌های زیادی در عصر فناوری برای تشخیص سریع بیماری کشف شده است که یکی از بهترین‌های آنها، گجت‌های پوشیدنی است که داده‌هایی درباره بدن ارائه می‌کند. یکی از این گجت‌ها بومی‌سازی‌شده و یک تیم خلاق و ابزاری، پوشیدنی‌ای به نام «فیورگجت» جهت پایش پیوسته دمای بدن ساخته است. این ابزار با چسبیدن به زیر بغل یا کشاله ران دمای بدن را اندازه‌گیری و ذخیره کرده و با دیگران به اشتراک می‌گذارد. درصورت بالا‌رفتن دمای بدن این گجت شروع به دادن‌ پیام هشدار می‌کند. از قابلیت‌های دیگر آن این است که می‌تواند حملات تشنج و روز تخمک‌گذاری در بانوان را تعیین کند.

استخراج رمزارز به سبک و سیاق ایرانی

یکی از شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری برای علاقه‌مندان دنیای ارزهای دیجیتال، یک اپلیکیشن، یک ابزار بومی برای استخراج رمز ارز در داخل تولید کرده است. این اپ به نام ماینو، براساس نیاز‌های کاربران ایرانی طراحی و تولید شده است.
در این نرم‌افزار، کاربران برای استخراج می‌توانند با اشتراک ظرفیت خود به‌صورت شبکه‌ای به زنجیره بلوکی بیت کوین متصل شوند که در نتیجه شانس ذخیره رمزارز برای استخراج‌کنندگان افزایش می‌یابد.

برای تحقق آرزوی آسمان آبی

ترویج وسایل نقلیه برقی در نهایت هم به سلامت انسان و هم آب و هوای پاک‌تر منجر می‌شود. حالا اگر این وسیله نقلیه به شکل موتور برقی هم باشد، همه می‌توانند با پرداخت هزینه ناچیزی، از آن سود ببرند. یک شرکت ایرانی موتورسیکلت برقی با مدل حمل‌ونقل اشتراکی برای رفت‌وآمد درون شهری ارائه کرده است. کاربران این موتور با نام زی‌رو کافی است اپلیکیشن آن را روی گوشی همراه خود نصب کرده و با پرداخت هزینه همان سفر، استفاده از موتور برقی را تجربه کنند. هدف زی‌رو کمک به ایجاد شهری هوشمند و پاک است.

سرویس تشخیص ماسک صورت

بسیاری از مجرمان مانند دزدهایی که با کیف‌قاپی یا گوشی‌قاپی شهر را ناامن می‌کنند، با استفاده از ماسک، صورت خود را پنهان می‌کنند. اما یک شرکت نوآور ایرانی، سرویسی راه‌اندازی کرده است که می‌تواند حتی از روی ماسک نیز چهره فرد را تشخیص بدهد. در این سرویس با استفاده از دوربین‌هایIP و مداربسته موجود در محیط و به‌کارگیری بینایی ماشین، افراد بدون ماسک تشخیص داده می‌شوند. آماری که این سیستم ارائه می‌دهد قابل اعتماد است.

سبک زندگی سالم با یک اپ

اپلیکیشن اینفود که یکی از ساخته‌های شرکت دانش‌بنیان واقع در کارخانه نوآوری محسوب می‌شود، با هدف اصلاح الگوی تغذیه‌ای کشور و انتخاب سالم مواد غذایی تولیدشده است. تیم سازنده در طراحی و تولید این اپلیکیشن تلاش کرده است تا به کاربر در انتخاب فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی، مکمل‌های دارویی و غذایی کمک کند. در واقع در این اپلیکیشن، اطلاعات محصولات براساس ویژگی‌های فردی کاربر به شکل ساده، کاربردی و شخصی‌سازی شده، به او ارائه می‌شود. کاربر می‌تواند در اپلیکیشن اینفود محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و همچنین فیلتر فراورده‌ براساس رژیم‌های خاص، بیماری‌ها و آلرژی‌‌های کاربر وجود دارد که موجب افزایش آگاهی افراد در انتخاب ماده غذایی متناسب می‌شود.

تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی

اخیرا دستیارهای دیجیتال زیادی در سراسر دنیا برای پزشکان اختراع شده است که به آنها در مسیر تشخیص بهتر بیماری‌ها کمک می‌کنند. در ایران نیز یک استارت‌آپ با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر و هوش مصنوعی، اطلاعات نوار قلب ECG بیماران را استخراج کرده و وجود آریتمی‌های مختلف را در بستر اپلیکیشن به پزشک متخصص قلب و عروق اطلاع می‌دهد. این استارت‌آپ قصد دارد در آینده پلتفرمی جامع برای ارتباط بین بیمار و پزشک ایجاد کند تا بیمارانی که نیاز به پایش مستمر دارند، به‌جای وصل‌کردن هولترهای سنگین و گرانقیمت از گجت سبک وزن این شرکت سود ببرند.

هوش مصنوعی و تحلیل داده

آنالیز شبکه‌های اجتماعی می‌تواند داده‌های مهمی ارائه کند. برای این کار، یک شرکت ایرانی، سامانه‌ای برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی طراحی کرده است. این سامانه می‌تواند با استفاده از ابزارها، تکنولوژی‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی به جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها بپردازد. این سامانه توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف و اعضای هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر از طریق انتقال فناوری از دانشگاه به بخش خصوصی پیاده‌سازی شده است. برای استفاده از این سامانه، واردکردن یک هشتگ یا کلمه کلیدی تمام اطلاعات ازجمله اینکه چند پست توسط چند کاربر با چند لایک و کامنت، چه حس متنی (مثبت، منفی و خنثی) انتشار یافته و چه افرادی را در انتشار آن نقش اساسی داشته‌اند ارائه می‌کند.

بازاریابی در دستان هوش مصنوعی

بازاریابی دیجیتال در عصر جدید یکی از رمزهای موفقیت هر کسب‌وکاری است. از این رو، اپلیکیشن سگمنتینو یک سرویس اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کرده است. این اپلیکیشن نیز محصول یک شرکت توسعه راهکارهای هوشمند است. نرم‌افزار سگمنتینو کسب‌وکارها را در مسیر ارتباط مؤثر با مشتری با استفاده از کانال‌های مختلف، کمک می‌کند. افزایش نرخ تبدیل، افزایش Engagement و در نهایت فروش از اهداف نهایی سگمنتینو است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید