• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208434
+
-

چند راهکار برای کنترل پرخاشگری نوجوانان

نوجوانی، مهم‌ترین دوره سنی هر فرد است که اگر در این برهه زمانی والدین با فرزند خود همراهی نکنند، دردسرهای زیادی را هم برای او و هم برای خودشان به‌وجود می‌آورند. یکی از مهم‌ترین علل پرخاشگری نوجوانان، تغییرات هورمونی است. این دگرگونی ناخواسته روی احساسات و افکار نوجوان تأثیر می‌گذارد و او را بی‌قرار و کم طاقت می‌کند. نوجوان هر لحظه با خود کلنجار می‌رود که چرا باید درس بخواند؟ چرا کسی او را درک نمی‌کند؟ هدفش از زندگی چیست؟ اما هر چه فکر می‌کند کمتر به جواب می‌رسد. از این‌رو کلافه می‌شود و با پرخاشگری هیجانات منفی خود را بروز می‌دهد. اما چه کنیم تا نوجوان این بحران را با درایت و آرامش پشت سر بگذارد، علی صفاری، مشاور کودکان و نوجوانان در این‌باره چند راهکار پیشنهاد می‌دهد.

   در نخستین گام، پدر و مادرها باید قوانینی را در خانه مشخص کنند. به این ترتیب خشونت فیزیکی، بددهنی و تهدید خواهر و برادر کوچک‌تر در خانواده ممنوع شود. با این کار والدین به نوجوان خود می‌فهمانند که اگر هم حال خوبی ندارد، هیجان خود را با دعوا و تندخویی نشان ندهد.

   نکته بعدی اینکه مرز بین خشم و پرخاشگری را به فرزند خود یاد دهند. به او بگویند عصبانیتش قابل‌قبول بوده اما نباید با پرتاب کردن اشیاء، کوبیدن در، داد و فریاد زدن آن را روی سر دیگری خالی کند.

   درباره راه‌های کنترل خشم اطلاعات کافی به‌دست آورند و به فرزند خود یاد دهند. یوگا، تنفس عمیق، شمردن تا 10، استراحت و ... استفاده از این تکنیک‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا احساسات، عصبانیت و ناراحتی خود را کنترل کند و کاهش دهد.

  گوش کردن موسیقی، رفتن به طبیعت، پیاده‌روی خانوادگی و بازی دسته‌جمعی می‌تواند روح آشفته نوجوان را آرام کند.

    از همه مهم‌تر اینکه والدین آینه تمام‌نمای فرزندان خود هستند. اگر می‌خواهند پسر یا دخترشان دوران بلوغ را با آرامش پشت سر بگذارد، خودشان هم باید در کنترل خشم موفق باشند. پدر و مادری که با تندی حرف خود را به کرسی می‌نشاند، نمی‌تواند مربی خوبی برای فرزندش باشد؛ بنابراین احساسات خود را با بیان کلام منطقی بروز دهید. مثلا هنگامی که عصبانی هستید بگویید من واقعا عصبانی هستم که تو اتاقت را تمیز نکردی تا من استراحت می‌کنم تو فرصت داری اتاقت را مرتب کنی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید