• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2081
+
-

طرحی نو برای پایان دادن به سلطه 38 ساله طرح ترافیک

تهران قرار است از سال 97 به 3منطقه تقسیم شده و برای تردد در مناطق از افراد عوارض دریافت شود

گزارش
طرحی نو برای پایان دادن به سلطه 38 ساله طرح ترافیک

سید محمد فخار/ خبرنگار:

 شهریور امسال، ‌اجرای طرح ترافیک در پایتخت 38ساله شد اما مدیریت شهری پایتخت درنظر دارد این طرح و طرح زوج و فرد که به پیوست اجرا شد را پایان دهد و طرحی نو در‌اندازد. طرح‌های یک بعدی سال‌هاست در کلانشهرهای جهان منسوخ شده و مسئولان شهرهای جهان به‌دنبال طرح‌هایی هستند که ذیل آن بتوانند دغدغه‌های بیشتری از شهر کم کنند. در چنین شرایطی 2طرح ترافیکی در تهران به اجرا درآمده که مدت‌هاست غیرکارشناسی بودن آن بر همه مشخص شده اما هنوز عزمی برای برچیدن یا اصلاح آن به‌وجود نیامده است. در چنین شرایطی، دیروز عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری جزئیات طرحی را تشریح کرد که می‌تواند علاوه بر مطابقت با معیارهای کارشناسی، ترافیک و آلودگی هوای تهران را در یک گام مدیریت کند. افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در‌این‌باره به همشهری گفت: حذف طرح‌های ترافیک و زوج و فرد در برنامه سال آینده قرار دارد و بر پایه طرح LEZ قرار است به جای روند ثبت نام آرم طرح ترافیک در سال‌97اجرایی شود. وی با بیان اینکه این طرح ابعاد مختلف مربوط به آلودگی هوا و ترافیک را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: پایه اصلی کاهش آلودگی هواست ولی باعث کنترل ترافیک در تهران نیز خواهد شد و هدف اصلی این طرح نوعی بازدارندگی است تا شهروندان به سراغ استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی بروند. به گفته حبیب‌زاده، نمونه‌های این طرح در بسیاری از شهرهایی که با معضلات مشابه مواجه هستند وجود دارد. در عین حال چیزی که تاکنون در تهران تحت عنوان طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک اجرا شده، نمونه مشابهی ندارد. به گفته وی، روشی که برای اجرا در سال 97اتخاذ شده، ‌مشابه‌های زیادی دارد و بخش‌هایی از آن برگرفته از طرح‌هایی است که در شهرهای اروپایی اجرا می‌شود. از طرفی این طرح نسبت به طرح قبل بسیار عادلانه‌تر است و آن امتیازی که برای عده‌ای در طرح قبلی برقرار بود را منسوخ می‌کند و فقط کسی که می‌خواهد آزادانه در شهر تردد کند باید عوارض بیشتری بپردازد. بدین‌ترتیب تلاش شهرداری و شورای شهر این است که برای سال آینده این طرح را به مرحله اجرا برسانند.

جزئیات طرح ترافیکی جدید

طبق طرحی که قرار است برای اجرا در تهران، به‌زودی وارد مراحل تصویب و اجرایی شود، شهر به زون‌های ترافیکی مختلفی تقسیم می‌شود. زون A منطبق بر محدوده طرح ترافیک می‌شود و زون B محدوده زوج و فرد و زون C هم برای کل شهر درنظر گرفته می‌شود. در این طرح به جای خرید مجوز ورود به زون‌های داخلی‌تر، عوارض خودروها براساس میزان تردد و بهره‌مندی افراد دریافت می‌شود که برای هر شخص متغیر است و هرکسی که می‌خواهد وارد محدوده و زون‌ها شود، از محل کارتی که قرار است در اختیار استفاده‌کنندگان آرم‌های طرح ترافیک قرار گیرد و باید شارژ کنند، عوارض کسر می‌شود. از سویی اگر افراد وارد زون A یا B شوند، عوارض متغیر است.

جزئیات بسته پیشنهادی شهرداری تهران برای تغییرات طرح ترافیک

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران شب گذشته و در حاشیه سومین جلسه اضطراری ستاد بحران تهران اطلاعات جزئی‌تری از طرح جدید را اعلام کرد. به‌گفته پورسیدآقایی طرح لغو صدور آرام طرح ترافیک به شورای‌عالی ترافیک ارسال شده است. این در حالی است که طرح فعلی مشکلاتی را ایجاد کرده بود و طبق طرح جدید که مصوبه شورای‌عالی ترافیک را لازم دارد، مردم می‌توانند با توجه به نیاز خود و با مبلغ متناسب طرح روزانه بخرند و فروش طرح سالانه متوقف می‌شود.

به گفته وی این طرح با بررسی کشورهای پیشرفته تهیه شده و شهروندان به جای خرید طرح ۴۰هزار تومانی می‌توانند بسته ساعات مورد نیاز طرح را بخرند. مثلا فردی برای کار روزانه در محدوده طرح به‌مدت 2 ساعت می‌تواند با مبلغ یک چهارم مبلغ فعلی طرح بخرد. پورسیدآقایی تأکید کرد: در طرح جدید طرح ترافیک پنجشنبه‌ها لغو می‌شود. ضمن اینکه مردم ساکن منطقه طرح می‌توانند تا 8:30 بدون پرداخت عوارض از محدوده خارج شوند. هدف از این طرح توزیع سفر و ترافیک در شهر است. وی یادآور شد: در این طرح افرادی که بعد از ساعت 10صبح و قبل از 4عصر وارد طرح شده و از آن خارج شوند یک سوم افراد دیگر عوارض می‌دهند. به گفته پورسیدآقایی امسال از فروش طرح ترافیک شهرداری 350 میلیارد تومان درآمدزایی داشت که در صورت تصویب طرح جدید این مقدار به 500میلیارد تومان خواهد رسید.

 

   پیش‌بینی مخالفت‌ها با طرح 

«حذف طرح ترافیک سالانه ایده کارشناسی و مناسبی نیست و به‌احتمال زیاد شورای‌عالی ترافیک با آن مخالفت می‌کند.» این جمله را صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دیروز در واکنش به رسانه‌ای شدن خبر طرح جدید ترافیکی به جای طرح‌های موجود گفت و افزود: هم‌اکنون که طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به اجرا درمی‌آید و تعداد محدودی خودرو مجوز ورود به طرح را خریداری می‌کنند، ترافیک و آلودگی هوا بیداد می‌کند وای به آن روز که این محدودیت برداشته شود. وی گفت: از آنجا که سهم ذرات معلق ناشی از خودروهای غیراستاندارد و از رده خارج در آلودگی هوای تهران بسیار بالاست طرح این نظر، ایده پخته و کارشناسی شده‌ای نیست. عبدالرضا هاشم‌زائی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس نیز به خانه ملت گفت: من حتی با فروش سالانه آرم ترافیک نیز مخالف هستم. به‌نظرم این کار یک منبع درآمد برای شهرداری شده است. البته شهرداری هم به‌دلیل اینکه در بودجه‌اش درآمد پایداری پیش‌بینی نشده، با مشکلاتی روبه‌روست ولی من با این کار مخالف هستم چراکه منجر به شلوغ‌تر شدن شهر، افزایش آلودگی هوای تهران و همچنین بالا رفتن مصرف سوخت می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید