• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2048
+
-

وجود 342ساختمان خطرساز مشابه پلاسکو در پایتخت

بنا بر اطلاعات دریافتی 2پاساژ بازار تهران به‌دلیل نقص در ایمنی این هفته پلمب می‌شود

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرده، در پایتخت دست‌کم 243ساختمان بسیار پرخطر وجود دارد که وضعیت خطرپذیری آنها در حد ساختمان پلاسکوست. اینطور که اخبار حکایت می‌کند، از این تعداد 45بنا اعم از سرا، پاساژ و دالان در بازار تهران قرار دارند. در این بین، به گفته پیمان حسین‌محسنی، شهردار منطقه 12طی هفته جاری 2پاساژ بازار پلمب می‌شوند.

به گزارش همشهری، آمار 243بنا در حالی اعلام شده که روزبه‌روز اطلاعات دقیق‌تری از ساختمان‌های بسیار پرخطر در تهران به‌دست می‌آید. هفته گذشته هم نشست مشترکی میان شهرداری‌های مناطق مرکزی تهران و سازمان میراث فرهنگی برگزار شد تا راجع به بناهای قدیمی واجد ارزش ناایمن نیز تصمیم‌گیری شود. از سوی دیگر، معاون دادستانی تهران جلسات مرتبی با شهرداران مناطق 11و 12پایتخت دارد تا در این جلسات وضعیت ساختمان‌های ناایمن شناسایی‌شده، بررسی شده و راجع‌به پلمب فوری یا ارسال تذکرات جدی برای رفع خطر آنها تصمیم‌ گرفته شود.

حال اینطور که مهدی داوری دولت‌آبادی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفته، اولویت کاری درخصوص 243بنای ناایمنی است که عمدتا کاربری تجاری دارند و در مرکز شهر واقع شده‌اند. به گفته وی براساس بازدیدهای کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در سطوح مختلف از ساختمان‌هایی که امکان ورود به آنها امکان‌پذیر بود، ۲۴۳ ساختمان بسیار پرخطر و۳هزار ساختمان پرخطر در تهران شناسایی شده است.  داوری دولت‌آبادی با بیان اینکه تعداد ساختمان‌های فاقد تمهیدات ایمنی لازم در تهران بسیار زیاد است، تصریح کرد: در مورد تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر اعداد مختلفی وجود دارد اما اگر بخواهیم تمام فاکتورهای ایمنی را لحاظ کنیم، بیش از ۹۰درصد ساختمان‌های تهران ایمنی لازم را ندارند.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های مهمی که به‌تازگی در ساختمان‌های تازه تاسیس لحاظ نمی‌شود، این است که به‌دلیل وجود تیرها و کابل‌های برق، درخت یا سازه‌هایی که به تازگی برای زیبایی در سردر یا نمای ساختمان‌های مختلف به‌ویژه تجاری ساخته می‌شود، مانعی برای استقرار نردبان آتش‌نشانی است و هنگام آتش‌سوزی در آنها عملا با وجود پنجره‌ها، دسترسی بالابرهای نجات وجود ندارد و ریسک خطر تلفات انسانی را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: این بناها نیز جزء ساختمان‌های پرخطر هستند که اگرچه بیش از ۵ یا ۷طبقه نیستند یا از بار اشتعال کمتری ممکن است برخوردار باشند اما درصورت آتش‌سوزی دسترسی به طبقات از طریق نردبان آتش‌نشانی وجود ندارد.

به گزارش همشهری، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران اما از میان 243ساختمان بسیار پرخطر شهر، وضعیت 10پاساژ را وخیم توصیف می‌کند. نوری بدون نام بردن تک‌تک این پاساژها تنها اشاره می‌کند که این بناها عمدتا در محدوده خیابان جمهوری واقع شده‌اند و به‌دلیل تردد بالایی که طی روز دارند باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند. وی افزود: «دستورالعمل آتش‌نشانی در این پاساژها نصب شده است و آنها حداکثر 6ماه فرصت دارند که نسبت به اجرای موارد گفته شده اقدام کنند.» به گفته این عضو شورای شهر تهران، البته برخی پاساژها یک‌بار با دستور دادستانی پلمب شده‌اند و عملیات ایمن‌سازی را از مدتی پیش آغاز کرده‌اند؛ حال چنانچه این بار نسبت به رفع تمام پرخطر، تقویت‌سازه و نصب تجهیزات ایمنی بی‌توجه باشند، دیگر به‌صورت موقت پلمب نخواهند شد و فرصتی برای جبران ندارند. به گفته وی، ۱۰ پاساژ ناایمن هم در مناطق ۱۱ و ۱۲ قرار دارند. گفتنی است شهرداری منطقه 12به‌زودی گزارشی از اقدامات انجام شده در پاساژهایی که فرصت ایمن‌سازی پیدا کرده‌اند را تهیه و منتشر خواهد کرد.

 

 تاکنون حکم پلمب 6 ساختمان خطرساز اجرا شده است

منطقه 12به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق تهران شناخته می‌شود که بیشترین بناهای ناایمن را در خود جای داده است؛ 1998پلاک ناایمن که از میان آنها 120بنا با اولویت خطر درجه یک هستند. حال اینطور که شهردار منطقه12 به همشهری گفت، برای این 120بنای تجاری اقدامات لازم از برگزاری کلاس‌های آموزش برای سرقفلی‌داران، ذینفعان یا مالکان گرفته تا اخطاریه و دستورالعمل‌های ایمن‌سازی انجام شده است. پیمان حسین محسنی با بیان اینکه از این تعداد با بررسی‌های بیشتر برای 30بنای تجاری حکم پلمب صادر شده، افزود: «تاکنون 6حکم پلمب اجرا شده که پاساژهای کویتی‌ها، اروپا، مبصر، خواجه نوری و مظفریان و پارکینگ و انبار نظری بوده‌اند. این بناها تاکنون اقدامات ایمنی از نظر رفع سدمعبر برای دسترسی سریع و امدادرسانی، به‌کارگیری آتش‌نشان مقیم و 24ساعته، عقد قرارداد نصب سیستم اعلان و اطفای حریق و تهیه خاموش‌کننده‌های حریق را انجام داده‌اند به همین‌خاطر فعلا توانسته‌اند تأییدیه موقت ایمنی را برای بهره‌برداری بگیرند اما باید با تکمیل عملیات، تأییدیه دائم را اخذ کنند.» به گفته وی، در بازار تهران مجموعا برای 12سرا، دالان یا پاساژ حکم پلمب صادر شده و به همین‌خاطر مالکان باید همکاری لازم را داشته باشند. وی البته عنوان کرد که همکاری‌ها تاکنون مناسب بوده که نمونه‌اش را می‌توان در سرای حاج حسن دید.

این خبر را به اشتراک بگذارید