• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 207974
+
-

مراقب خودمان باشیم

مراقبت از خود، بخشی از زندگی روزانه است. باید آن را در اولویت امور خود قرار دهیم؛ چرا که این امر مهم، نقش تأثیرگذاری در سلامت و خوب زیستن ما دارد. در واقع مراقبت از خود اقداماتی است که نیازهای روانی و اجتماعی هر فرد را برطرف می‌کند. سارا نوروزی، استاد دانشگاه و مددکار اجتماعی، خودمراقبتی را عاملی برای کاهش استرس ناشی از محیط کار یا دغدغه‌های روزمره می‌داند. او می‌گوید: «خود مراقبتی یعنی هرگونه فعالیتی که به احساس خوب داشتن ختم شود، مثل خواب کافی، رژیم غذایی و ورزش کردن در واقع با این روش به‌صورت ارادی زمانی را برای خودمان درنظر گرفته‌ایم و کارهایی را انجام می‌دهیم که باعث حفظ و تقویت جوانی و انرژی مان می‌شود. داشتن یک برنامه جامع خودمراقبتی، در ارتباط با چگونگی رفتار ما با بدن، ذهن و روح و روانمان است. با چنین برنامه‌ای می‌توانیم گام‌های کوچکی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی مان برداریم.
به‌طور مثال، اگر کسی ارگونومی  محیط کار را به‌خوبی رعایت کند اما از حمایت اجتماعی همکاران و مدیران خود برخوردار نباشد، با گذشت زمان، انگیزه شغلی و کاری خود را از دست می‌دهد و علاوه بر آن استرس شغلی را تجربه می‌کند. یا بیماری که رژیم غذایی را رعایت می‌کند اما دوست و هم صحبتی ندارد، به مرور تمایل خود را برای مراقبت و نگهداری از خود از دست می‌دهد. در کشور انگلستان حدود 20درصد مراجعه‌کنندگان به پزشکان و مراکز اورژانس، ناخوشی‌های جزئی دارند و به سادگی توسط خود بیمار درمان می‌شوند اما آنها ترجیح می‌دهند که برای معاینه نزد پزشک بروند.
برای خودمراقبتی چک لیستی از سوی مراجع علمی و بهداشتی سراسر جهان پیشنهاد شده است:
   به قدر کافی بخوابید و هر روز در ساعت مقرر بیدار شوید.
   روزانه 8 تا 10لیوان آب بنوشید.
   روزانه حداقل 30دقیقه پیاده روی کنید یا حرکات کششی و موزون انجام دهید.
    گاهی پنجره را باز کنید و هوای تازه بخورید و روزانه 15دقیقه زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید.
    به حالت های بدن خود در زمان بیداری توجه کنید. مثلا ساعت ها قرارگرفتن در حالت درازکشیده در رختخواب، باعث سردردهای صبحگاهی، پوکی استخوان و بیماری های قلبی می‌شود.  هر 2 روز بی‌تحرکی و درازکشیدن در رختخواب، یک بار در دقیقه ضربان قلب فرد را افزایش می‌دهد که به مرور می‌تواند سبب بزرگی قلب، افزایش فشارخون و مشکلات قلبی شود.
   سعی کنید هر روز، یک مطلب نو و موضوعی متفاوت بیاموزید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید