• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 207973
+
-

وابستگی زیاد کودک

وابستگی بیش از حد کودک به مادرش، 2دلیل عمده می‌تواند داشته باشد؛ دلیل اول اضطراب جدایی از مادر و دیگر نگرانی درونی. با این حال این موضوع مسئله‌ای است که اگر برطرف نشود، مشکلات زیادی را برای مادر و کودک به‌وجود می‌آورد. ترانه نامجو، مشاور کودک تجربیاتش را با ما درمیان گذاشته است:

    گاهی وقت‌ها رفتار خود والدین می‌تواند این وابستگی را در کودک تشدید کند؛ مثلا والدینی که به کودک استقلال کافی نمی‌دهند، باعث می‌شوند که کودک، حتی در سنین بالاتر هنگامی که برای مدت کوتاهی از والدین خود دور باشد، دچار اضطراب و استرس شود؛ به همین علت، رفتار خانواده نیز می‌تواند دلیل این وابستگی‌ها شناخته شود.

     برای کاهش وابستگی کودک ابتدا باید ترس کودک را درک کنید و واقعی‌بودن اضطراب او را بپذیرید و حواستان باشد که به هیچ‌وجه او را به‌خاطر جمع‌گریز بودن سرزنش نکنید. اگر به‌طور مستقیم این موضوعات را به او گوشزد کنید، مثلا به او بگویید: «چرا سلام نمی‌دی به بقیه، چرا همش به من چسبیدی، برو درست حسابی سلام کن باهاشون‌و... .» باعث می‌شود که اعتماد به نفس کودک تخریب و وابستگی او تشدید شود؛ بنابراین برای کاهش وابستگی کودک از این کار جلوگیری کنیم.

    بدون اطلاع دادن به کودک، او را در جمع رها نکنید. قبل از اینکه بخواهید او را تنها بگذارید، به زبان ساده برایش توضیح بدهید که چه کارهایی در نبود شما می‌تواند انجام دهد و به او احساس امنیت و آرامش بدهید. توجه داشته باشید که درصورت تنها گذاشتن کودک بدون اطلاع قبلی، دیگر هیچ‌گاه به شما اعتماد نخواهد کرد و به همین علت، دائما به شما می‌چسبد.

    کودکی که همیشه به شما وابسته بوده، وقتی که می‌خواهید او را از خود جدا کنید به‌سادگی قبول نخواهد کرد و به گریه کردن یا داد کشیدن متوسل می‌شود. در این شرایط آرامش خودتان را حفظ کنید و برای خود کودک هم که شده، تصمیم خود را عوض نکنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید