• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 آبان 1402
کد مطلب : 207868
+
-

تسهیل وام‌های خرد برای مردم

سختگیری نظام بانکی در اعطای تسهیلات خرد به مردم که غالباً خود را در اعتبارسنجی‌ها و دریافت تضامین متعدد نشان می‌دهد سبب شده انتقادات برخی مسئولان، نمایندگان مجلس و مردم را به همراه داشته باشد. البته بانک مرکزی و مسئولان آن در ماه‌های گذشته بارها بر ضرورت تسهیل پرداخت این تسهیلات تأکید کرده بودند اما به‌نظر می‌رسد همچنان مشکلاتی در این راه وجود دارد. به‌تازگی، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی برای چندمین بار در جمع بانکی‌ها بر این موضوع تأکید کرده که وضعیت بازپرداخت تسهیلات خرد از سوی مردم مناسب است و نیازی نیست که بانک‌ها برای پرداخت چند صد میلیون تومان تسهیلات خرد به مردم، سختگیری کنند. فرزین با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در تسهیلات خرد، نیاز به مراجعه مستمر است، افزود: در این فرایند سختگیری‌هایی هم ممکن است صورت گیرد درحالی‌که ابزارهای نوین و فناوری می‌تواند باعث کاهش مراجعه مردم شود و باید از آنها استفاده کرد.
رئیس بانک مرکزی درباره اعتبارسنجی مشتریان و دریافت ضامن‌های متعدد از مردم هم گفت: کمترین نسبت مطالبات غیرجاری به‌کل تسهیلات پرداختی در نظام بانکی مربوط به تسهیلات خرد است و بانک‌ها می‌توانند تا حد امکان در دریافت تضامین و اعتبارسنجی با مشتریان همکاری کنند.
او با بیان اینکه استفاده از ابزارهای الکترونیک مانند سفته الکترونیک می‌تواند در این زمینه برای بانک‌ها و مشتریان راهگشا باشد، ابراز امیدواری کرد: استفاده از این ابزارها به همه بانک‌ها و مشتریان تسری پیدا کند و فضا به‌نحوی شود که خدمات ارزنده شبکه بانکی به اقتصاد کشور و آحاد جامعه به چشم بیاید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید