• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 آبان 1402
کد مطلب : 207553
+
-

ایرادات قانون هوای پاک و انباشت تکالیف

براساس قانون هوای پاک تردد خودروهای فرسوده در شهر ممنوع است، اما هنوز به خوبی این قانون اجرایی نمی‌شود. به‌گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، اجرا نشدن قانون هوای پاک به‌وجود ایراداتی در این قانون و انباشت تکالیف گذشته مربوط می‌شود.
مهرماه در شرایطی به پایان رسید که ۲۸روز کیفیت هوای تهران قابل‌قبول بود، اما با افزایش سرما و سکون نسبی هوا، آسمان‌ کلانشهرهایی مانند تهران بیشتر غبارآلود خواهد شد. در این میان خودروهای فرسوده و نیروگاه‌ها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.
داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه انباشت تکالیف گذشته موجب عقب‌ماندگی در اجرای قانون هوای پاک شده است، به ایسنا گفت: با کمک بخش خصوصی باید برای رفع این مشکل در جهت نوسازی خودروهای فرسوده و توزیع سوخت استاندارد و توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک گام‌ برداریم.
او درباره موانع پیش‌رو در اجرای قانون هوای پاک افزود: بخشی از مشکلاتی که ‌اجرا نشدن قانون هوای پاک یا ضعف در اجرای آن را به‌دنبال داشت، مربوط به ایراداتی است که در تعیین‌تکالیف در این قانون وجود دارد و شاید بخشی نیز مربوط به منطبق نبودن این تکالیف و قانون با ظرفیت‌های کشور است، اما تمام علت عدم‌تحقق آن همین عوامل نیست.
گل‌علیزاده ادامه داد: مصوبات سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری طی سال۱۳۹۴ که در ۱۵بند ابلاغ شد نیز اگر کاملا مبنای کار قرار می‌گرفت، در مباحث مختلف پیشگیری از آلودگی، تغییرات اقلیمی و اقتصاد کم‌کربن نیز پیشرفت مناسبی می‌توانستیم داشته باشیم، اما متأسفانه در دستور کار قرار نگرفت و این انباشت تکالیف موجب شد تا ما با انبوهی از عقب‌ماندگی مواجه شویم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در نیمه اول سال شاهد خیزش گردوغبار از کانون‌های داخلی و برون‌مرزی هستیم و در نیمه دوم سال نیز با آلودگی هوا مواجه می‌شویم. در این شرایط سیاستگذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که از ظرفیت‌های موجود به‌خوبی استفاده کنیم؛ به‌طور مثال در بخش خصوصی این اشتیاق را ایجاد کنیم که در حوزه حمل‌ونقل عمومی پاک و ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و همچنین استفاده از خودروهای برقی سرمایه‌گذاری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید