حساسیت مدیریت ششم شهر برای حفظ حیات باغها
مهدی چمران از بررسی بخشنامه «تعیین وضعیت پرونده باغهای تهران» در یک جلسه هماندیشی خبر داد
فرناز محمدزاده-روزنامهنگار
اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد مدیریت ششم شهر تهران برای حفظ باغها در سطح شهر بیندازیم، با کارنامه قابلقبولی مواجه خواهیم شد؛ چه شورای شهر و چه شهرداری تهران در این راستا همواره حرکت کردهاند. درواقع نهتنها حفظ باغهای موجود به جد توسط مدیریت شهری دنبال میشود، بلکه در راستای توسعه بوستانها و کمربند سبز اقدامات زیادی دنبال شده است؛ حتی در جهت اجرای این مهم شاهد تملک باغها جهت ایجاد بوستانها و فضای سبز جدید هستیم. اما اخیرا بخشنامهای در فضای مجازی منتشر شده که شهرداری تهران برای تعیینتکلیف چند پرونده باغ به جنگ با حیات 500 باغ رفته و بهدنبال از بین بردن باغهاست و روی این هجمهها بهسوی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری بوده است؛ برهمین اساس معاون شهردار تهران به همشهری اعلام کرد که صدور این بخشنامه به استناد تبصره ماده11 قانون تشکیلات و آییندادرسی دیوان عدالت اداری بوده و شهرداری الزام قانونی دارد که بهدلیل پروندههای متعدد در دادگاه این بخشنامه را اجرا کند. اقدام صورت گرفته، کاملا قانونی و بهخاطر حقوق مالکان و شهروندان بوده است.
مکث
لایحه «ایجاد درگاه خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» تصویب شد
در ادامه جلسه علنی، لایحه «ایجاد درگاه صدور مجوزها، گواهی، استعلامات و خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت. این لایحه پس از بحث و تبادل نظر میان اعضا، مورد رأیگیری قرار گرفت که با اکثر آرا مصوب شد. در جریان بررسی این لایحه، سعید جهانی، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به اینکه تأکید ویژه ما این بود که نمیتوانیم یک درگاه واحد برای تمام خدمات داشته باشیم، گفت: یکپارچگی در این لایحه به این شکل است که پروفایل و نام کاربری در تمام سامانههای شهرداری یکسان خواهد بود. از سوی دیگر در کیف پول و تراکنشها در سامانه دیگر لحاظ خواهد شد و در واقع با یک کیف پول میتوان تمام پرداختها را انجام داد. جهانی میافزاید: موضوع سوم در سامانه، باشگاه شهروندی است که امتیاز بهصورت یکپارچه به شهروندان داده میشود. در کارتابل نیز یک کارپوشه برای هر کاربر پیشبینی خواهد شد. این خدمات آدرس مجزایی نیز دارند و اگر به هر دلیلی مشکلی یا حمله سایبری ایجاد شود، سامانه به فعالیت خود ادامه میدهد. او گفت: درگاه دولت نیز به همین شکل است و کاربر به فراخور تسهیل در دسترسی از درگاههای مختلف خدمات را دریافت خواهد کرد. ما پنجره واحد را ایجاد میکنیم که خدمات تسهیل شود، اما ممکن است برخی شهروندان بخواهند از سامانههای سابق استفاده کنند.