• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 آبان 1402
کد مطلب : 207149
+
-

زندگی مولانا روی صحنه تئاتر

گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

گزارش
زندگی مولانا روی صحنه تئاتر

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

 از نیمه دوم آبان‌ماه، نمایش «رستاخیز عشق» از نوشته‌های محمد رحمانیان  به کارگردانی حسین مسافرآستانه در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه می‌رود.
حسین مسافرآستانه، کارگردان تئاتر که در سال‌های اخیر بیشتر حضور مدیریتی در تئاتر داشته، قرار است بار دیگر نمایش موزیکال «رستاخیز عشق» را روی صحنه بیاورد؛ نمایشی که این کارگردان درباره‌ آن به همشهری می‌گوید: «سال85 بود که به اتفاق برخی از هنرمندان تئاتر این نمایش را روی صحنه بردیم؛ نمایشی که به‌زعم برخی از دوستان زیاد دیده نشد و حالا فرصتی دست داده تا باردیگر این نمایش را روی صحنه بیاوریم.» وی اضافه می‌کند: «مدتی بود که منتظر بودم تا شرایط اجرای نمایش فراهم شود و همانطور که گفتم به پیشنهاد دوستان نمایش را باردیگر بعد از سال‌ها اجرا خواهیم کرد. اکنون در شرایط سختی قرار داریم و این سختی در بودجه و هزینه‌های هنگفت خود را بیشتر نشان می‌دهد. دوستان و هنرمندانی که قبلا با من در این نمایش همکاری داشتند باز پای کار آمدند و برخی از هنرمندان جوان هم به جمع ما اضافه شدند.»‌

تغییری در متن نداده‌ایم
این‌ نمایش پیش‌تر با نام رستاخیز عشق، در یونسکو و چندین جشنواره خارجی به نمایش درآمده و اجرای آن در ایران نیز با استقبال مخاطبان همراه بوده است؛ نمایشی که محمد رحمانیان آن را نوشته است.
حسین مسافر‌آستانه در پاسخ به اینکه آیا در اجرای جدید تغییری در متن داده‌اید یا خیر، توضیح می‌دهد: «تغییری در متن نداده‌ایم و همان نمایشنامه رحمانیان که قبل‌تر اجرا کرده بودیم را روی صحنه می‌آوریم. این نمایش مروری بر مقاطع مختلف زندگی مولانا از دوران کودکی تا زندگی بزرگسالی و سپس آشنایی با شمس تبریزی است. پایان نمایش هم تابلویی از مرگ اوست که به‌نظرم رستاخیز زندگی مولاناست.»
وی یادآور می‌شود: «سعید ذهنی، موسیقی کاملی را برای این نمایش ساخته و براساس همان موسیقی تغییراتی در میزانسن‌ها و حرکات ویژه و جلوه داده‌ایم؛ به‌گونه‌ای می‌توان گفت نمایش را به‌روز کرده‌ایم.»

حرکت و موسیقی در «رستاخیز عشق» حرف اول را می‌زند
دبیر اسبق جشنواره تئاتر فجر درباره انتخاب سالن نمایش توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه تمرینات نمایش کامل بود و کار آماده رفتن روی صحنه، ترجیح دادیم زودتر نمایش را اجرا کنیم. من هم شرایط تالار وحدت را می‌دانستم و اینکه برنامه‌های آنها پر بود و نمی‌توانستیم بیشتر از این صبر کنیم تا سالن‌ها خالی شود؛ به همین دلیل میزانسن‌های نمایش را براساس سالن شهرزاد تنظیم و با توجه به مختصات شهرزاد کار را آماده کردیم.» به‌گفته مسافرآستانه این نمایش بدون دیالوگ و تمام محتوای آن براساس حرکت و موسیقی بوده است. وی تأکید می‌کند: «حرکت و موسیقی در «رستاخیز عشق» حرف اول را می‌زند و زبان بدن و موسیقی روی صحنه، زندگی مولانا را روایت می‌کند.» این کارگردان در ادامه از وضعیت تماشاگران تئاتر می‌گوید و در پاسخ به اینکه با توجه به آمار فروش بلیت‌ها آیا همچنان بازیگران چهره ملاک اصلی فروش نمایش هستند، می‌گوید: «مخاطب امروز سختگیر است و علاوه بر سختگیری در انتخاب تئاتر برای تماشا، هوشمندتر و متوقع‌تر شده است. خاطرم هست زمانی که جو و فضای تئاتر به‌گونه‌ای بود که چهره‌ها ملاک درآمد تئاتر بودند، به این موضوع نقد داشتم و دوستان از نقدم خوششان نمی‌آمد، اما باز هم تأکید می‌کنم که استفاده از چهره‌های سینمایی یک فریب برای تئاتر ماست. این کار،  ظلمی به‌خود سلبریتی بوده و ‌ به نوعی گول زدن تماشاگر است. کیفیت برتر اثر نمایشی به کلیت اثر وابسته است. مخاطب امروز این را می‌داند. نمایش باید از کیفیت و جذابیت لازم برخوردار باشد و تماشاگر امروز به‌خوبی این را تشخیص می‌دهد.»‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید