• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 4 آبان 1402
کد مطلب : 207050
+
-

معمای درآمد مولدسازی

چهره روز
معمای درآمد مولدسازی

مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: یک ریال از پول فروش اموال مازاد دولت صرف هزینه‌های جاری نخواهد شد. او می‌افزاید: تبدیل دارایی‌ها به طرح عمرانی یکی از دغدغه‌های کنونی است ولی مسئولان اطمینان داشته باشند که تمام منابع درآمدی ناشی از مولدسازی دارایی‌های دولت صرف طرح‌های عمرانی می‌شود.این مقام دولتی ابراز امیدواری کرده تا استان‌ها به‌صورت منظم ستاد استانی مولدسازی و دارایی‌های دولت را برگزار کنند چرا که کم کاری آنها در پایان سال مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.
اگر قول رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در عمل محقق شود، می‌تواند به بهبود حکمرانی مالی منجر شود اما مشکل اینجاست که وقتی هزینه‌های جاری دولت از منابع درآمدی‌اش سبقت بگیرد، نخستین انتخاب در همه سال‌ها جابه‌جایی منابع به‌ویژه هزینه کردن بودجه‌های عمرانی برای پوشش هزینه‌های جاری دولت است. در چنین شرایطی بعید نیست در اثر ناترازی بودجه و سبقت خرج از دخل دولت، ریال‌های ناشی از فروش و واگذاری دارایی‌های دولت هم صرف هزینه‌های جاری شود. از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که برنامه مولدسازی دارایی‌های دولت به‌عنوان یکی از اهرم‌های پیش‌بینی شده جهت پوشش کسری بودجه تاکنون در عمل با موفقیت مورد انتظار مواجه نشده و از این حیث بیم آن می‌رود درآمدی که دولت از این محل پیش‌بینی کرده و براساس قانون برای آن هزینه هم تراشیده شده، محقق نشود.
انتظار می‌رود رئیس سازمان خصوصی‌سازی طبق بودجه سالانه درخصوص عملکرد این سازمان در فروش سهام دولت در شرکت‌ها گزارشی شفاف ارائه دهد چرا که بخشی از ناترازی بودجه سالانه ناشی از عدم‌تحقق منابع از محل خصوصی‌سازی‌ است. هرچند نمی‌توان واگذاری سهام دولت به بخش غیردولتی را خصوصی‌سازی قلمداد کرد و خصوصی‌سازی واقعی در گرو خروج دولت از مداخله در بازارهاست و به همین سبب مالک رحمتی برای اینکه جلوی انحراف‌های گذشته در مسیر خصوصی‌سازی‌های ناقص را بگیرد، باید نشان دهد که نقشه راهی شفاف در دست دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید