• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20660
+
-

ما متولی‌کارآفرینی نیستیم؛ تسهیل‌گر آن هستیم

محمد حقانی را از دوره قبلی شورای شهر به یاد می‌آوریم که یکی از اعضای آن شورا بود. او حالا در کسوت مشاور عالی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، ریاست کمیسیون کارآفرینی شهرداری را هم عهده‌دار شده است. در اصل، این کمیسیون با دستور و پیگیری او شکل گرفت و حتی در شکل‌گیری آن، ‌چنان مصر بود که قول داد به صورت انفرادی و تک‌به‌تک، با همه مسئولان شهرداری‌های مناطق هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا این کمیسیون و طرح‌های آن، به مرحله اجرا برسد. حرف‌های او درباره سروسامان‌گرفتن این کمیسیون را پیش رو دارید.




کارآفرینان و تولیدکنندگان برتر کشور، بدون اینکه ربطی به شهرداری داشته باشند، دارند کارشان را می‌کنند. شاید نهایتا برای بخشی از مجوزهایشان سروکارشان با شهرداری باشد و بعدش تمام. شهرداری هم به‌عنوان یک سازمان معظم و بزرگ، دارد کار خودش را می‌کند و شاید تا به حال نیاز چندانی به این نیروها احساس نشده است. استیو جابز ـ بنیانگذار اپل و یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان جهان ـ معتقد بود که نوآوری یعنی ترکیب ایده‌های مختلف؛ به‌خاطر همین معتقد بود که افراد خلاق و نوآور همیشه عذاب وجدان دارند؛ چون واقعا چیزی از ناحیه خودشان خلق نکرده‌اند و فقط ایده‌های موجود قبلی را بر اساس نیازهای فعلی، ترکیب کرده‌اند و به‌دستاوردهایی رسیده‌اند. ما نیز در شهرداری بر اساس همین اصل، تصمیم گرفتیم که سؤال «چرا نه؟» را از خودمان بپرسیم و اینکه چرا شهرداری و کارآفرینان، با هم در حوزه‌هایی مشترک نشوند و به داد هم نرسند؟ شکل‌گیری کمیسیون کارآفرینی شهرداری تهران نیز با همین ایده اصلی شکل گرفت؛ می‌بینید که از قبل همه‌‌چیز وجود داشته و ما فقط این اید‌ه‌های سابق را طبق نیازهای فعلی با هم ادغام کرده‌ایم.

شاید به این فکر کنید که موضوع اصلی کار معاونت اجتماعی و فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی و از این قبیل است اما ما معتقدیم که آسیب‌هایی چون اعتیاد، کارتن‌خوابی، بساط‌گستری، تکدی‌گری و مشاغل کاذب علل دیگری هم دارند؛ عللی ازجمله مباحث اقتصادی و بیکاری و... . در واقع شکل‌گیری این آسیب‌ها، نیاز به مدیریت حساب‌شده و درست دارد. ما در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معتقدیم که بخش بزرگی از علل ایجاد این آسیـــب‌ها را باید در رکود اقتصادی ـ و خاصه بیکاری‌ـ جست‌وجو کرد.

متأسفانه نگاه سالمی در این حوزه، در کشور ما وجود ندارد. این نگاه ناسالم، همان اقتصادهای ناپایدار و اقتصاد متکی بر نفت و تراکم‌فروشی در شهر و... بوده است؛ امری که باعث شده شهروندان دیگر لازم نبینند که زحمت ایجاد کسب‌وکار و اشتغال به خودشان بدهند. چنین نگاهی باید اصلاح شود؛ چراکه موجب می‌شود رونق اقتصادی و روحیه حرکت و تلاش از بین برود؛ راه‌حلش نیز در حمایت از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک و ایجاد بسترها و مسیرهای لازم برای تشویق مردم و کارآفرینان است.

ما در اینجا با جدیت معتقدیم که اقتصاد شهر، باید مبتنی بر ایجاد نظام اشتغال و کارآفرینی و کسب‌وکار جدید باشد؛ امری که مدیریت شهری، متولی آن است؛ وگرنه چطور می‌توان از مردم انتظار داشت که دغدغه ورود به این حوزه را داشته باشند و ایده «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر» را عملیاتی کنند؟

ایجاد کمیسیون کارآفرینی شهرداری تهران نیز گامی بلند در همین راستاست. البته ما سازمان شهرداری هستیم و قرار نیست که متولی کارآفرینی باشیم؛ این را نیک می‌دانیم. شهرداری قصد دارد نقش تسهیل‌گر را بازی کند تا فرهنگ ایجاد اشتغال و کارآفرینی در مردم و خاصه جوانان، شکل بگیرد. در راستای همین تسهیل‌گری و نقش جدید است که از ایده‌ها و پیشنهادهای همه کارآفرینان برتر و موفق استفاده برده و نیز استفاده خواهیم برد؛ این اتفاقی‌است که نفعش، هم به کارآفرینان، هم به مردم و هم به خود شهرداری خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید