• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 مهر 1402
کد مطلب : 206398
+
-

جهان به احترام کندوان ایستاد

روستای صخره‌ای کندوان بین 500روستای هدف گردشگری کشور و 200روستای جهانی، برترین دهکده گردشگری جهان شد

گزارش
جهان به احترام کندوان ایستاد

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

روستای تاریخی کندوان در آذربایجان‌شرقی به‌عنوان نخستین دهکده جهانی ایران در فهرست روستاهای جهانی شده سازمان جهانی جهانگردی قرار گرفت. با این اتفاق حالا کندوان در جمع 67دهکده جهانی از 40کشور قرار گرفته تا تبدیل به نخستین مقصد جهانی روستاگردی ایران شود. این اتفاق در اجلاس جهانی سازمان جهانی جهانگردی در شهر سمرقند ازبکستان رخ داد و حالا ایران نیز پس از گذشت 3سال که از تصمیم سازمان جهانی جهانگردی برای تشکیل پرونده روستاهای جهانی هدف گردشگری می‌گذرد، صاحب نخستین دهکده جهانی شده و کندوان از این پس میزبان رویدادها و بازدید گردشگران خارجی خواهد شد.
اما 8روستا از ایران برای ثبت در فهرست دهکده‌های گردشگری جهان به سازمان جهانی جهانگردی زیرمجموعه سازمان ملل معرفی شده بودند که غیراز کندوان هیچ‌کدام از آنها نتوانستند 9شاخص اصلی سازمان جهانی جهانگردی برای ثبت در فهرست دهکده‌های جهانی را بیابند. این موضوع البته شامل روستاهای ایرانی معرفی شده نبود بلکه 200روستای دیگر از کشورهای مختلف جهان نیز برای ثبت در فهرست دهکده‌های جهانی معرفی شده بودند که کندوان توانست با کسب تمامی 9شاخص سازمان جهانی جهانگردی، رتبه برتر دهکده‌های جهانی در سال 2023را کسب کند.

برتری کندوان بین 200روستای جهان
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری:
در پی ارائه پرونده 8روستا به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، روستای کندوان استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان نخستین روستای ایران در فهرست بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری ثبت شد. روستای کندوان استان آذربایجان‌شرقی در رقابت با بیش از ۲۰۰روستا از کشورهای مختلف توانست در فهرست دهکده‌های جهانی سازمان جهانی گردشگری جای بگیرد. 8روستای کشورمان ازجمله «کندوان» آذربایجان شرقی، «بیشه» لرستان، «میمند» کرمان، «سهیلی» قشم، «پالنگان» کردستان، «قاسم آباد» گیلان، «کندلوس» مازندران و «ابیانه» اصفهان برای شرکت در این رقابت از سوی معاونت گردشگری معرفی شده بودند که از این بین روستای کندوان توانست با کسب امتیازها و شاخصه‌های لازم در جایگاه روستاهای جهانی ثبت شود. انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است. تا امروز ۷۶روستا از ۴۰کشور به‌عنوان بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری معرفی شده‌اند و حالا جمهوری اسلامی ایران نیز با ثبت کندوان در این مجموعه جایگاه ویژه‌ای دارد. مزیت‌های انتخاب روستای جهانی را می‌توان به معرفی در سطح بین‌المللی به‌عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری دانست.

کندوان چگونه جهانی شد؟
مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر گردشگری داخلی: یکپارچگی با محیط، حفظ محیط‌زیست و فرهنگ‌ بومی به‌عنوان شاخصه اصلی انتخاب دهکده‌های جهانی و گردشگری باید اولویت حکمرانان محلی باشد. ثبت کندوان به‌عنوان نخستین روستای ایران در فهرست بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری حالا نویدبخش ایران برای جهانی شدن دیگر روستاهای کشور است. روستاهای جهانی و دهکده‌های گردشگری دارای زیرساخت‌های توسعه پایدار و با ‌پیرامون خود منطبق هستند. مردم این روستاها آموزش‌ مناسب برای حفظ محیط‌زیست، فرهنگ‌های بومی و داشته‌های فرهنگی و البته تولید محتوا دیده‌اند. جامعه محلی نقش کلیدی در توسعه گردشگری این مناطق دارد و با حفاظت از منابع و جاذبه‌های روستا با محیط یکپارچه است. گردشگری حالا اولویت حکمرانان محلی این روستاهاست. زنجیره حفظ گردشگری در این مناطق کامل شده و ارتباطات بین‌المللی به واسطه حضور گردشگران نیز برقرار شده است. تکمیل پرونده کندوان یک‌سال طول کشید و پس از شناسایی 500روستای هدف گردشگری به 30و سپس به 8روستا رسیدیم که پرونده آنها با جزئیات تکمیل شد. نواقص بسیاری نیز وجود داشت و سعی کردیم برخی نواقص در طول تکمیل پرونده برطرف شود. رایزنی‌های گسترده‌ای نیز شکل گرفت تا این اتفاق مبارک رقم بخورد. کندوان نخستین روستای ایرانی است که در فهرست دهکده‌های جهانی قرار گرفته و بلافاصله پس از ثبت جهانی در ۱۲۰کشور جهان معرفی شد. همکاری مدیران محلی و وزارت میراث‌فرهنگی برای معرفی روستای کندوان به‌عنوان روستای نمونه گردشگری به دنیا بسیار اهمیت داشت و حالا نوبت ساکنان این دهکده جهانی است که با کمک دستگاه‌ها نقش اصلی را در توسعه گردشگری کندوان ایفا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید