• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 27 مهر 1402
کد مطلب : 206293
+
-

کشت «اپونتیا» در 9 استان

اشتغال‌
کشت «اپونتیا» در 9 استان

کشت کاکتوس اپونتیا با ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی در 9استان آغاز می‌شود.
به گزارش همشهری، کشت گیاه اپونتیا به‌دلیل نیاز آبی اندک و مقاوم بودن نسبت به گرما، سرما و آفات به‌عنوان طرحی با هدف اشتغال‌زایی روستاییان و مهاجرت معکوس، در فاز اول در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، قم، یزد و کرمان انجام می‌شود.
 اجرای این طرح با همکاری وزارت کشور و جهادکشاورزی در 3فاز اجرا می‌شود که فاز اول آن 4هزار و 500هکتار را
در برمی‌گیرد و در فازهای بعدی تا 200هکتار را شامل می‌شود. به‌گفته مسئول مرکز توسعه کسب‌وکار کشاورزی ایران، برای اجرای این طرح ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌ است.
محمدرضا حیدرپور گفت: «هر شخص با دریافت تسهیلات 200میلیون تومانی می‌تواند در یک هکتار این گیاه را کشت کند و به درآمدزایی برسد. درآمد کشت گونه کاکتوس اپونتیا در هر هکتار حداقل 500میلیون تومان برآورد شده که تا 3میلیارد تومان قابل افزایش است.» گیاه کاکتوس اپونتیا، بیشترین رطوبت مورد نیاز را از محیط اطراف خود می‌گیرد و هر هکتار آن با هفته‌ای 20هزار لیتر سیراب می‌شود و در یک دوره 2 تا 3 ساله به ثمر می‌نشیند.
هدف از اجرای این طرح در استان‌هایی با اقلیم گرم و خشک، توسعه کاشت گیاهان مقاوم به خشکی است. میزان تولید میوه کاکتوس اپونتیا در سال سوم پس از کاشت از ۲۰ تا ۱۴۰ تن در هر هکتار متغیر است.
میوه کاکتوس اپونتیا قابلیت تازه خوری دارد و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این گیاه به گلابی خاردار یا انجیر هندی نیز معروف است.‌تامین علوفه دام به میزان سالانه حدود ۲۰ تن در هکتار، تولید روغن خوراکی، مواد غذایی ازجمله نوشیدنی‌ها، آرد، اقلام بهداشتی و دارویی، صنایع کنسرو‌سازی‌ و رنگ‌های طبیعی در صنایع غذایی ازجمله کاربردهای گونه کاکتوس اپونتیاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید