• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206101
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2MkY
+
-

مادران؛ حماسه‌سازان طوفان‌ الاقصی

زنان فلسطینی نقش مهمی در مبارزه با صهیونیست‌ها دارند

گزارش
مادران؛ حماسه‌سازان طوفان‌ الاقصی

مژگان مهرابی- روزنامه‌نگار

«اسرائیل تمام خانواده‌ها را در غزه کشت. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، یک عملیات نظامی نیست، بلکه یک حمله و قتل عام غیرنظامیان بی‌گناه است. سیستم بهداشتی در غزه کاملا فرو ریخته است. حمله به مردم ما باید اکنون متوقف شود تا امکان دسترسی فوری به  اقدامات بشردوستانه فراهم شود.» این خبر دردناک را نماینده فلسطین در سازمان ملل عنوان می‌کند؛ جمله‌ای که خبر از حال بد غزه می‌دهد؛ شهری که 12روز بارش بمب و موشک را به جان خریده و با این حال همچنان ایستادگی کرده است. همین صهیونیست‌ها را به خشم آورده، به‌گونه‌ای که غیظ خود را با قتل‌عام کودکان بر سر این مردم مظلوم خالی می‌کنند. به باور «محمد ایرانی» کارشناس و سفیر سابق خاورمیانه، مقاومت مثال‌زدنی فلسطین از صبر و پایداری مادران این سرزمین است. او زنان فلسطینی را اسطوره‌های تاریخ می‌داند.

 دلهره‌های 70ساله مادران فلسطینی
سرمایه و دلخوشی یک زن، خانواده اوست. امید و آرزوهایش در آدم‌هایی خلاصه می‌شود که رنگ و لعاب سعادت و خوشبختی را به زندگی‌اش می‌دهند. اوج لذت‌های او هم زمانی است که طعم شیرین مادر‌شدن را می‌چشد. با عشق، فرزندش را بزرگ می‌کند و به نظاره می‌نشیند تا قد‌کشیدنش را ببیند. رؤیای شبانه‌اش دیدن او در لباس بخت است. اینهاست که دنیای یک زن را می‌سازد. مادر، مادر است و فرقی نمی‌کند اهل کدام دیار باشد. مادر ایرانی باشد یا فلسطینی، فرقی نمی‌کند؛ او تا مایه آرامش اهل خانه است. اما زنان فلسطینی سال‌هاست از نعمت آسایش و خوشی محرومند. به جرم دفاع از وطن، هر شب با دلهره می‌خوابند و صبح با نگرانی بیدار می‌شوند. زمزمه هر روزشان این است: «امروز قرار است کدام‌یک از ما عزیزش به‌دست صهیونیست‌ها اسیر یا شهید شود؟» انگار دلهره‌های 70ساله آنها تمامی ندارد. با این حال، شجاعانه برای حفظ کشور و دین خود مقاومت می‌کنند. به باور ایرانی، کارشناس خاورمیانه، مقاومت فلسطین از ایستادگی مادران این سرزمین است. او در این‌باره می‌گوید:‌ «زنان فلسطینی نقش مهمی در جبهه مقاومت دارند. آنها غیرت و ایثار را نسل به نسل از مادران خود یاد گرفته‌اند. هر مادری می‌داند پسرش را برای مبارزه و دخترش را برای تربیت نسل باید آماده کند. بدون‌شک این فرزندان با نگاه مقاومتی بزرگ می‌شوند.»

فرزندآوری، اولویت مادران فلسطینی
طبق آمار وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدای غزه در حملات رژیم صهیونیستی به 2837 و تعداد مجروحان به 12هزارنفر رسیده است. به‌گفته این کارشناس خاورمیانه، مسئله اشغال فلسطین موضوعی نیست که به‌راحتی بتوان از آن گذشت. بسیاری از جامعه‌شناسان به این مهم رسیده‌اند که مشکل اساسی منطقه به جز با رفع اشغال، حل نمی‌شود. او به نسل‌کشی صهیونیست‌ها اشاره می‌کند:‌ «سیاست نسل‌کشی صهیونیست‌ها از ابتدا وجود داشته است. هر بار با حمله به مردم فلسطین، جمعیت قابل‌توجهی از کودکان و زنان را به شهادت رسانده‌اند. با این وصف از 70سال پیش تا الان جمعیت فلسطین نه‌تنها کم نشده، بلکه افزایش هم پیدا کرده است؛ چراکه زنان فلسطینی در کنار پرورش روحیه مقاومت، به فرزندآوری هم توجه ویژه‌ای دارند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را می‌کند تا یهودی‌ها را از سراسر جهان را جذب کند و در شهرک‌های یهودنشین سکنی دهد. اما با حمله فلسطینی‌ها، یهودی‌ها فرار می‌کنند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید