• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 مهر 1402
کد مطلب : 206046
+
-

ماجرای مدارس کانکسی در سرپل ذهاب

اصل ماجرا
ماجرای مدارس کانکسی در سرپل ذهاب

با گذشت حدود یک ‌ماه از آغاز سال تحصیلی و حاضر شدن دانش‌آموزان سر کلاس درس، اخباری به گوش می‌رسد که دانش‌آموزان کرمانشاهی در سرپل ذهاب مجبورند در مدارس کانکسی و کانتینری بدون هیچ امکاناتی درس بخوانند. نماینده قصرشیرین و سرپل ذهاب گفته است که با گذشت 6سال از زلزله سرپل ذهاب و تخریب مدارس، هنوز دانش‌آموزان در سوله و کانکس، سر کلاس درس حاضر می‌شوند. اما اصل ماجرای بچه‌های سرپل ذهاب چیست؟ نوسازی مدارس در این مدت چه کاری انجام داده است؟ موضوع را با مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کرمانشاه در میان می‌گذاریم. «مرزبان نظری» به همشهری می‌گوید: مدارس ذکر شده در صحبت‌های نماینده، کانکس نیستند و مدارس پیش‌ساخته هستند.
او با بیان اینکه مدارس پیش‌ساخته با مدارس کانکسی متفاوت است، می‌افزاید: «در کرمانشاه از 20سال پیش تا‌کنون 210مدرسه پیش‌ساخته در روستاها میزبان دانش‌آموزان بوده‌ و این ماجرا به زلزله 1396 ارتباطی ندارد. مدارس پیش‌ساخته در روستاهای استان همیشه دایر بوده ‌است، زیرا آمار دانش‌آموزان در برخی روستاها کم است و ساخت مدرسه توجیه اقتصادی ندارد.»
نظری با بیان اینکه 145باب از این مدرسه‌ها بیش از 10دانش‌آموز دارند، توضیح می‌دهد که مدارس پیش‌ساخته برخلاف کانکس به سرمایش و گرمایش مجهزند و ساختار کامل‌تری نسبت به کانکس دارند. با وجود این، برنامه ساخت ساختمان مدرسه به جای مدرسه پیش‌ساخته در دست اقدام است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در توضیح وضعیت ساخت مدارس در کرمانشاه بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «110مدرسه با 420کلاس درس در استان در دست ساخت است. خیران نیز در این حوزه خوش درخشیده‌اند و 80مدرسه با کمک خیران در دست ساخت است.» نظری یادآور می‌شود که این مدارس نیز پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و سال تحصیلی آینده شاهد افتتاح تعدادی از آنها خواهیم بود تا در اختیار 380هزار جمعیت دانش‌آموزی استان قرار گیرد.
مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه درباره آسیب مدارس حاصل از زلزله ۷.۳ریشتری ۲۱آبان1396 در سر پل ‌ذهاب نیز می‌گوید: «پرونده این مدارس در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سر پل ذهاب، گیلان‌غرب و قصرشیرین سال1398 بسته شد؛ بدین معنی که تعداد بازسازی مدارس مشخص و کار ساخت‌وساز بلافاصله بعد از زلزله شروع شد.»
در جریان این زلزله 78مدرسه با 415کلاس آسیب دید. اینطور که نظری می‌گوید مدارس به‌طور کامل تخریب و آوار نشد، اما دیگر قابلیت بازسازی هم نداشت و باید از نو ساخته می‌شد. نظری ادامه می‌دهد: «علاوه بر مدارسی که باید از نو ساخته می‌شدند، مدارس دیگری هم که در شهرستان‌های زلزله‌زده دارای بافت فرسوده و قدیمی بودند نیز در جریان نوسازی قرار گرفتند که طبق آمار 390مدرسه با 1680کلاس را شامل می‌شود.»
«احمد راستین»، معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان سرپل‌ ذهاب نیز از ساخت 4مدرسه در روستاهای شهرستان سر پل ذهاب خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «اکبرآباد، کانی عزیز، میش رنگین گردنو، برق‌ و باران سفلی روستاهایی هستند که مدارس در حال ساخت دارند و با ساخت این مدارس در شهرستان فقط 24مدرسه پیش‌ساخته داریم که در روستاهای حاشیه شهر و لب مرز هستند. تعداد دانش‌آموزان این مدارس در شهرستان
سر پل ذهاب کمتر از 10نفر و در مقطع ابتدایی است.» شهرستان سر پل ذهاب 16 هزار و 900 دانش‌آموز و 235 مدرسه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید