• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20567
+
-

به جهنم خوش آمدید

رسانه‌های آمریکایی از بدرفتاری با صدها کودک مهاجر و شرایط نامساعد نگهداری آنها در کمپ‌های مرزی آمریکا خبر می‌دهند

گزارش
به جهنم خوش آمدید

جواد نصرتی | خبرنگار:

بحران جداسازی مهاجران خردسال از والدین‌شان در مرز آمریکا، چنان ابعاد گسترده‌ای یافته که دستور اجرایی دونالد ترامپ برای متوقف کردن آن و دیدار سرزده همسر او از یکی از کمپ‌های نگهداری این کودکان در تگزاس، کمکی به دولت آمریکا نکرده است.

ترامپ روز پنجشنبه در مقابل فشارهای بسیار سنگین داخلی و خارجی مجبور شد از سیاست جنجالی «عدم‌مدارا» در رابطه با مهاجران دست بکشد و در فرمانی اجرایی، دستور توقف جداسازی کودکان را از والدین‌شان صادر کند. ملانیا ترامپ، بانوی نخست آمریکا هم که پیش‌تر در بیانیه‌ای عجیب که نوعی مخالفت با همسرش بود، خواستار توقف این سیاست مهاجرتی شده بود، در سفر به تگزاس با کودکانی که جدا از والدین خود در کمپ‌های اقامتی مهاجران نگهداری می‌شدند دیدار کرد. این تلاش‌ها برای ترمیم وجهه به‌شدت آسیب‌دیده دولت آمریکا اما با انتشار گزارش‌هایی از سو‌ءرفتار مأموران فدرال با کودکان مهاجر، به‌شدت زیر سایه قرار گرفت.

براساس گزارش تحقیقی آسوشیتد پرس در یک مرکز نگهداری کودکان در ایالت ویرجینیا، ‌به کودکان دستبند زده شده، برهنه در سلول رها شده‌اند، آنها را کتک زده‌اند و درحالی‌که کیسه روی سرشان بوده به صندلی بسته شده‌اند. سی‌ان‌ان هم گزارش داده است که در یک پرونده دیگر، این اتهام مطرح شده است که به کودکان، قرص‌هایی که ویتامین معرفی می‌شده داده‌اند اما این قرص‌ها در واقع داروی بیماری‌های روانی بوده است.

ابهام‌های یک فرمان اجرایی

به همان اندازه که این گزارش‌ها بحران را تکان‌دهنده‌تر و عمیق‌تر کرده، ‌اقدامات دولت آمریکا هم به ابهام‌ها درباره آن افزوده است. مهم‌ترین اقدامی که دولت آمریکا انجام داده، صدور فرمان اجرایی ریاست‌جمهوری است. به گزارش بی‌بی‌سی، براساس این فرمان، جداسازی کودکان مهاجر از والدین آنها متوقف می‌شود و خانواده‌ها در زمان بررسی حقوقی پرونده‌هایشان در کنار هم در بازداشت خواهند بود. همچنین بررسی حقوقی پرونده‌ها تسریع و پنتاگون مأمور می‌شود تا خانواده‌های مهاجر را اسکان دهد. این فرمان اجرایی اما به این سؤال بزرگ پاسخ نمی‌دهد که تکلیف کودکانی که تا الان از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند چه می‌شود؟ از ابتدای‌ماه مه به بعد، حدود 2300کودک از والدینشان جدا شده‌اند و در مراکز مختلفی در آمریکا نگهداری می‌شوند. این فرمان اجرایی، ‌همچنین یک گره حقوقی جدید ایجاد می‌کند. براساس این فرمان، مهاجران بزرگسال همچنان براساس سیاست جدید مهاجرتی آمریکا باید بازجویی و محاکمه شوند. همچنین براساس قوانین فعلی آمریکا، فرزندان کودکان مهاجر زیر 18سال را نمی‌شود بیشتر از 20روز در بازداشت سازمان مهاجرتی آمریکا نگه داشت. حالا این سؤال مطرح است که اگر براساس فرمان جدید، مهاجران به همراه خانواده‌هایشان در بازداشت نگهداری شوند، روند دادگاه آنها طی20روز تمام خواهد شد یا نه؟ برای تغییر قانون درباره مدت زمان نگهداری کودکان مهاجر در بازداشت، ‌یا باید کنگره وارد عمل شود یا دادگاهی که چنین دستوری را صادر کرده است. این دستور در دعوای حقوقی مشابهی در سال 1997صادر شد. ترامپ در فرمان اجرایی خود خواستار تغییر این قانون هم شده است.

بحران از کجا پدید آمد؟

ورود مهاجران به آمریکا از مرزهای جنوبی، اتفاقی همیشگی در آمریکا بوده اما بحران فعلی‌، نه به این خاطر، که به‌خاطر سیاست‌های جدید دولت آمریکا به‌وجود آمده است. مهمانان ناخوانده آمریکا، معمولا مردمی هستند که از فقر و خشونت در مکزیک و کشورهای آمریکای مرکزی مانند السالوادور، ‌گواتمالا و هندوراس به آمریکا فرار می‌کنند. دونالد ترامپ از همان زمان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد انتخابات شد، وعده داد که با این مهاجران مقابله کند و حتی وعده داده است که میزان مهاجران غیرقانونی به آمریکا را در 10سال آینده 50درصد کاهش دهد. براساس یک نظرسنجی در همین‌ماه آوریل، 85درصد افرادی که به ترامپ رأی داده‌اند از سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی او حمایت می‌کنند. یک نظرسنجی هم که 5روز پیش توسط دانشگاه کینیپاک انجام شد نشان می‌دهد که 55درصد جمهوریخواهان از سیاست جداسازی خانواده‌های مهاجر حمایت می‌کنند. این اقدام، تحت سیاست مهاجرتی جدید دولت آمریکا یا همان «سیاست عدم‌مدارا» انجام می‌شود. پیش از این، با مهاجران غیرقانونی که در مرز دستگیر می‌شدند، صرفا به‌عنوان مهاجران غیرقانونی رفتار می‌شد و بعد از بازجویی‌های مقدماتی، به آن سوی مرز فرستاده می‌شدند؛ آنهایی هم که به‌دنبال پناهندگی بودند، روندهای قانونی خود را طی می‌کردند. اما براساس قانون جدید که جف سشنز، دادستان کل معرفی کرده و یکی از حامیان پر و پا قرص آن است، مهاجران غیرقانونی، بعد از بازداشت به‌عنوان مجرم در دادگاه‌ها محاکمه می‌شوند. در این روند، کودکانشان از آنها جدا می‌شوند و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرند. سشنز بعد از رئیس‌جمهور آمریکا که قبلا از این سیاست جدید حمایت کرده بود، بزرگ‌ترین حامی سیاست عدم‌مدارا به شمار می‌رود. او حتی با آوردن نقل قول از انجیل از این سیاست حمایت کرده است.

دیگر حامی بزرگ این سیاست جدید، ‌کریستین نیلسن، وزیر کشور آمریکاست. نکته جالب درباره هر دو حامی بزرگ این طرح این است که در مواردی به‌شدت مغضوب ترامپ بوده‌اند و زمزمه برکناری هر دوی آنها مطرح بوده است و البته در پس پرده این سیاست جدید، استفن میلر، مشاور سیاستگذاری رئیس‌جمهور قرار دارد. این مشاور 32ساله از معدود دستیاران اولیه ترامپ است که همچنان سمت خود را در کاخ سفید حفظ کرده است. او معمار ممنوعیت سفر اتباع مسلمان به آمریکا به شمار می‌رود و به مواضع به‌شدت ضدمهاجرتی شهرت دارد.

 من که اهمیت نمی‌دهم، ‌شما چطور؟

پوشش عجیب ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به تگزاس برای بازدید از کمپ نگهداری کودکان مهاجر، جنجالی وسیع و پر سر و صدا به همراه داشته است. او هنگام سوار شدن به هواپیما برای رفتن به مک‌آلن در تگزاس، کتی به تن داشته که پشت آن نوشته بود: «من که اهمیت نمی‌دهم، شما چطور؟» این لباس که یک کت سی‌دلاری مارک زاراست، موجی از اعتراض‌ها به بانوی نخست آمریکا را به همراه داشت و بسیاری، ‌پوشیدن آن را در چنین سفری، تصادفی نمی‌دانند و کاربران زیادی در توییتر، به‌شدت از این انتخاب ملانیا ترامپ انتقاد کردند. با این حال سخنگوی بانوی نخست آمریکا رسما اعلام کرد که پوشیدن این کت هیچ پیام سری‌ای به همراه ندارد. برخلاف صحبت‌های این سخنگو، دونالد ترامپ در توییت ‌نوشت که مخاطب این جمله طعنه‌آمیز، «رسانه‌های خبری جعلی» بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید