• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213140
+
-

به پیچ چالوس خوش آمدید

59؛ جاده‌ای خاطره‌انگیز که خودش یک جاذبه گردشگری است

به پیچ چالوس خوش آمدید

مهلا داریان-دبیر سرزمین من

جاده چالوس با اسم رسمی 59، راهی است با شهرت جهانی که یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاده‌های ایران  است.
کمتر کسی پیدا می‌شود که به این جاده سفر نکرده باشد. دوران کودکی خیلی‌ها در پیچ و خم آن سپری شده و خاطراتشان در میان تاریکی مه‌آلود سیاه‌بیشه گم شده است. زمانی که به سمت جاده چالوس حرکت کردیم منتظر زیبایی‌ها و ماجراهای شگفت‌انگیزی بودیم که در آغوش طبیعتش پنهان بودند.
پاییز این جاده، نقاشی‌ای از رنگ‌های طبیعت است. در این فصل خاص، درختان با برگ‌های زرد و قرمز تزیین شده، همچون شاهکارهای هنری در کنار جاده ایستاده‌اند. نور گرم آفتاب، روی آنها می‌تابد و دست مهربان سایه‌ها روی جاده، تصاویر خیال‌انگیز طراحی می‌کند. باد لطیف پاییزی برگ‌ها را از شاخه‌ها بر می‌دارد، در مجلس رقص آسمان می‌چرخاند و زمین را با آن فرش می‌کند. هر قدمی که بر جاده می‌گذارید، یک صفحه جدید از این تابلوی زنده را به شما نشان می‌دهد؛ جایی که زمان می‌ماند و زیبایی پاییز در افق ادامه پیدا می‌کند. جاده چالوس تنها یک جاده نیست، بلکه پرده‌ای است که عظمت طبیعت ایران را در پس زمینه نمایان می‌کند، هر زاویه‌ای داستانی جدید از زیبایی‌ها و شگفتی‌ها را آشکار می‌سازد.
سفر به جاده چالوس، مانند ورود به درون یک کتاب جادویی است. پیچ و خم‌های آرام جاده از بین تونل‌های سبز و مناظر خیره کننده، شما را به دنیایی از آرامش و خوشبختی هدایت می‌کند. هر کیلومتر آن یک صفحه جدید از داستانی بی‌پایان است که خودتان دروازه‌بان آن هستید، پس برای فصل جدید شروع یک ماجراجویی باشکوه آماده باشید.
ناصرالدین شاه قاجار هر تابستان سوار بر درشکه‌های سلطنتی‌اش وارد راهی مالرو می‌شد و پس از عبور از گذرگاه‌های باریک و خطرناک خودش را به ییلاق محبوبش، روستای شهرستانک می‌رساند. در این راه روستا‌های فراوانی وجود داشت که مردمانش با سختی فراوان برای انجام کارهای ضروی خودشان را به تهران می‌رساندند. در مقطعی به دستور ناصرالدین شاه، جاده مالرو چالوس و هراز توسط یک مهندس اتریشی به نام گاستیگیرخان تعریض شد تا بتوان همزمان با چند اسب در کنار هم یا به وسیله کالسکه و اسب در این راه تردد کرد.
از آن زمان تا  سال 1312 که پهلوی اول جاده چالوس را افتتاح کرد، اصلا جاده‌ای در ایران برای سفر خودرویی از جنوب به شمال وجود نداشت و جاده 59 یا همان چالوس که اکنون 90ساله است خودش به تنهایی یک جاذبه گردشگری شد. طول این جاده 163کیلومتر است که با افتتاح بخشی از آزادراه تهران – شمال 62کیلومتر از مسافت آن کوتاه‌تر شد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید