• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20556
+
-

بازار در انتظار اوراق سکه

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر: برنامه بانک مرکزی برای عرضه اوراق گواهی سپرده سکه در بورس‌کالا جواب می‌دهد

در شرایطی که مقامات بانک مرکزی هفته گذشته جزئیات عرضه اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس‌کالا را اعلام کردند، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر ضمن حمایت از این اقدام تأکید کرد که بانک مرکزی با عرضه این اوراق در بورس‌کالا می‌تواند به‌صورت بلندمدت و مستمر تعادل را در روند معاملات و میزان عرضه و تقاضای بازار سکه برقرار کند.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی چندی پیش ۷ میلیون و ۶۴۴ هزار قطعه سکه بهار آزادی را برای ایجاد تعادل در بازار سکه پیش‌فروش کرد اما هجوم سرمایه‌ها به بازار نقدی سکه مانع کاهش التهاب بازار و عطش خریداران شد؛ به‌طوری که در روزهای پایانی هفته قبل قیمت سکه در چهار‌راه استانبول به مرز 2میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

آیت محمد ولی، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر گفت: عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده به‌صورت اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بورس‌کالا می‌تواند ریسک‌های ناشی از نگهداری سکه در منازل و احتمال عرضه سکه‌های تقلبی را در بازار به صفر برساند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد یکی از اهداف دولت از اجرای طرح عرضه گواهی سپرده سکه در بورس‌کالا، جلوگیری از این نگرانی‌ها باشد. این کارشناس بازار طلا تأکید کرد: با توجه به شناختی که از بازار طلا و سکه دارم، معتقدم دولت به کمک عرضه سکه در بورس در قالب اوراق گواهی سپرده می‌تواند به خواسته خود یعنی ایجاد ثبات در بازار و همچنین تعادل بخشیدن به عرضه و تقاضا و در نهایت جلوگیری از هیجان قیمت دست یابد.


کاهش هیجان در بازارسکه

آیت محمد ولی تأکید کرد: از طرف دیگر دولت با این اقدام از نظر روانی هم به کاهش هیجان‌های بازار کمک می‌کند. به گفته او، نوسان فعلی بازار سکه ناشی از رکود اقتصادی است که سرمایه‌ها را به سمت بازارهای پرخطر و سرمایه‌گذاری‌های پر‌ریسک سوق می‌دهد. او با بیان اینکه موافق استفاده از ظرفیت‌های بورس‌کالا و عرضه سکه در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی است، گفت: عرضه سکه به‌صورت اوراق گواهی سپرده سکه در بورس می‌تواند در میان‌مدت بازار را مدیریت کرده و از نظر روانی به کاهش هیجان در بازار کمک کند؛ زیرا اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس، حکم سکه فیزیکی را دارد و مردم به‌راحتی می‌توانند آن را بدون محدودیت خرید و فروش کنند. او افزود: نکته حائز اهمیت کنترل نقدینگی سرگردان است که بانک مرکزی با کمک پتانسیل‌های بورس‌کالا و با اجرای طرح عرضه سکه در قالب این اوراق می‌تواند بازار را بهتر مدیریت کند.

این فعال بازار طلا درخصوص مزایای عرضه سکه به‌صورت اوراق گواهی سپرده کالایی جهت ایجاد شفافیت و نقدشوندگی سکه در بازار گفت: عرضه سکه در قالب اوراق اقدامی در راستای شفاف‌سازی‌ است و باید به کمک این ابزارها کلیه بازارها را نظم بخشید و هدفمند کرد؛ چرا که در مقاطعی گروهی از افراد وارد بازارهایی می‌شوند که حرفه‌ای نبوده و اطلاعات کاملی از آن ندارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید