• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20562
+
-

تغییر جهت سرمایه‌گذاران در پایان بهار

ارزش مبادلات بازار سرمایه در پایان بهار از مرز 81 هزار میلیارد تومان گذشت

بازار سرمایه
تغییر جهت سرمایه‌گذاران در پایان بهار

ارزش کل معاملات بازار سرمایه در فصــل بـهــار از مــرز 81هزارمیلیارد تومان گذشت و مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 13درصد رسید.




به گزارش همشهری، رشد هفته قبل معاملات بورس تهران به جهش چند پله‌ای ارزش مبادلات بازارسرمایه و همینطور افزایش مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس منجر شد. از ابتدای سال تاکنون بازار‌های طلا، ارز و مسکن در مقابل بورس بازده بیشتری به‌دست آورده‌اند اما احتمال می‌رود درصورت تداوم روند صعودی شاخص بورس مقدار بازده بورس تهران از این بازار‌ها پیشی بگیرد.

ارزش کل مبادلات پارسال بازار سرمایه به 220هزار میلیارد تومان رسیده بود. در این میان پارسال در بازار معاملات مسکن شهر تهران هم در مجموع 60هزارمیلیاردتومان سرمایه‌گذاری انجام شد. در طول هفته قبل شاخص بورس تهران بیش از 10درصد رشد کرد و با این مقدار رشد مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 13درصد رسید. به‌زعم کارشناسان دلیل اصلی رشد بورس در هفته قبل که در طول تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه بود ورود نقدینگی جدید به این بازار بود به‌طوری که ارزش معاملات بورس تهران حتی در برخی روز‌ها از 1000میلیارد تومان هم فراتر رفت.

اگرچه هنوز مسئولان بازار سرمایه اطلاعات دقیقی در مورد منشأ پول‌های جدید وارد شده به بورس‌ها منتشر نکرده‌اند اما بخش زیادی از فعالان بازار سرمایه در اظهارنظر‌های کارشناسی خود منشأ این پول‌های جدید را رشد 25درصدی نقدینگی در طول سال‌های قبل می‌دانند و می‌گویند این نقدینگی پرقدرت که ظرف ماه‌های گذشته رشد بازار‌های طلا، ارز و مسکن را رقم زده بود حالا وارد مسیر بورس شده است. به‌نظر می‌رسد اکنون پیش‌بینی مقدار و زمان رشد بورس بستگی به برآورد مقدار نقدینگی وارد شده بورس دارد و هر قدر این ارقام بزرگ‌تر باشد مقدار رشد شاخص و زمان آن طولانی‌تر خواهد بود.

معاملات آتی در صدر
داده‌های آماری از وضعیت معاملات انجام شده در فصل بهار نشان می‌دهد در 3‌ماه نخست امسال جمعا 81هزارو 300میلیارد تومان انواع اوراق مالی شامل اوراق بدهی، سهام، اوراق سلف، اوراق آتی، گواهی سپرده، اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همینطور کالا در بازار سرمایه دادوستد شده که از این مقدار معاملات آتی سکه در بورس‌کالا بیش از سایر معاملات انجام شده در بازار سرمایه بوده است. در این مدت 38هزارو 507میلیارد تومان اوراق آتی سکه در بورس‌کالا دادوستد شده است که این مقدار جمعا 47درصد از کل معاملات بازار سرمایه را در فصل بهار شامل می‌شود.

سهام
بعد از اوراق آتی، معاملات اوراق سهام شرکت‌ها در رتبه دوم بازار سرمایه قرار گرفته و در این مدت نزدیک به 15هزار میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه دادوستده شده است که 19درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. در بهار امسال جمعا 12هزارو 217میلیارد تومان سهام در بورس و 2هزارو 761میلیارد تومان در فرابورس خریداری شده است.




اوراق بدهی
بعد از سهام نوبت به اوراق بدهی می‌رسد که دست‌کم 3سال است طرفداران پرو پا قرص خود را در بازار سرمایه به‌دلیل تعیین نرخ سود ثابت پیدا کرده است. مقدار سود این اوراق که هم‌اکنون در محدوده 20درصد است با توجه به ریسک کمتر این اوراق در مقابل سهام به جذابیت بیشتر آن در مقابل سایر اوراق بدهی منجر شده است به‌طوری‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خود به خرید این اوراق روی آورده‌اند. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که در بهار امسال جمعا 10هزارو 73میلیارد تومان از این اوراق در بازار سرمایه خریداری شده که از این مقدار 7هزارو 563میلیارد تومان در بورس و 2هزارو 510میلیارد تومان از طریق فرابورس خریداری شده است.

سایر اوراق
بعداز اوراق آتی، سهام و اوراق بدهی که به 3محصول یا 3ضلع اصلی بازار تبدیل شده‌اند ظرف چند سال گذشته اوراق جدیدی شامل اوراق تسهیلات مسکن، سلف و گواهی سپرده به جمع معاملات بازار سرمایه اضافه شده که مشتریان خود را پیدا کرده‌اند و رفته رفته جایگاه بهتری در بازار سرمایه برای خود دست و پا می‌کنند.اطلاعات آماری بهار امسال نشان می‌دهد در بهار امسال جمعا 613میلیارد تومان از این نوع اوراق جدید در بازار سرمایه دادوستد شده است که نسبت به سال قبل رشد زیادی نشان می‌دهد. در این مدت 205میلیارد تومان اوراق سلف دادوستد شده است که نسبت به سال قبل1546درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت 120میلیارد تومان گواهی سپرده و 288میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن دادوستد شده که این مقدار هم نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب 929 و 12درصد افزایش نشان می‌دهد.

دادوستد کالا
 مطابق اطلاعات آماری، در بهار امسال جمعا 14هزارو 865میلیارد تومان کالا شامل محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، کشاورزی و صنعتی و معدنی در بازار سرمایه دادوستد شده است که این مقدار 18درصد از کل مبادلات را شامل می‌شود و نسبت به بهار سال قبل 71درصد افزایش نشان می‌دهد.
درمجموع در بهار امسال از جمع کل معاملات انجام شده 54هزارو 440میلیارد تومان در بورس‌کالا، 15هزارو 700میلیارد تومان در بورس تهران و 11هزارو 170میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

نکته قابل توجه در معاملات بهاری امسال در بازار سرمایه افزایش سهم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به کل معاملات است. داده‌های آماری نشان می‌دهدکه دربهارامسال برای نخستین بار جمعا 3درصد از کل معاملات بازار سرمایه به صندوق‌های سرمایه اختصاص یافته است.

در این مدت جمعا 2هزارو 270میلیارد تومان از اوراق یا واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه دادوستد شده است که این مقدار در مقایسه با مبادلات سهام 15درصد از این معاملات را شامل می‌شود. در این مدت بورس تهران در جذب سرمایه‌گذاران موفق‌تر عمل کرده است و سرمایه‌گذاران جمعا 967میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را از طریق بورس خریداری کرده‌اند.

در همین حال در این مدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس‌کالا هم که عمدتا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا هستند با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده‌ و 743میلیارد تومان از مبادلات را به‌خود اختصاص داده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس هم در این مدت 560میلیارد تومان از منابع مالی سرمایه‌گذاران را جذب کرده‌اند.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

نکته قابل توجه در معاملات بهاری امسال در بازار سرمایه افزایش سهم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به کل معاملات است. داده‌های آماری نشان می‌دهدکه دربهارامسال برای نخستین بار جمعا 3درصد از کل معاملات بازار سرمایه به صندوق‌های سرمایه اختصاص یافته است. در این مدت جمعا 2هزارو 270میلیارد تومان از اوراق یا واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار سرمایه دادوستد شده است که این مقدار در مقایسه با مبادلات سهام 15درصد از این معاملات را شامل می‌شود.

در این مدت بورس تهران در جذب سرمایه‌گذاران موفق‌تر عمل کرده است و سرمایه‌گذاران جمعا 967میلیارد تومان از واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را از طریق بورس خریداری کرده‌اند. در همین حال در این مدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس‌کالا هم که عمدتا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا هستند با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده‌ و 743میلیارد تومان از مبادلات را به‌خود اختصاص داده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس هم در این مدت 560میلیارد تومان از منابع مالی سرمایه‌گذاران را جذب کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید