• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20555
+
-

پیش‌بینی‌ کارشناسان از روند رو به رشد بازار سهام

شاخص کل بورس تهران در مبادلات هفته قبل 10درصد رشد کرد. اکنون این پرسش مطرح است که آیا این رشد تداوم خواهد یافت؟

به گزارش همشهری، در شرایطی که میانگین بازده بورس تهران از ابتدای سال‌جاری در مقایسه با بازده سرمایه‌گذاری در بازار طلا، ارز و مسکن بسیار ناچیز بوده است این مقدار بازده در دادوستد‌های هفته قبل تا حدودی جبران شدو با رشد 10درصدی شاخص بورس، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام به محدوده 13درصد رسید. اکنون فعالان بازار سرمایه با این پرسش مواجهند که این رشد تا کجا ادامه خواهد داشت؟ برخی فعالان بازار سرمایه انتظار دارند که با اعمال تحریم‌های جدید‌تر علیه ایران از سوی آمریکا از مرداد‌ماه بازارسهام بار دیگر وارد یک دوره نزول شود اما بسیاری از تحلیلگران ریشه عوامل اقتصادی را در رشد بورس پر رنگ‌تر می‌دانند و معتقدند قاعدتا این رشد باید تداوم داشته باشد. در همین رابطه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه چشم‌انداز سودآوری بالای صنایع از دلایل مهم اقبال جامعه به این بخش مهم اقتصادی است، گفت: همواره در بازار سرمایه با تحلیل‌های صحیح می‌توان سود مناسبی را شناسایی کرد. او افزود: افزایش سودآوری شرکت‌ها، انتقال نقدینگی از سایر بازار‌ها به بورس و پایداری، تنوع و شفافیت، عوامل ورود منابع جدید به بازار سرمایه است.

رشد ادامه دارد

همایون دارابی یک تحلیلگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: هم‌اکنون وضعیت بازارسهام، مثبت است و می‌توان آینده روشنی را برای آن پیش‌بینی کرد.
وی با اشاره به اینکه بازار‌های موازی هم به حالت نزدیک و اشباع رسیده‌اند، تصریح کرد: باید دانست که افزایش سودآوری در برخی صنایع بزرگ و همچنین انتقال نقدینگی از برخی بخش‌های اقتصادی در بازار، ازجمله عوامل استقبال مردم از بازار سرمایه و رشد تاریخی شاخص به شمار می‌رود.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: به‌نظر می‌رسد اینها پول‌های پارک‌شده فعالان بازار است که امروز وارد بورس شده است.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد: بازارهای موازی سرمایه‌گذاری، خود را با تورم انتظاری هماهنگ کردند و افزایش قیمت خودرو و مسکن در روزهای اخیر بیانگر همین اتفاق بوده است اما بازار سرمایه از این تورم جا مانده بود که علت آن ریسک‌های بین‌المللی خصوصا اظهارات ترامپ و سردرگمی فعالان بورس بود که این موضوع باعث شده بود بورس از تورم و افزایش قیمت ارز جا بماند و اکنون دارد این تعدیل صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با رشد قیمت مواد خام در بازار‌های جهانی پیش‌بینی می‌شود سود برخی صنایع افزایش پیدا کند. اگر افزایش شاخص بورس چند روز دیگر ادامه پیدا کند پول‌های سرمایه‌گذاران خارج از بازار هم وارد بازار خواهد شد.وی تصریح کرد: به‌نظر من هنوز فعالان جدید وارد بازار نشده‌اند و این اتفاقات و افزایش سرمایه که شاید رخ داده مربوط به همان فعالان بازار است.

محمدعلی شریفی نیا، رئیس هیأت مدیره کارگزاری مبین سرمایه هم گفت: باتوجه به اعلام دولت مبنی بر عرضه برخی کالاها با قیمت‌های متفاوت به غیر از دلار4200تومانی و قیمت‌های توافقی، پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌ها همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.


خروج از برجام اثری ندارد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم درباره اینکه آیا خروج آمریکا از برجام می‌تواند منجر به نزول بورس شود، گفت: زمانی که آمریکایی‌ها در برجام حضور داشتند کاری در زمینه اقتصاد برای ما انجام ندادند بنابراین خروج آنها از برجام تأثیر خاصی بر اقتصاد کشورمان ندارد. وی با تأکید بر اینکه بازارهایی مانند ارز، طلا و سکه بازارهای نوسان‌گیری و کوتاه‌مدت است و بلندمدت نخواهد بود، اضافه کرد: مردم باید سراغ بازدهی‌های واقعی اقتصادی ازجمله بازار سرمایه بروند.


ریسک پول‌های تازه وارد

اما نوید خاندوزی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نظر متفاوتی ارائه کرد و گفت: ورود نقدینگی فعلی به بازار، از جنس بازار نیست و پول بیرون بازاری بوده ولی از طرف دیگر نباید فراموش کرد که این نقدینگی، پول مردم عادی نیست که وارد بازار شده باشد. وی ادامه داد: نقدینگی ورودی به بازارسرمایه، جزئی از سرمایه فعالان اقتصادی به شمار می‌آید که در تمام حوزه‌های‌ اقتصادی فعال‌اند و اتفاقا با اهالی بازارسرمایه نیز آشنا بوده و به این بازار سرک می‌کشند.

عضو هیأت مدیره بیمه کوثر تأکید کرد: سرمایه‌گذاران جدیدالورود یا همان نقدینگی‌های جدید به بورس به‌خاطر آنکه قیمت‌های بازار را نسبت به سایر دارایی‌ها ارزان‌تر می‌بینند، شروع به خرید سهام کرده‌اند؛ از سوی دیگر این افراد علاقه قلبی به بازار نداشته و هر وقت بازدهی مناسبی را از سرمایه خود بگیرند یا بازار کمی مخاطره‌آمیز شود، سریعا از بازار خارج شده که تنها ریسک بازار برای سرمایه‌گذاران واقعی باقی می‌ماند.

وی تأکید کرد: منظور من از ریسک، ریسک‌های سیاسی بوده یعنی روند بازار فعلا با این بحث دلار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها و اثرات دلار روی سود شرکت‌ها مثبت است و دوره خوب و طلایی‌ای خواهد داشت اما به‌نظرم بعد از آنکه قیمت‌ها رشد کردند، ریسک‌ها به‌نوعی به سمت بازار می‌آیند و این روند کندتر می‌شود.


ظرفیت رشد دوبرابری

با این حال محمد اقبال‌نیا، مدیرعامل یک شرکت کارگزاری درباره تداوم رشد بورس گفت: هم‌اکنون وقتی افزایش نرخ ارز و همچنین انتظارات تورمی باعث شده تا بازار ارز و سکه طلا و همچنین مسکن با افزایش قیمت مواجه باشند، طبیعی است که قیمت سهام در بورس نیز پس از گذشت یک فاصله زمانی مشخص، با نوسان رو به بالا مواجه شود. قیمت سهام هم‌اکنون در بازار به تناسب رشد سایر بازارهای موازی با افزایش روبه‌رو نیست.

وی با اشاره به اهمیت تغییر و تحولات سیاسی بر روند کنونی بازار سهام گفت: در سال‌های 91و 92نیز به لحاظ افزایش نرخ ارز و همچنین متعادل شدن شرایط سیاسی، بازار سهام شاهد جهش قیمت‌ها و رشد نماگرهای بورس بود. شرایط فعلی نیز اگرچه مشابه همین دوره است، به‌دلیل تأثیر اخبار پیرامونی سیاست خارجی کشور چنانچه وضعیتی حاد در حوزه بین‌المللی ایجاد نشود، ظرفیت رشد دوبرابری قیمت‌ها در بازار سهام و نماگرهای آن وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید