• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2052
+
-

پای وزارت نفت به پتروشیمی گلستان باز شد

دریافت وام یا فاینانس خارجی راه رفع مشکل پتروشیمی است، اما هیات‌مدیره توان ضمانت ندارد

گلستان
پای وزارت نفت به پتروشیمی گلستان باز شد

فاطمه میرزایی/ گرگان - خبرنگار:

 12 سال از تصویب طرح ساخت پتروشیمی در گلستان می‌گذرد. حالا علاوه بر این‌که فعالان محیط زیستی کشور و استان، همچنان این طرح را مغایر با استانداردهای توسعه پایدار می‌دانند، 95 هزار سهام‌دار آن بلاتکلیفند. تا پایان دولت یازدهم عمر کلنگ‌زنی طرح پتروشیمی به یک دهه رسید، اما نه ماشین‌آلاتش خریداری و نه کار ساخت سیلوها و ساختمان‌هایش تمام شد.

مردم چه می‌گویند؟

اعتماد کردیم، اما جواب اعتماد ما را ندادند. عیسی ابراهیمی یکی از سهام‌داران عام شرکت پتروشیمی گلستان است که این حرف را می‌زند. او می‌گوید: از دوندگی خسته شدیم. فکر می‌کردیم دولت در این طرح حضور دارد، اما خیلی زود با فروش 20 درصد سهامش به بخش خصوصی، خود را کنار کشید. اعضای هیات‌مدیره هم هرچند به مردم بی‌اعتنایی نمی‌کنند، اما جواب‌هایشان همیشه وعده‌ای در آینده است. یک دهه است ما معطل هستیم. در خبرها هم می‌خوانیم دولت پیگیر است، اما این پیگیری‌ها تا امروز به نتیجه نرسیده.   پیگیری استاندار

شاید مشکل همین باشد. هیچ جواب روشنی برای تعیین تکلیف پتروشیمی به گوش نمی‌رسد. با وجود این‌که دولت در این بین مسئولیت حقوقی   ندارد، اما استاندار گلستان در 2 هفته نخست ورودش به استان، بررسی وضع این طرح معطل مانده را در دستور کار قرار داد. مناف هاشمی گزارش کاملی از این طرح را از هیات‌مدیره خواست و اعلام کرد مطالبه مردمی و تعهد به آن‌ها بسیار مهم است و باید آن را پیگیری کرد. 

دولت پیگیر است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم طی 4 سال گذشته پیگیر طرح پتروشیمی است. حسینقلی قوانلو می‌گوید: دولت سهمی در این طرح ندارد و بنابراین نمی‌تواند در تصمیمم‌های هیات مدیره هم نقشی ایفا کند یا دخالتی داشته باشد.  

وی با بیان این‌که دولت زیرساخت‌های لازم چون تأمین زمین، برق، آب و گاز را برای مجتمع پتروشیمی استان انجام داده است، می‌افزاید: همان طور که می‌دانید دولت پس از این‌که سهمش را واگذار کرد هم زمین را پس نگرفت. در حال حاضر مشکل بزرگ پتروشیمی تامین سرمایه برای فاینانس است. همان طور که پیش‌تر هم گفتم، مطابق آخرین بررسی‌های انجام شده، این کارخانه برای تکمیل شدن به بیش از هزار و 200 میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد.  

قوانلو با بیان این‌که هیات مدیره باید ضمانت برای وام گرفتن از صندوق توسعه ملی یا فاینانس خارجی با هدف تأمین سرمایه‌اش تهیه کند، اظهار می‌کند: هیات مدیره این شرکت هم مانند بسیاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی پشتوانه مالی مستحکمی ندارد و بنابراین برای تأمین ضمانت دچار مشکل شده است. اگر موضوع ضمانت حل شود، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه هم فراهم می‌شود.  

او با تاکید بر این‌که هدف از پیگیری دولت فقط حل مشکل 97 هزار سهام‌دار است که اغلب مردم عادی هستند، ادامه می‌دهد: دولت برای این طرح و به نتیجه رسیدن آن تلاش زیادی کرده است. پیشنهادهای مختلفی برای رفع مشکلات پتروشیمی گلستان می‌توان مطرح کرد، اما خود هیات‌مدیره هم باید پای کار بیاید و بیشتر از پیشنهادهای مطرح شده استقبال کند، زیرا تاکنون زمان زیادی از دست رفته است.

راه علاج 

 حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان یکی از پیشنهادهای راهگشا برای رفع مشکلات پتروشیمی را تغییر تولید از اوره و آمونیاک به پروپیلن می‌داند و می‌گوید: هیات مدیره خود با این طرح مخالف کرد و به همین دلیل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وارد میدان نشد. در نهایت نوع محصول به کریستال ملامین تغییر یافت و همین تغییر موجب شد طرح در اولویت پیگیری و سرمایه‌گذاری شرکت نفت قرار بگیرد. وزارت نفت پیگیر مشکلات تأمین سرمایه کارخانه پتروشیمی است، اما هنوز قولی برای تامین آن نداده.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید