• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 16 مهر 1402
کد مطلب : 205071
+
-

دزدی در روز روشن!

داوران در حالی مدال طلای کبدی را از ایران گرفتند و به هند دادند که اورسجی، رئیس فدراسیون ایران و رئیس کنفدراسیون آسیا نتوانست از حق ایران و فدراسیونش دفاع کند

دزدی در روز روشن!

 عجیب‌ترین اتفاق ممکن دیروز در هانگژو و در فینال مسابقات کبدی افتاد؛ جایی که هند و ایران برای گرفتن مدال طلا رقابت داشتند و با ناداوری و توقف یک‌‌ساعت‌و‌نیمه بازی، طلا به هندی‌ها تقدیم شد.
جنجال در دقیقه آخر بازی شکل گرفت. هند‌ی‌ها که کبدی را مال خودشان می‌دانند، 4سال پیش در جاکارتا در دیدار آخر به ایران باخته بودند و دوست نداشتند این بار هم ایران را یک رده بالاتر از خودشان ببینند. 2تیم در امتیاز 28مساوی بودند و فقط یک دقیقه به پایان بازی مانده بود. بازیکنان ایران که در موقعیت دفاعی قرار داشتند، پومار بازیکن هند را گرفتند. داور باید امتیاز را به ایران می‌داد و بازی با برتری و قهرمانی ایران به پایان می‌رسید اما هندی‌ها موافق این اتفاق نبودند و درخواست ویدئوچک دادند. بررسی دوباره صحنه امتیاز یک –یک برای 2تیم داشت اما این رأی هم با اعتراض هندی‌ها روبه‌رو شد. نتیجه 3بر یک به نفع هند تغییر کرد؛ این رأی هم ایران را معترض کرد. چندبار رأی داوران و امتیازات تغییر کرد و این موضوع بازی را یک‌‌ساعت‌و‌نیم متوقف کرد. بعد از این توقف داوران تصمیمی گرفتند که هندی‌ها می‌خواستند. آنها 3امتیاز به حریف دادند و بازی 33بر 29 به پایان رسید.
به‌نظر می‌رسد این اتفاق نتیجه قدرتی است که هندی‌‌ها در کبدی آسیا و حتی سطح جهانی دارند اما مسئله این است که چرا ایران نتوانست از حقش دفاع کند؟ عباس اورسجی، رئیس فدراسیون ایران، رئیس کنفدراسیون کبدی آسیاست و توقع این بود که او از موقعیتش برای اجرای عدالت در این بازی استفاده می‌کرد اما تنها چیزی که دیده نشد، تصمیم عادلانه داوران بود.
غلامرضا مازندرانی، سرمربی تیم ایران به تصمیمات داوری معترض است: «اتفاقی که در دقایق پایانی افتاد، بسیار عجیب بود. داورها بسیار ضعیف عمل کردند و تصمیمی که گرفتند، بسیار ناعادلانه بود. هیأت داوران اگر همان امتیاز یک - یک را که به هر دو تیم داده شد اعمال می‌کردند، بهترین تصمیم بود اما با نفوذ هندی‌ها در سطح کبدی دنیا، تیم رقیب به زور رأی خود را تحمیل کرد. من چنین شرایطی را در 25سال گذشته تجربه نکرده بودم.»
محمد‌رضا کبودرآهنگی، بازیکن تیم ایران هم طلا را حق خود و هم‌تیمی‌هایش می‌داند: «داوران طلای بازی‌های آسیایی را که حق ما بود گرفتند و نقره دادند.»
ایران در مرحله گروهی پاکستان، مالزی و کره‌جنوبی را با اقتدار برد و برای رسیدن به فینال هم چین‌تایپه را شکست داد. این تیم بازی پایاپایی هم در فینال مقابل هند داشت و با امتیازی که در دقایق پایانی گرفت و با تأیید داوری روبه‌رو نشد، قهرمان این دوره بود اما آنها به اجبار مدال طلا را با نقره عوض کردند. اگر داوری عادلانه بود، بازیکنان می‌توانستند برای دومین دوره پیاپی طلا بگیرند. کبدی مردان در بازی‌های 2010 و 2014 مدال نقره گرفته بود و این سومین نقره آنها در تاریخ این بازی‌ها بود. تیم زنان ایران هم که در جاکارتا مدال طلا گرفته بود، در هانگژو نتوانست فینالیست شود و مدال برنز گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید