جف بزوس و ایلان ماسک که همیشه در تصاحب صدر جدول ثروتمندترین افراد جهان با هم در رقابت بودهاند، حالا وارد فاز جدیدی شدهاند و فضا را برای ادامه این رقابت انتخاب کردهاند. جف بزوس، مؤسس سایت آمازون بهعنوان غول خردهفروشی آنلاین، درحال گسترش علایق خود در فضاست.
بهگزارش بیبیسی، او روز گذشته 2نمونه اولیه از ماهواره اینترنتی که پروژه کویپر نامیده است را به فضا پرتاب کرد. آمازون قصد دارد در چند سال آینده بیش از 3200ماهواره را برای ارائه اتصالات اینترنتی به همه نقاط جهان، به فضا بفرستد. این حرکت جدید بزوس برای ماهوارههای اینترنتی استارلینک متعلق به ایلان ماسک یک چالش جدید ایجاد میکند.
دو ماهواره کوچک پرتاب شده KuiperSat-1 و KuiperSat-2 نام دارند که فناوری لازم را آزمایش خواهند کرد. این ماهوارهها با موشک اطلس-5 به مداری به ارتفاع 500کیلومتر منتقل شدند.
آمازون تحقیق و توسعه پروژه 10میلیارد دلاری کویپر را در سال2018 آغاز کرد. تلاش جاهطلبانه این شرکت با این اقدام جدید برای این است که از بازار رو به رشد سریع برای اتصالات اینترنتی با پهنای باند بالا و تأخیر کم عقب نماند. استارتآپ فضایی اسپیسایکس متعلق به ایلان ماسک در این زمینه فعلا پیشرو است و در حال حاضر بیش از 4800ماهواره فعال در مدار دارد. برای همین بزوس برای استقرار شبکه خود در فضا عجله دارد. آمازون دارای مجوز از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده برای استفاده از فرکانسهای رادیویی لازم است، اما شرایط این مجوز ایجاب میکند که حداقل نیمی از سیستم کویپر تا ژوئیه سال2026 در مدار باشد و راهاندازی کامل آن انجام و تا ژوئیه2029 تکمیل شود. در این زمینه آمازون برای تقریبا 100پرواز با شرکتهای راکتسازی توافقنامههایی امضا کرده است.با این حال، یک مانع بالقوه بر سر راه این اتفاق، این است که بخش عمدهای از این ماموریتها روی وسایل نقلیهای انجام میشود که هنوز وارد فاز خدماترسانی نشدهاند و عادی است که سیستمهای موشکی جدید در نخستین پروازهای خود از کار بیفتند. اگر این اتفاق بیفتد، میتواند بهطور چشمگیری روی سرعت آمازون برای پرتاب کویپر تأثیر بگذارد.
ماهواره اینترنتی کویپر رقیب جدید استارلینک
در همینه زمینه :