• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 27 اسفند 1402
کد مطلب : 221212
+
-

با ارجاع به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران

پرونده پلاسکو به خوان آخر رسید

گزارش
پرونده پلاسکو به خوان آخر رسید

الهه فراهانی- روزنامه‌نگار

پرونده حادثه دردناک پلاسکو که پیچ و خم‌های زیادی را طی کرده بود، سرانجام پس از گذشت 7سال به خوان آخر رسید تا احکام صادر شده در پرونده به مرحله اجرا درآید.
به ‌گزارش همشهری، حادثه پلاسکو بی‌شک دردناک‌ترین و هولناک‌ترین حادثه سال‌های اخیر بود. حادثه‌ای که صبح آخرین روز دی‌ماه سال95 و با شروع آتش‌سوزی در تولیدی نسترن در طبقه دهم ساختمان آغاز و در نهایت با فروریختن کامل ساختمان و شهادت 16آتش‌نشان و مرگ 6شهروند عادی پایان یافت.

آتش چطور آغاز شد؟
به‌دنبال این حادثه، افکار عمومی در جست‌وجوی پاسخ این سؤال بودکه آتش‌سوزی چگونه شروع شد. با تشکیل پرونده در دادسرای جنایی تهران، تحقیقات به دستور محمد شهریاری، سرپرست دادسرا آغاز  و مشخص شد پشت پرده این فاجعه هولناک، ‌استفاده غیراصولی از هیتربرقی بوده است. بررسی‌ها حکایت از این داشت که روز حادثه سیستم گرمایشی ساختمان پلاسکو قطع بوده و به‌دلیل سردی هوا 2کارگری که ساعت 5صبح در مغازه‌ای که تولیدی پوشاک نسترن در طبقه دهم بود حاضر شده بودند. به‌دلیل سردی هوا از هیتربرقی به‌صورت غیرمجاز استفاده کرده بودند. سیم‌کشی هیتر کاملا به‌صورت غیراصولی توسط یکی از کارگران صورت گرفته بود. به‌گفته آنها حدود 8 الی 10 متر سیم روی زمین و انتهای سیم هم لخت و بدون دو شاخه بود. آنها سیم‌های لخت را در پریز برق قرار داده و یک پارچ هم روی سیم گذاشته بودند تا از پریز خارج نشود. آنها پس از روشن کردن
هیتر برقی خوابیدند و چند ساعت بعد با شنیدن صدای جرقه بیدار شدند و دیدند که سیم برق آتش گرفته است. آتش هر لحظه در حال گسترش بود و در چنین شرایطی 2کارگر تولیدی به سراغ 3کپسول آتش‌نشانی که آنجا بود رفتند تا حریق را مهار کنند؛ حال آنکه تاریخ مصرف کپسول‌ها گذشته و به جای آنکه مواد داخل کپسول آتش را خاموش کند، باد تولید کرده و باعث گسترش شعله‌های آتش شده بود به حدی که آتش به سقف و دیوار سرایت کرد و 2کارگر جوان وحشت‌زده به طبقه هشتم که گویا محل برگزاری مراسم زیارت عاشورا بود رفتند و از افرادی که آنجا بودند برای مهار آتش کمک خواستند. پس از آن بود که ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد و آتش‌نشانان وقتی به محل رسیدند با حریق گسترده‌ای روبه‌رو شدند و عملیاتی را آغاز کردند که در نهایت پلاسکو فرو ریخت و  به شهادت 16آتش نشان منجر شد.

مقصران محکوم شدند
به‌دنبال این حادثه 2کارگر و مالک تولیدی بازداشت شدند. علاوه بر این، 36سازمان و شخص اعم از حقیقی و حقوقی به‌عنوان مقصر شناسایی و به این ترتیب محاکمه آنها آغاز شد. 2کارگر و مالک تولیدی از سوی شعبه1057 دادگاه کارکنان دولت هرکدام به 6 ‌ماه حبس محکوم شدند که حکم به تأیید قضات تجدید نظر استان تهران رسید. همچنین براساس رأی دادگاه، هر کدام از سازمان‌های مقصر نیز به جریمه نقدی محکوم شدند. به‌طور مثال، بنیاد مستضعفان مبلغ 200میلیون تومان، وزارت راه و شهرسازی تهران 140میلیون تومان، وزارت کشور 140میلیون تومان، وزارت راه و شهرداری 140میلیون تومان، اتحادیه اتاق اصناف تهران 120میلیون تومان و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی50میلیون تومان. همچنین نمایندگان و هیأت مدیره بهره‌برداری سازمان پلاسکو که هر کدام به 240میلیون ریال بدل از حبس محکوم شدند.
 اکنون این پرونده پس از تأیید احکام صادر شده روی میز قاضی امین کرمانی نژاد، دادیار شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران قرار گرفته تا تمامی احکام اجرا شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید