• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204687
+
-

شاهکار مرد عنکبوتی

رضا علیپور در رشته سنگ‌نوردی دومین طلای متوالی‌اش را از بازی‌های آسیایی گرفت

شاهکار مرد عنکبوتی

بین آسمان و زمین بود که جشن قهرمانی گرفت و فریاد زد؛ فریادی که می‌گوید مخاطبانش کسانی بودند که می‌گفتند رضا علیپور تمام‌شده است. رضا علیپور با لقب‌های سلطان، یوزپلنگ آسیا، سریع‌ترین مرد عمودی جهان، دیروز یک طلای دیگر به سبد مدال‌های ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو اضافه کرد. او قبل از اینکه مسابقه‌اش را شروع کند، شانس طلا بود. با طلاهای جهانی و آسیایی که گرفته بود و با انگیزه‌ای که در همه مسابقات از خودش نشان داده است، تقریبا همه کسانی که مسابقاتش را دنبال می‌کنند از قهرمانی‌اش مطمئن بودند. انگار به جز قهرمانی نه انتظار دیگری از او هست و نه مدال دیگری برازنده‌اش. سلطان قبل از فینال سنگ‌نوردهای هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و اندونزی را شکست داده بود و در فینال کار سختی مقابل نماینده میزبان یعنی سنگ‌نورد چینی داشت. اما نام رضا علیپور نام بزرگی در سنگ‌نوردی است و جین‌بائو لانگ می‌دانست اگر استارت خوبی نزند، بازنده است. او با سرعت استارت زد اما دقت لازم را نداشت و دستش رها شد و علیپور به‌راحتی به قهرمانی رسید. سلطان با زمان 5ثانیه و ۳۰۲هزارم ثانیه مسیر را بالا رفت. اتفاق عجیب اما این بود که ودریک لئوناردو اندونزیایی 4ثانیه و 955هزارم ثانیه رکورد زد ولی این رکورد او در دیدار رده‌بندی ثبت شد. لئوناردو در یک‌‌چهارم نهایی مقابل علیپور شکست خورده بود.
علیپور در بازی‌های جاکارتا هم به قهرمانی رسیده بود و این دومین طلای او در این بازی‌ها بود. علیپور که کمتر فرصت می‌کند حرف بزند، بعد از این قهرمانی سفره دلش باز شد: «این یک رقابت نابرابر است. ۱۰سال است که می‌گویم دیواره داخل سالن ندارم و اگر در این بی‌امکاناتی هم مدالی به‌دست می‌آورم به عشق مردم ایران است.» علیپور خودش را برای بازی‌های المپیک پاریس آماده می‌کند ولی فقط یک خواسته دارد: «باز هم می‌گویم من امکانات ندارم و این برای ورزش ایران، برای کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش زشت است.» علیپور که 4سال رکورددار جهان بود، حالا خودش را دورتر از رقبای جهانی می‌بیند: « اگر می‌بینید که دیگر رکورددار نیستم‌ و از برخی‌ رقبایم عقب افتاده‌ام، برای این است که من به اندازه آنها امکانات ندارم.‌ فقط یک‌ماه با امکاناتی در سطح جهان تمرین کردم و رکورد ۴.۹۸ را زدم. اگر امکانات کافی داشتم، حتی یک باخت هم در کارنامه‌ام نبود».
او توضیح داد که چرا بعد از قهرمانی فریاد زد: «این فریادها برای کسانی بود که اسم خودشان را مربی‌ گذاشته‌اند و می‌گفتند رضا علیپور تمام‌شده است».
محیا دارابیان و میلاد علیپور دیگر نمایندگان سنگ‌نوردی ایران در این بازی‌ها بودند که نتوانستند روی سکو بروند. دارابیان در رقابت با نماینده کره‌جنوبی با اختلاف 881هزارم ثانیه باخت و کنار رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید