• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 مهر 1402
کد مطلب : 204313
+
-

سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف نمی‌شود

به‌زودی در نوبت سوم طرح سامانه یکپارچه، چند خودروی جدید برای فروش عرضه خواهد شد

گزارش
سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف نمی‌شود

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صمت درباره حذف سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی اعلام کرد: سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف نشده و تا رسیدن بازار خودرو به وضعیت مطلوب، همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهد.
به گزارش همشهری، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز پنجشنبه در حاشیه مراسم نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان از تغییر روش فروش خودرو و حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد و اعلام کرد: خودروسازان به‌صورت مستقیم عرضه خودرو را انجام می‌دهند. منوچهر منطقی با بیان اینکه روش فروش خودرو تغییراتی داشته و سومین سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار نمی‌شود، افزود: با توجه به افزایش عرضه خودروها و آغاز واردات، بازار خودرو به تعادل می‌رسد و دیگر نیاز نیست تا فروش خودرو به‌روش قبل اجرا شود. معاون وزیر صمت زمان عرضه جدید خودرو را نیز هشتم مهر‌ماه اعلام کرد و گفت: روش عرضه به‌صورت فروش مستقیم و از کارخانه است و در سامانه ثبت خواهد شد. این اظهارات جنجالی حواشی و ابهامات زیادی را برای خریداران خودرو ایجاد کرده بود، اما شورای رقابت آن را تکذیب کرد. معاون وزیر صمت نیز با عقب‌نشینی از گفته‌های روز پنجشنبه‌خود اعلام کرد که از حرف‌های او برداشت اشتباه شده است.

ادامه کار سامانه تا رسیدن به وضعیت مطلوب
کمتر از یک‌روز پس از انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو، شورای رقابت این خبر را تکذیب و اعلام کرد که تمام فرایند دور سوم فروش خودرو نیز در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد. مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت، روز گذشته با بیان اینکه از سخنان معاون وزیر برداشت غلط شده، گفت: ایشان در گفت‌وگو با رسانه‌ها آینده و وضعیت مطلوب را ارائه داده‌اند که همه ما در تلاش هستیم به آن نقطه برسیم اما بدون برنامه و شتاب‌زده قطعاً مانند سنوات گذشته دچار خطای محاسباتی می‌شویم. سپهر دادجوی توکلی، هرگونه تغییر در رفتار بازار خودرو را منوط به مصوبه شورای رقابت یا تغییر در دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ این شورا اعلام و تأکید کرد: سامانه یکپارچه به‌کار خود ادامه خواهد داد. او سامانه را زمینه‌ساز حذف دلالی و تامین‌کننده اطلاعات جامع و قابل رصد منجر به تعادل در بازار خودرو دانست و اضافه کرد: به‌زودی و با عملیاتی‌شدن نوبت سوم طرح، چند خودروی جدید در بازار عرضه خواهد شد و تمام این فرایند همچنان در قالب سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت.

از حرف‌هایم برداشت اشتباه شد
معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت هم دیروز اخبار منتشر شده درباره حذف سامانه با استناد به‌گفته‌های خود را «شیطنت رسانه‌ای» دانست و با تکذیب خبر حذف سامانه یکپارچه، اظهارات قبلی خود را شفاف‌سازی کرد. منطقی در توضیح تفاوت شیوه جدید گفت: خودروها به‌صورت مستقیم و مستقل توسط خودروسازان عرضه خواهد شد، اما عرضه در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود. به‌گفته منطقی در شیوه جدید، مشتری پس از انتخاب محصول مورد نظر از طریق سایت سامانه، برای واریز وجه به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و دیگر خبری از نوبت‌دهی و قرعه‌کشی نیست.

تعداد عرضه‌ها بیشتر می‌شود
 معاون وزیر صمت اضافه کرد: درواقع در این روش عرضه‌های یکپارچه به عرضه‌های متعدد و پی‌درپی در مجموعه‌های مختلف تبدیل می‌شود. به‌عنوان نمونه از هفته آینده، ۴ خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت. منطقی با تأکید بر اینکه سامانه یکپارچه حذف نخواهد شد، تأکید کرد: سامانه یکپارچه یک بخش نظارتی دارد و بخشی هم به‌منظور ساماندهی بازار ایجاد که این ساماندهی انجام شد و دیگر عرضه‌های انبوه خودرو از طریق سامانه یکپارچه صورت نمی‌گیرد و خودروسازان به‌صورت متوالی خودرو عرضه خواهند کرد. شنیده‌ها حکایت از آن است که نخستین عرضه نیز امروز، شنبه ٨ مهرماه انجام خواهد شد.

مکث
ابهامات شیوه جدید

انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی در شرایطی که تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول و دوم طرح، هنوز خودروی ثبت‌نامی خود را تحویل نگرفته‌اند نگرانی‌های زیادی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. به‌گفته ثبت‌نام‌کنندگان، کسانی که نوبت تحویل آنها پاییز امسال تعیین شده هنوز برای امضای قرارداد با خودروساز و تکمیل وجه فراخوانده نشده و پیامکی دریافت نکرده‌اند، در نتیجه، انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه این پرسش را برای آنها ایجاد کرد که سرنوشت خودروهای ثبت نامی آنها چه خواهد شد و آیا این افراد می‌توانند همچنان به دریافت خودرو سرموعد اعلام شده امیدوار باشند یا ناچارند یک‌بار دیگر و این‌بار مستقیما از طریق خود شرکت‌ها برای خرید اقدام کنند؟  از سوی دیگر، نوبت تحویل برخی خودروهای پرتقاضا مثل پژو پارس به متقاضیان سامانه فروش یکپارچه، پاییز و زمستان امسال یا حتی سال 1403تعیین شده است و تغییر در شیوه فروش خودرو به شکل واگذاری به شرکت‌های خودروساز، این سؤال را مطرح می‌کند که به‌طور مثال ایران‌خودرو وقتی خودروهای پرفروش خود را تا سال آینده به ثبت‌نام‌کنندگان سامانه، پیش‌فروش کرده و طبق مصوبه شورای رقابت موظف است به این نوبت‌بندی متعهد باشد، اکنون با باز شدن سامانه فروش شرکتی، چه خودروهایی را می‌خواهد عرضه کند؟ باز شدن سامانه یکپارچه برای اجرای نوبت سوم طرح فروش یکپارچه می‌تواند به این سؤالات پاسخ دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید