• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204170
+
-

فلوت‌‌سازی با عشق و باروک

ایده خوب
فلوت‌‌سازی با عشق و باروک

مهتاب خسروشاهی

چقدر به رویاهای کودکی خود اهمیت داده‌اید؟ چقدر به‌دنبال آنها رفته‌اید؟ و چقدر باور دارید رسیدن به آرزوهای کودکی، سن و مرز نمی‌شناسد؟ کریس ریون، رویاهای کودکی‌اش را عاشقانه دنبال کرده و اکنون او تنها کسی است که در سراسر بریتانیا، این کار منحصربه‌فرد را انجام می‌دهد.
کریس ریون، از دوران کودکی عاشق موسیقی و وسایل ساخته‌شده از چوب بود، اما مانند بسیاری، زندگی، او را به‌سوی شغل دیگری هدایت کرد، اما او هیچ‌گاه رویاهای کودکی‌ خود را فراموش نکرد. ریون چند ‌ماه دیگر وارد 80سالگی می‌شود و حالا 10سالی است که پس از بازنشستگی از شغل خود، ‌ساز فلوت می‌سازد. این فلوت‌ها، چوبی است، اما یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد؛ شکل و ساختار این فلوت‌های چوبی، به سبک «باروک» است. سبک باروک، غلو یا اغراق در آثار هنری است و در قرن بیست‌ویکم، ساخت فلوت با چنین شکلی، کارهای ریون را در سراسر بریتانیا منحصربه‌فرد کرده است.
عشق به موسیقی از پدر و مادر ریون به او رسیده است. پدر او نوازنده حرفه‌ای اُرگ و مادرش خواننده گروه کر کلسیا بود. ریون نیز فلوت می‌نواخت اما در نوجوانی آن را کنار گذاشت. عشق به فلوت در دهه40 زندگی دوباره در او زنده شد؛ زمانی که در حال جمع‌آوری کمک مالی برای مدرسه دخترش بود. سپس یک گروه فلوت تاسیس کرد، اما این کار باز هم نتوانست جایگزین حس او به فلوت و وسایل چوبی شود. او در دوران مدرسه نیز کارهای چوبی زیبایی می‌ساخت.
او در سن 70سالگی، در کلاس فلوت‌سازی به سبک ایرلندی ثبت‌نام  و پس از آن در کارگاه فلوت‌سازی سبک باروک نام‌نویسی کرد. کارگاه ریون در گاراژ خانه‌اش برپا و سپس اره مویی، ماشین فرز، نیمکت و چوب و ابزار به کارگاه اضافه شده است. او 4روز در هفته را در کارگاه فلوت‌سازی خود فعالیت می‌کند. برای ساخت فلوت‌ها، ابتدا‌ ساز به سبک اصلی ساخته و سپس تراشکاری، نقره‌کاری، چرم‌کاری و... روی سازها انجام می‌شود. نکته دیگر فلوت‌های کریس ریون، جعبه‌های خاص آن است. این جعبه‌ها نیز به سبک هنر باروک ساخته و طراحی می‌شوند.
اگرچه به‌گفته کریس ریون، او هیچ‌گاه به ساخت فلوت‌ها به‌عنوان شغل نگاه نمی‌کند، اما قیمت فلوت‌هایی که او می‌سازد از فلوت‌های عادی بالاتر است. معمولا افرادی این فلوت‌ها را خریداری می‌کنند که به شکل حرفه‌‌ای فلوت می‌نوازند و یا قصد دارند آن را به شخصی که برای آنها بسیار خاص و عزیز است، هدیه دهند. پروژه بعدی ریون، ساخت جعبه‌های خاص برای فلوت‌های انگلیسی است. او تلاش دارد با کارهای هنری خود چه در ساخت فلوت و چه در ساخت جعبه‌ها، سبک باروک را زنده نگه‌دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :