• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204149
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZlVp
+
-

واکنش شهردار تهران به اظهارات محسن هاشمی

جز خنده نمی‌شود کاری‌کرد

جز خنده نمی‌شود کاری‌کرد

تفاهمنامه بین شهرداری تهران و وزارت دفاع درخصوص انجام مطالعات و فراهم شدن زیرساخت‌ها برای تراموا امضا شد، اما این اقدام به مذاق مدیران قبلی خوش نیامد؛ مدیرانی که یکی از آرزوهایشان احداث تراموا و آوردن اتوبوس برقی به تهران بود و حتی برای آن جلسه هم‌اندیشی تشکیل دادند، حالا می‌گویند: «احداث تراموا در حال حاضر، عقلانی نیست.»
علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس سابق شورای شهر تهران مبنی بر اینکه ساخت تراموا، ۲۰ میلیون دلار هزینه دارد و بی‌فایده بوده و شهرداری تهران به‌دنبال کارنامه‌سازی است، گفت: جز خنده نمی‌شود کاری کرد!
وی گفت: من آن مصاحبه را دیدم، نه عدد می‌دانستند و نه چیز دیگری، با حدس و گمان حرف زده بودند. خیلی بد است که آدم چیزی را که بلد نیست، بگوید؛ زیرا که مجبور نیست حتما حرف بزند! امروزه کل دنیا و کشورهای بزرگ به سمت بهره‌برداری از چنین الگوی حمل‌ونقلی رفته‌اند و این‌ شکل حرف‌زدن بی‌مبنا، علاقه‌ای برای پاسخگویی از سوی ما ایجاد نمی‌کند. گوش ما از این حرف‌ها پر است. زاکانی یادآور شد: در حال حاضر در شهرهای بزرگ، یکی از الگوهای برتر توسعه حمل‌ونقل، همین تراموا محسوب می‌شود که هم حمل‌ونقل پاک است و هم یک دوره زمانی ارائه خدمت بالا را به‌ خود اختصاص می‌دهد. مطالعات تراموا از ابتدای دهه ۹۰ و یا قبل از آن است و امروز مجموعه‌ها ادله منطقی که مبتنی بر صرفه و صلاح شهر در این زمینه است، ارائه می‌کنند، البته باید مسیر تصویب در شورا نیز طی شود. وی تأکید کرد: هزینه‌های این طرح هم مبتنی بر الگوی ارائه خدمت، متفاوت است، اما آنچه برآورد شده ۲۰۰ میلیون دلار برای ۱۸‌کیلومتر خط است.
جالب است بدانید پیشنهادهای طنزگونه‌ای هم در دوره پیش داده‌اند که حالا فراموش کرده‌اند. موضوع اتوبوس هوایی و تاکسی هوایی! اوایل اردیبهشت سال 98بود که محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از طرح راه‌اندازی اتوبوس‌های هوایی در منطقه یک شهرداری تهران خبر داد و گفت که اتوبوس هوایی مانند تله‌کابین است، هم جاذبه گردشگری دارد و هم به ترافیک کمک می‌کند. این پیشنهادها به اینجا ختم نشد و او از ورود تاکسی هوایی هم حمایت کرد و گفت که در دنیا تکنولوژی در حال پیشرفت است و مدهای حمل‌ونقل تازه‌ای به مدهای گذشته افزوده شده است و باید به این سمت حرکت کنیم؛
با این حال تراموا آرزوی شورای قبل بود و اواخر سال 99هم محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم شهر تهران هم گفت که برای اتوبوس هوایی بارها جلسات برگزار شد، اما به سرانجام نرسید. با این توصیف برخلاف تصور برخی، پیگیری تراموا در تهران عقلانی‌تر از اتوبوس هوایی است. با همه اینها که مشخص است تراموا و اتوبوس برقی آرزوی بزرگ اصلاح‌طلبان بوده است، باید بگوییم؛ آقای هاشمی به‌خاطر عملکرد قبلی و موضع‌گیری‌های سیاسی‌تان از مردم عذرخواهی کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید