• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 مهر 1402
کد مطلب : 203790
+
-

مرتفع‌ترین پل ایران با تضمین ۷۰ساله

شاهکارهای مهندسی‌ای که در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید

مرتفع‌ترین پل ایران با تضمین ۷۰ساله

پل ورسک یک جاذبه گردشگری منحصر به‌فرد ایران به شمار می‌آید. دیدن پل از دور هم حس لذتی خاص دارد اما راهی گردشگری هم در دره زیر پل  هست که نخستین بارمان بود می‌دیدیم؛ مسیری پرپیچ و خم و سربالا که آبراهی کوچک از میان آن می‌گذرد. در طول مسیر خانواده‌ها سفره و بساط‌شان را پهن کرده و از خنکی و ‌زیبایی آنجا سرخوش بودند و مردی هم آشی هیزمی را روی اجاقش گذاشته و در انتظار مشتری بود.
با اینکه۸۷ سال از زمان ساخت و ۱۷ سال از تاریخ انقضای تضمین این پل می‌گذرد اما همچنان با‌صلابت و استوار در کنار دژ باستانی مازیار و تنگه 40در روزگار می‌گذراند.
پل ورسک راه‌آهن سراسری تهران - شمال را به هم متصل می‌کند و در ارتفاع ۱۱۰ متری با دهانه ۶۶متر با ساده‌ترین امکانات ساخته شده است. این پل یکی از شاهکارهای معماری به شمار می‌آید و در سال ۱۳۵۶ ثبت ملی شده است.
ورسک یکی از پل‌های استراتژیک ایران است  که در سال 1315 به بهره‌برداری رسید. در دوران جنگ جهانی دوم روزانه ۷۵ قطار ادوات و تسلیحات نظامی را به بندرشاه یا همان بندر ترکمن منتقل و هر ۲۵ دقیقه یک قطار از روی پل ورسک عبور می‌کرد. پل بعد از جنگ جهانی دوم توسط چرچیل نخست‌وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت.
در سال ۱۳۹۵ با توجه به ۸۰ ساله‌شدن، نگرانی‌هایی در مورد عمر مفید پل مطرح و قرار شد با دانشگاه شریف قراردادی برای سنجش مقاومت پل بسته شود و سنسوری روی پل نصب شود که میزان ضربه‌های ناشی از تردد قطار را بررسی کند و درصورت ایجاد مشکل هشدارهای لازم را به مرکز مانیتورینگ ارسال ‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید