• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 1 مهر 1402
کد مطلب : 203670
+
-

پایان واردات واکسن‌های حیاتی کودکان

مرکز تولید واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به‌زودی به بهره‌برداری رسیده و نیاز به واردات این واکسن‌ها را حذف می‌کند

گزارش
پایان واردات واکسن‌های حیاتی کودکان

مریم سرخوش- روزنامه‌نگار

بهرام‌ عین‌اللهی، وزیر بهداشت از آغاز احداث مرکز تولید واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتوپاستور خبر داده و اینکه ایران از واردات آنها بی‌نیاز خواهد شد؛ واکسن‌هایی که برای کودکان ضروری است، اما به راحتی در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی پیدا نمی‌شوند و در بازار غیررسمی هم با برندهای ترکیه‌ای و آمریکایی بیش از 10 میلیون قیمت دارند. وزیر بهداشت وعده داده که این مرکز تا سال آینده بهره‌برداری می‌شود و ایران در تولید این محصول راهبردی و نجات‌بخش کودکان خودکفا خواهد شد. تولید ملی آن هم می‌تواند بازار سیاهش را برچیند و هزینه‌های هنگفت را از دوش خانواده‌ها بردارد. چون براساس اعلام حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، در کمیته ایمن‌سازی پیشنهاد شده که دو واکسن جدید پنوموکوک و روتاویروس هم تا پایان سال وارد برنامه کشوری شود.

تولید داخلی برای حذف واردات
در لایحه بودجه سال 97 با تصویب مجلس، 100میلیون دلار برای تولید دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک تصویب شد که این دو واکسن به واکسیناسیون کودکان کشور اضافه شود. قرار بود انستیتو پاستور ایران تولید این دو واکسن را دنبال کند. حالا پس از گذشت 4سال وزیر بهداشت از پیشرفت 40درصدی ساخت این مرکز خبر می‌دهد. عین‌اللهی با بیان اینکه ساخت این مرکز از سال گذشته در مجتمع تولیدی، تحقیقاتی انستیتوپاستور آغاز شده، عنوان می‌کند: «کار احداث این مرکز تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم، زیرا واکسن‌ یک محصول راهبردی است و باید در تولیدات آن خودکفا باشیم. این دو واکسن وارداتی بودند که با بهره‌برداری از این مرکز به‌زودی از واردات این واکسن‌ها بی‌نیاز خواهیم شد.»

صرفه‌جویی ارزی برای 4میلیون واکسن
مهدی پریان، معاون تولید انستیتو پاستور ایران درباره خط تولید این واکسن‌ها به همشهری می‌گوید: «فاز اول خط تولید واکسن پنوموکوک در آذر امسال تکمیل خواهد شد. این واکسن 7ظرفیتی است که در کشور ما به 10ظرفیت ارتقا پیدا کرده و به‌صورت مشترک با کشور کوبا تولید می‌شود. انستیوپاستور ایران هم به‌عنوان نخستین تولیدکننده این واکسن 10ظرفیتی در ایران مطرح است.»
 او درباره بی‌نیازی به واردات این واکسن و میزان صرفه‌جویی ارزی درصورت افزایش تولید آن در کشور بیان می‌کند: «شرکت فایزر این واکسن را برای مصرف‌کننده 15دلار قیمت‌گذاری کرده است که معمولا برای اطفال در 4دوز تزریق می‌شود. اگر جمعیت زادوولد سالانه در ایران را بیش از یک‌میلیون نفر درنظر بگیریم، چیزی حدود 4میلیون دوز واکسن نیاز مصرف ما خواهد بود. همین تعداد را در 15دلار برای هر واکسن محاسبه کنید، صرفه‌جویی ارزی آن را مشخص می‌کند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید