• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20365
+
-

سنندج؛ شهر خلاق موسیقی

موسیقی با فرهنگ و زندگی مردم کردستان عجین شده است. کردستانی‌ها از کودکی با نغمه‎ها و آواهای خوش موسیقی محلی آشنا می‌شوند. وجود هزاران نوازنده و خواننده و خانواده‌های نامور در این عرصه دلیل محکمی برای اثبات این مدعاست. اما سنندجی که آن را بها عنوان پایتخت موسیقی ایران می‌شناسیم، فاقد زیرساخت‎های مناسب در عرصه موسیقی است. با وجود این، مدتی است موضوع ثبت سنندج به‌ عنوان «شهر خلاق موسیقی» در یونسکو سر زبان‎ها افتاده است.
معاون فرهنگی شهرداری سنندج به ‌عنوان متولی ثبت شهر خلاق به همشهری می‌گوید: یونسکو شهرداری هر شهر را به‌عنوان متولی اصلی می‌شناسد. بنابراین شهرداری سنندج برای شروع کار، انجام مراحل ثبت و تحقیقات در این زمینه، از استانداری در فاز اول مبلغی را به‌ عنوان بودجه درخواست کرده و همچنین فاز مطالعاتی و امکان‌سنجی آن هم با همکاری موسسه توسعه دانش در حال انجام است.

سرکوت نجفی با بیان اینکه از نظر یونسکو زیرساخت فاکتور اصلی نیست، بلکه ماهیت موسیقی است که اهمیت بسیاری دارد، می‌افزاید: در سنندج هم موسیقی با خوی و فرهنگ مردم عجین شده است و به ندرت می‌توان خانواده‌ای را یافت که با موسیقی ناآشنا باشد.  نجفی هم‌چنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این بخش می‌گوید: راه‌اندازی بوستان موسیقی در پارک سپیدار سنندج یکی از برنامه‌های شهرداری است که نظیر آن را در سایر شهرها کمتر می‌توان یافت.

وی ادامه می‌دهد: ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی گامی به سوی توسعه است و اگر محقق شود یونسکو خود را متعهد می‌داند که حامی و همراه مالی برای تامین زیرساخت‌های مناسب باشد. با وجود این، شهرام علیمحمدی پژوهشگر و مدرس موسیقی می‌گوید: سنندج فاقد زیرساخت‎های مناسب سخت‌افزاری در عرصه موسیقی است. به عنوان مثال تالار فرهنگ این شهر سال‎هاست نیمه‌کاره مانده و هنوز به بهره‎برداری نرسیده است. همچنین مجتمع فجر سنندج با وجود بهره‎مندی از فضای بسیار زیاد، فاقد سالن مناسب برای اجراهای موسیقی است و می‎ماند مجتمع پردیس سینما بهمن که نسبت به سایر سالن‎های اجرا موقعیت بهتری دارد و آن هم کفاف این حجم از برنامه‌ها را نمی‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید