• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
جمعه 31 شهریور 1402
کد مطلب : 203621
+
-

دستاوردهای سفر نیویورک برای مردم

یادداشت
دستاوردهای سفر نیویورک برای مردم

فواد ایزدی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل

مجمع سازمان ملل یکی از مهم‌ترین مجامعی است که در جهان برگزار می‌شود و سران کشورها در آن حضور دارند. این مجمع فرصتی برای سکانداران ارشد فراهم می‌کند تا بتوانند با دیگر کشورها در حوزه دیپلماسی وارد ارتباطات  شوند؛ ارتباطاتی که می‌تواند منحصربه‌فرد باشد چون دیدارها تأثیرگذار است و از طرفی فرصتی برای روسای جمهوری کشورها فراهم می‌کند تا بتوانند روابط دوجانبه و چندجانبه خود را ارتقا دهند. برای ایران هم که ماه‌ها تحت تأثیر زیاده‌گویی‌ها و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های غربی بود این مجمع فرصتی شد تا بتواند واقعیت‌ها را از زبان خودش مطرح کند. اما این تنها دستاورد این مجمع برای کشور ایران و مردمانش نبود و می‌توان آنها را در چند بخش تقسیم کرد.

1 سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع سازمان ملل اهمیت زیادی داشت. به‌ویژه آنکه به تازگی ایران به عضویت بریکس درآمده و کشورهای عضو بریکس در مقابل فشارهای اقتصادی هستند. این کار به گونه‌ای نظم جهانی را بر هم زده و باعث شده که کشورهای استعمارگری که روزگاری جایگاهی برای خود داشته‌اند، جایگاهشان تنزل پیدا کند و بریکس در حال مقابله با آنهاست. به همین دلیل بود که رئیس‌جمهور گفت مقاومت و بیداری ملت‌های جهان از همیشه بیشتر شده و قدرت‌های نوظهور سر بر آورده‌اند. امید است که نظمی جدید و عادلانه بر جهان حاکم شود.

2 یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های آقای رئیسی در صحن عمومی سازمان ملل معطوف به شکست پروژه آمریکایی کردن جهان بود. این موضوع ناشی از نظم جدید جهانی است. چون روزگاری جهان در راستای دوقطبی شدن یعنی شوروی و آمریکا حرکت می‌کرد. اما با سقوط شوروی، آمریکا با این تفکر که چالشی در آینده نخواهد داشت و به ابرقدرت جهانی تبدیل می‌شود، سیاست‌هایش را اجرایی کرد اما این پروژه شکست خورد و نظم جدید جهانی شکل گرفت. نظمی که آمریکا را رو به افول می‌برد.

3 در این سفر رئیس‌جمهور بر تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه تأکید کردند و با نخست وزیر عراق، پاکستان و رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار داشتند. این شیوه فعالیت یعنی ارتباط با کشورهای همسایه و افزایش ارتباط با کشورهای مختلف، سیاستی بود که آقای رئیسی از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار داده و در عمل آن را اجرایی کردند که نتیجه‌اش افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها و به گونه‌ای منزوی ساختن آمریکا بود. در اصل بر خلاف دولت‌های گذشته که تمرکزشان فقط بر موضوع برجام و رفع تحریم‌ها بود، با یک تدبیر اندیشمندانه دولت سیزدهم ارتباطات با کشورهای منطقه و جهان ارتقا یافته و کشور معطل برجام نمانده است. همچنین در حوزه دیپلماسی نیز فعالیت‌ها به شکل ملموسی بیشتر شد و همه اینها می‌تواند در آینده بر منزوی کردن آمریکا و کاهش نفوذش در منطقه تأثیر بگذارد.

4 امسال دومین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بود و آیت‌الله ‌رئیسی با دستی پر به کشور بازگشت. در واقع این دوره دستاوردهای قابل‌توجهی برای کشور داشت که می‌توان از فرصت‌های پیش‌آمده بهره ‌برد و امیدوار بود که با دیپلماسی جدید وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود چون فرصت‌های بین‌المللی ایجاد شده در وضعیت زندگی ایرانیان بی‌تأثیر نخواهد بود و می‌تواند اتفاقات خوشایندی را برای مردم رقم بزند. البته این کارها زمانبر خواهد بود و گام نخست آن با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برداشته شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید