• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203612
+
-

شهرداری؛ یار دوازدهم فوتبال

گزارش همشهری از برنامه محوری شهرداری تهران برای کمک به ورزش قهرمانی

ورزش
شهرداری؛ یار دوازدهم فوتبال

مهدی اسماعیل پور-روزنامه‌نگار

سال گذشته بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد: «توسعه و کمک همزمان به ورزش همگانی و قهرمانی از محوری‌ترین برنامه‌های شهرداری پایتخت است.» درباره کمک‌ها یا اعلام آمادگی مجموعه مدیریت شهری و شهرداری تهران برای کمک به ورزش قهرمانی به‌ویژه در بحث تیم‌های ملی و همچنین 2باشگاه پرطرفدار پایتخت، یعنی استقلال و پرسپولیس هم طی 2سال اخیر نقل‌قول‌ها و خبرهای زیادی منتشر شده که ازجمله آنها می‌توان به صحبت‌های حمید سجادی، وزیر سابق وزارت ورزش و جوانان در آبان1400 اشاره کرد. سجادی در حاشیه مراسم تجلیل از مدال‌آوران کشتی با اعلام این موضوع که شهردار تهران برای کمک به 2باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام آمادگی کرده است، گفت: «زاکانی چندبار به من گفته که حاضر است به 2تیم استقلال و پرسپولیس کمک کند.» در این مدت نیز مدیریت شهری به ورزش قهرمانی کشور کمک‌های فراوان و مهمی کرده است که فقط بخشی از آنها رسانه‌ای شده و آخرین مورد آن هم به موضوع آبیاری چمن ورزشگاه آزادی برای برگزاری بازی و تمرینات تیم ملی برمی‌گردد.

کمک آتش‌نشانی به ورزشگاه آزادی
در حاشیه جلسه مدیران فدراسیون فوتبال و کادر فنی بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از کمک‌های شهرداری تهران برای آبیاری و نگهداری چمن ورزشگاه آزادی خبر داد و گفت: «ما درباره چمن ورزشگاه آزادی می‌خواهیم آب بخریم، اما آب نیست؛ در این زمینه آتش‌نشانی به ما کمک کرد تا چمن آبیاری شود. شهرداری منطقه ۵ و ۲۲ هم کمک کردند.» کمک شهرداری و مجموعه مدیریت شهری به آبیاری و نگهداشت ورزشگاه آزادی با تشکر و تقدیر امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی هم همراه شد. ماجرا از این قرار بود که به‌علت خشک شدن چاه ورزشگاه آزادی، چمن این مجموعه در حال خشک شدن بود که به درخواست فدراسیون فوتبال، شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی به کمک تیم ملی فوتبال می‌رود و ورزشگاه آزادی که ورزشگاه ملی کشور محسوب می‌شود را آبیاری می‌کند تا برای تمرینات و بازی‌های تیم ملی شرایط مناسب‌تری داشته باشد.

تاج: زاکانی انصافا کمک کرده‌؛ تمام‌قد سپاسگزارم
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم درخصوص حمایت‌های شهرداری تهران از فوتبال و تیم ملی به همشهری گفت: «آقای زاکانی انصافا کمک کرده‌اند و از ایشان سپاسگزارم. همیشه به فدراسیون فوتبال و تیم‌های ملی نظر لطف داشته‌اند و فوتبال را به‌خوبی می‌شناسند و می‌دانند کمک به تیم‌های ملی و فوتبال ملی درواقع حمایت کردن  و توجه داشتن به علایق و سلایق میلیون‌ها ایرانی است و به‌خاطر تمام کمک‌ها و حمایت‌هایشان تمام‌قد از ایشان
سپاسگزارم.»

سیاست تحول نرم و نگاه ویژه به ورزش قهرمانی
کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری تهران فقط به ورزش پرطرفدار فوتبال محدود نمی‌شود و فدراسیون‌ها و تیم‌های ملی مختلف را هم دربرمی‌گیرد. حسین اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران درباره رویکرد و برنامه‌های مدیریت شهری برای کمک به ورزش قهرمانی در کنار توسعه ورزش همگانی، به همشهری می‌گوید: «یکی از برنامه‌های تحولی شهرداری تهران در این دوره، تحول نرم است. تحول نرم شامل موضوعات فرهنگی و اجتماعی می‌شود و هدف ایجاد شادی و نشاط در جامعه و در یک جمله خوب کردن حال مردم است. در این راستا برنامه‌ها و کارهای مختلفی در معاونت‌های شهرداری تهران به‌ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی انجام شده است. سازمان ورزش شهرداری تهران هم ازجمله بخش‌های شهرداری تهران است که موضوع تحول نرم را پیگیری می‌کند. در کنار سلامت جسمانی شهروندان و توسعه ورزش شهروندی که رسالت اصلی ما محسوب می‌شود، سازمان ورزش به‌دنبال خوب کردن حال مردم و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه است. یکی از مواردی که باعث غرور و افتخار ملی می‌شود و حال مردم به‌ویژه جوان‌های ما را خوب می‌کند، موضوع ورزش قهرمانی است که برای اغلب مردم ما اهمیت و مطلوبیت دارد. دکتر زاکانی در یک خانواده ورزشی پرورش یافته‌اند و خودشان هم ورزشکار هستند و نگاه ویژه به این موضوع دارند. با توجه به این موضوع طی 2سال اخیر سازمان ورزش به‌عنوان متولی ورزش در شهرداری تهران، تفاهمنامه‌های مختلفی با فدراسیون‌های ورزشی مختلف ازجمله فوتبال، وزنه‌برداری، کشتی، کاراته، تکواندو، والیبال، بسکتبال، بدنسازی و... امضا کرده است. حمایت و همکاری شهرداری تهران از ورزش قهرمانی به‌صورت سخت‌افزاری و تامین زیرساخت‌هاست. در نقطه مقابل در بحث‌های فنی و آموزشی از فدراسیون‌ها کمک می‌گیریم. در همین راستا در اورهال و بازسازی ابنیه و اماکن ورزشی به برخی از فدراسیون‌ها ازجمله فوتبال و وزنه‌برداری و کشتی کمک‌های سخت‌افزاری ارائه کرده‌ایم یا تعدادی از سالن‌های خودمان به‌ویژه در جنوب شهر را در اختیار فدراسیون کشتی قرار داده‌ایم تا علاوه بر موضوع کمک به ورزش قهرمانی، بحث استعدادیابی و تقویت ورزش محلات هم در آنها دنبال شود.»

کمک شهرداری منطقه5 به سرخابی‌های پایتخت
همانطور که اشاره شد‌ علاوه بر سازمان آتش‌نشانی، شهرداری‌های مناطق 5 و 22 هم در این زمینه به تیم ملی و فوتبال ملی کشور کمک کرده‌اند. احسان شریفی، شهردار منطقه 5در این رابطه به همشهری می‌گوید: «واقعیت این است که شهرداری در زمینه ورزش قهرمانی وظیفه و مسئولیتی ندارد، اما در قالب مسئولیت اجتماعی در این مدت علاوه بر کمک به تیم ملی و همکاری در نگهداشت ورزشگاه آزادی تهران که ورزشگاه ملی ایران محسوب می‌شود، به 2باشگاه بزرگ و پرطرفدار پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس هم در بحث نگهداشت و ترمیم 2مجموعه شهید درفشی‌فر و کمپ مرحوم ناصر حجازی کمک‌هایی ارائه کرده‌ایم.»

حمایت‌های مدیریت شهری  از تیم‌های پرطرفدار تهرانی
از دیگر کمک‌های مدیریت شهری به ورزش قهرمانی و به‌ویژه 2باشگاه پرطرفدار فوتبال می‌توان به واگذاری 2باشگاه شهید کاظمی و امام رضا(ع) به سرخابی‌ها در قالب تهاتر زمین اشاره کرد که یکی از آنها به محل اصلی برگزاری تمرین تیم پرسپولیس و دیگری هم به پایگاه فوتبال پایه باشگاه استقلال تبدیل شده است. اواخر سال94 بود که این دو ورزشگاه به‌مدت 5سال در اختیار سرخابی‌ها قرار گرفتند و با پایان یافتن این بازه زمانی، مدیریت جدید شهری با واگذاری این ورزشگاه‌ها به 2تیم پرطرفدار پایتخت در قالب تهاتر موافقت کرد. تیر‌ماه امسال بود که مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران اعلام کرد فرایند قانونی 2ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا جهت واگذاری به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال انجام است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید