• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203538
+
-

اولین جلسه رسیدگی حقوقی به پرونده حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح برگزار شد

محاکمه آمریکا و الاحوازیه برای جنایت در اهواز

دادگاه
محاکمه آمریکا و الاحوازیه برای جنایت در اهواز

5 سال پس از حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز که به شهادت 25نفر و مجروح شدن 70نفر دیگر از شهروندان منجر شد، دادگاه حقوقی بین‌الملل رسیدگی حقوقی به این پرونده را که خوانده‌های آن ۳۲نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده و ۴نفر از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه هستند آغاز شده است.
به‌گزارش همشهری، صبح روز ۳۱شهریور۱۳۹۷ در جریان مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز که به مناسبت آغاز هفته دفاع‌مقدس برگزار می‌شد، تروریست‌های مسلح با یورش به مراسم و شهروندانی که در آنجا حضور داشتند، 25نفر را به شهادت رساندند و 70نفر را نیز مجروح کردند. ساعاتی پس از این جنایت گروه تروریستی الاحوازیه مسئولیت آن را برعهده گرفت. طولی نکشید که سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق شدند حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به حبیب اسیود را به‌عنوان سرکرده این گروه دستگیر و به کشور منتقل کنند. او پس از چند دور محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی تهران با رأی دادگاه به اعدام محکوم شد که این حکم اردیبهشت‌ماه امسال به اجرا درآمد.

آغاز رسیدگی حقوقی
از صبح دیروز اما رسیدگی حقوقی به این پرونده آغاز شد. این جلسه برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایران برگزار شد.
در این جلسه که در شعبه۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل تهران (شعبه ‌ویژه رسیدگی‌کننده به پرونده دعاوی اتباع ایرانی علیه دولت آمریکا) به ریاست قاضی حسین‌زاده برگزار شد، ۳۲نفر از اعضای خانواده‌های شهدای حادثه و همچنین ۳۳نفر از مجروحان با اعطای وکالت به وکیل پرونده در قالب ۲۴فقره دادخواست، طرح دعوی علیه عاملان و مسببان این حادثه تروریستی را در مرجع قضایی ثبت کرده‌اند.

خوانده‌های پرونده چه کسانی هستند؟
در این جلسه پورابراهیمی، وکیل شاکیان در جایگاه قرار گرفت و گفت‌: این پرونده ۳۶خوانده دارد که ۴نفر آن اعضای گروهک تروریستی حرکه‌النضال هستند که حبیب فرج‌الله‌چعب اعدام شد و 3 نفر دیگر به نام حبیب بنگال و یعقوب نیسی در زندان مرکزی دانمارک و عیسی فاخر در زندان مرکزی هلند به‌سر می‌برند. ۳۲خوانده دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا هستندکه این گروهک را حمایت کرده‌اند.

ریختن خون 500 عرب خوزستانی
در ادامه این جلسه دختر شهید علی لویمی‌باقری در جایگاه ایستاد و گفت:‌ افرادی به اسم جدایی‌طلبی و با حمایت دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی مثل سوئد، دانمارک و انگلستان تاکنون بیش از ۵۰۰ هموطن عرب‌زبان خوزستانی و عرب را مثل پدرم ترور کرده‌اند و به شهادت رسانده‌اند. انگیزه آنها غیر از مزدوری و خیانت به کشور را نمی‌دانیم. او سپس خطاب به تروریست‌ها گفت: اگر خون ۵۰۰ عرب خوزستانی سیرابتان کرده، ترور‌ها را متوقف کنید و به هم‌زبان، هموطن و خانواده خودتان خیانت نکنید. سپس پدر محمدطاها اقدامی، شهید ۴ساله این حادثه درحالی‌که لباس و کفش غرق خون کودک خود را در دست داشت در جایگاه ایستاد و گفت: پس از این حادثه، سرکرده الاحوازیه در رسانه‌های خارجی حاضر شد و با خشنودی و افتخار از عملیاتی که انجام داده بود نام برد. در دادگاه از حبیب چعب سؤال شد چگونه توانستید یک کودک ۴ساله را فدای اهداف شوم خود کنید و اینگونه بیان کرد که من برای رسیدن به اهدافم باید محمدطا‌ها و امثال محمدطا‌ها را می‌کشتم.
در ادامه این جلسه، قاضی حسین‌زاده با بیان اینکه در جلسه امروز نماینده‌ای از آمریکا حضور ندارد گفت: تحقیقات نشان می‌دهد آمریکا از طریق سیا و وزارت خزانه‌داری هزینه‌های زیادی را جهت حمله تروریستی علیه ملت ایران انجام داده است. رئیس دادگاه در نهایت ختم جلسه را اعلام و ادامه رسیدگی را به جلسه بعد موکول کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید