• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203498
+
-

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

نیاز به خلق شخصیت و ترویج آن بین کودکان و نوجوانان داریم

 نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در این سال‌ها سعی کرده علاوه بر معرفی شرکت‌های ایرانی تولید‌کننده نوشت‌افزار فضایی را برای حمایت از تولیدکنندگان و عرضه مستقیم این کالا به مردم داشته باشد. همچنین وضعیتی را برای تغییر ذائقه مخاطب از توجه به کاراکترهای خارجی به سمت کاراکترها و شخصیت‌های ایرانی ایجاد کند. خوشبختانه در این سال‌ها این صنعت روند رو به رشدی داشته و استفاده از کاراکترهای ایرانی نیز بین تولید‌کنندگان با استقبال خوبی مواجه شده است. نهمین دوره این نمایشگاه از ساعات ۱۰ تا ۲۲ روزهای ۱۹ شهریور تا ۲ مهر ۱۴۰۲در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. در این زمینه با حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم.

 به‌نظر شما ترویج استفاده از نوشت‌افزارهای ایرانی تا چه میزان اهمیت دارد؟
حمایت از صنعت و رساندن کالای تولید شده در صنایع ملی به‌دست مردم در هر حوزه‌ای از وظایف اصلی نهادهای حاکمیتی است و چرخه تولید تنها درصورتی می‌تواند تداوم پیدا کند که بازار مصرف وجود داشته باشد و مورد تقاضای مردم باشد. در اهمیت توجه به تولید ملی همین بس که در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال بر تولید ملی تأکید داشته‌اند و در سخنرانی‌های مختلفی به دولت و حاکمیت در توجه به تولید ملی و قدرتمندتر کردن صنایع داخلی رهنمود داده‌اند. تحصیل سالانه بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز در کشور یک بازار بسیار خوب برای صنعت نوشت‌افزار ایجاد کرده که می‌توان با هدایت خانواده‌ها و فرهنگسازی‌  بین دانش‌آموزان به استفاده از تولیدات ملی، کشور را در این حوزه خودکفا کرد. در حوزه فرهنگی نیز این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بازارپردازی مناسب فرهنگی و استفاده مناسب از کاراکترها و شخصیت‌های ایرانی و اسلامی در تولید لوازم‌التحریر در این سال‌ها روند رو به رشدی داشته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. در سال‌های گذشته تصویر قهرمانان ملی و شخصیت‌های فیلم‌های انیمیشن ایرانی و برنامه‌های پر مخاطب تلویزیون در نوشت‌افزار ایرانی استفاده شده و خوشبختانه روند تولید نشان می‌دهد در این حوزه پیشرفت خوبی داشته‌ایم. قبل از تولید لوازم‌التحریر نیاز به خلق شخصیت و ترویج آن بین کودکان و نوجوانان داریم. تولیدبرنامه‌های تلویزیونی، سریال و فیلم‌های سینمایی می‌تواند در این راستا کمک شایانی کند. فرهنگسازی‌ در این حوزه نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد، به‌ویژه رسانه‌ها و در راس آن رسانه ملی با تبلیغات مناسب کالاها و کاراکترها نقش اساسی در این حوزه ایفا می‌کنند.

 کانون در این زمینه چه کرده‌اید؟
کانون نیز در همین راستا و در ادامه رسالت خود در این حوزه امسال فیلم سینمایی انیمیشن
«بچه زرنگ» را تولید و در برنامه خود تولید بیش از ۴۰۰ کالا فرهنگی را پیش‌بینی کرده است و نوشت‌افزار بخش ویژه‌ای از این تولیدات است. برنامه کانون در این راستا تصدی‌گری در این حوزه نیست و در تولید این کالاهای فرهنگی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم شرایط مناسب حمایتی را ایجاد کنیم.

 اغلب خانواده‌ها در سال‌های گذشته عدم‌تمایل به خرید نوشت‌افزارهای ایرانی را مربوط به قیمت بالای آن نسبت به کالاهای مشابه کرده بودند. امسال قیمت‌ها به چه صورت است؟
امسال سعی شده نظارت کافی روی قیمت کالاها تا حد امکان قیمت‌ها مناسب باشد ولی در قیمت‌گذاری پارامترهای مختلفی وجود دارد که بخش اصلی آن قیمت تمام‌شده کالاست که افزایش قیمت مواداولیه به‌ویژه کاغذ باعث شده نسبت به سال گذشته قیمت نوشت افزار بیشتر شده باشد. در مقابل کالاهای وارداتی که در بعضی از موارد کیفیت پایین‌تری نسبت به تولیدات ایرانی دارند قیمت کمتری هم دارند که بعضا این کالاها متأسفانه به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. یکی از راهکارهای کاهش قیمت حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم توسط تولیدکنندگان است که از اهداف اصلی این جشنواره است.

 چرا نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی در بازارها محدود توزیع می‌شود؟
این صنعت در کشور نوپاست و روند رو به رشدی دارد. همانطور که عرض کردم بازار مصرف نوشت‌افزار بسیارگسترده‌ است. سهم تولید ملی در این حوزه با نیاز بازار فاصله دارد. برای پوشش و ایجاد سهم مناسب در بازار نیاز است از این صنعت، حمایت جدی بشود تا تولیدکننده با خیال آسوده و کمترین ریسک سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید