
در خم یک کوچه

مجری طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید: اولویت این وزارتخانه، فقط واردات خودروهای اقتصادی با محدوده قیمت ۱۰هزار یورو است و خودرو با قیمت ۵هزار دلار بدون استاندارد وارد نخواهد شد. مهدی ضیغمی در گفتوگو با صداوسیما اظهار کرده است: واردکنندگان خودرو در گام نخست باید اقدام به واردات خودروهای استاندارد کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این امر به شرکتهای واردکننده کمک خواهد کرد. این اظهارات در حالی مطرح میشود که تقریبا از 2سال پیش بحث واردات خودرو مطرح بوده و حتی یکی از دلایل استیضاح وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت نیز همین طولانیشدن بحث واردات و اجرانشدن مصوبات و قوانین این حوزه بوده است. اصلیترین دلیل و بهانه برای تصویب قانون واردات خودرو، تأمین نیاز بازار داخلی و کمک به مردم بوده و با توجه به همین مسئله، انتظار میرود که واردات خودرو به هر شکلی و در هر ابعادی، با سرعت و سهولت بیشتری در دستور کار قرار گیرد و متولیان امر بعد از 2سال از بحث درباره اولویتها و بایدها و نبایدها خارج شوند.
واقعیت این است که بهواسطه 5سال ممنوعیت واردات خودرو به کشور، اکنون قیمت مدلهای از رده خارج خودروهای خارجی در بازار داخل از مدل روز همان خودروها در کشورهای همسایه گرانتر شده و این خودروها به کالاهای سرمایهای تبدیل شدهاند. در این شرایط خودروهای داخلی که هیچ مناسبتی با خودروهای خارجی ندارند نیز بهعنوان یک کالای سرمایهای البته بیکیفیت و نامرغوب با تنشهای قیمتی متواتر مواجه شدهاند و شرایط بازار گویای وخامت احوال آنهاست.