• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 29 شهریور 1402
کد مطلب : 203424
+
-

تا مدرسه مهمان شهرداری

با موافقت اعضای شورای شهر تهران مقرر شد تا 15مهر حمل‌ونقل عمومی برای دانش‌آموزان و دانشجویان رایگان شود

شورا
تا مدرسه مهمان شهرداری

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

شهرداری تهران در آستانه‌ ماه مهر و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، تمهیدات ویژه‌ای در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به دانش‌آموزان و دانشجویان پیش‌بینی کرده است. علاوه بر اجرای طرح‌های مختلف ازجمله طرح استقبال از مهر و طرح مهر قلم (اقدامات حوزه فنی و عمرانی، زیباسازی، فضای سبز و نگهداشت محورهای منتهی به مراکز آموزشی) با ارائه لایحه دوفوریتی، خواستار استفاده رایگان گروه هدف (دانش‌آموزان و دانشجویان) از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو تا پایان مهر شد. اعضای شورای شهر تهران باتوجه‌به اهمیت موضوع لایحه را مستلزم بررسی بیشتر دانستند و با پیشنهاد ناصر امانی موافقت کردند تا 15مهر ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای دانش‌آموزان و دانشجویان رایگان باشد.

ارائه تخفیف در کیف پول شهروندی
علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز در راستای تشریح لایحه اصلاحیه ارائه بسته تشویقی حمل‌ونقل عمومی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که دوفوریتی ارائه شده بود، به صحن شورا آمد. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «در آستانه سال تحصیلی قرار داریم و تمام زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات نوین در خطوط بی‌آرتی و مترو فراهم شده است. در واقع تخفیفات پیش‌بینی‌شده روی کیف شهروندی اعمال می‌شود و دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند تا پایان مهر از ناوگان اتوبوسرانی و مترو رایگان استفاده کنند.» به‌گفته شهردار تهران، درآمد ماهانه مترو 105میلیارد تومان و اتوبوسرانی هم 45میلیارد تومان است و با استناد به آمار سال گذشته تنها 4درصد از جامعه هدف از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و ازاین‌رو بار مالی زیادی به شهرداری تهران وارد نخواهد شد. آنطور که زاکانی عنوان کرده: «مجموعه تخفیفات ارائه‌شده حدود 50میلیارد تومان می‌شود که 35میلیارد تومان مربوط به مترو و 15میلیارد هم در حوزه اتوبوسرانی خواهد بود.»

تخفیف 30درصدی برای شهروندان
علیرضا زاکانی در ادامه عنوان کرد: «اگر اعضای شورای شهر تهران با تخفیف 100درصدی موافقت نکنند، برابر مصوبه شورا همان تخفیف 50درصدی ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان اعمال می‌شود. همچنین براساس این مصوبه 10درصد تخفیف برای کسانی که از کیف پول شهروندی استفاده می‌کنند، پیش‌بینی‌شده که تقاضا داریم تا پایان مهر برای ایجاد جذابیت سفر با حمل‌ونقل عمومی این تخفیف به 30درصد برسد.» شهردار تهران با اشاره به اینکه اگر اعضای شورا پیشنهاد و مجوز دهند، شهرداری تهران آمادگی دارد به سایر اقشار هم تخفیف دهد، تأکید کرد: «در مدیریت شهری مسیری را شروع کرده‌ایم که پیام آن به جامعه این است که ما به شما احترام می‌گذاریم و خدمتی که ارائه می‌کنیم، فرصتی را فراهم می‌کند تا شناختی از جامعه هدف به‌دست بیاوریم تا در آینده بتوانیم خدمات بهتر و ویژه‌ای ارائه دهیم.»

شناسایی برخط جامعه هدف
زیرساخت‌های آنلاین با تلاش سازمان فاوا شهرداری تهران فراهم شده است. زاکانی در ادامه صحبت‌هایش با بیان این مطلب گفت که براساس مکاتبات انجام شده وزارت آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت و درمان به سیستم آنلاین متصل می‌شوند. با این کار در زمان شارژ بلیت افراد جامعه هدف شناسایی و تخفیفات اعمال خواهد شد. میادین میوه و تره‌بار، اماکن آموزشی و... در مراحل بعدی به این سیستم متصل خواهند شد.

چراغ سبز شورای شهر برای اجرای تراموا
 جلسه هم‌اندیشی روز گذشته برگزار شد. آن طور که پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «موضوع ورود ۷۹۱واگن مترو، قرارداد خارجی و همچنین ۱۱۳واگن ملی بررسی شد و قطعاً ورود این واگن‌ها اقدام بزرگی در ناوگان ریلی تهران هستند. همچنین اعضای شورا سؤالاتی داشتند که مشاوران و شهردار تهران توضیحاتی ارائه دادند. مطالعاتی که طی سال‌های گذشته صورت ‌گرفته بود تشریح شد؛ قطعاً موضوع تراموا حائز اهمیت است. آغاز عملیات اجرایی تراموا پس از تأیید شورای شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

تمکین شورا به یافته‌های علمی

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در تشریح جلسه هم‌اندیشی دیروز گفت: «مشاورین اطلاعات کلی در مورد به‌روزرسانی طرح جامع ترافیک تهران دادند و مباحثی هم درخصوص ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی با تأکید بر حمل‌ونقل ریلی مطرح شد که مشاوران و شهردار تهران توضیحاتی دادند. جمع‌بندی نهایی این شد که مشاوران شهرداری تهران در جلسات تخصصی که توسط کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا برگزار می‌شود، شرکت کنند و از خبرگان ترافیک هم بخواهیم در این جلسه حضور داشته باشند و نقطه‌نظرات را درخصوص طرح جامع ارائه بدهند.» او با بیان اینکه در مورد تراموا، ال‌آرتی، مترو  و یا هر مد دیگری تأکید ویژه‌ای نشد عنوان کرد: «همه اعضا معتقد بودند که مطالعات فنی اجتماعی و اقتصادی است که مشخص می‌کند چه مد حمل‌ونقل در تهران نیاز داریم. همچنین تأکید شد
 هر آنچه مطالعات و ارزیابی‌های فنی و اجتماعی و اقتصادی ارائه بشود، مبنای کار قرار گیرد. بنابراین ممکن است در این مطالعات به این نتیجه برسیم تراموا در تهران باشد ممکن است جمع‌بندی چیز دیگری باشد. بنابراین ما بدون هیچ پیش‌داوری به یافته‌های علمی تمکین خواهیم کرد.» تشکری هاشمی در ادامه گفت:بخش عمده‌ای از مطالعات طرح جامع ترافیک انجام شده و بخشی هم در حال انجام است بنابراین زمان قطعی برای اتمام مطالعات نمی‌توان تعیین کرد؛ اما امیدوارم امسال هم طرح جامع تهران و هم طرح جامع ریلی به تصویب شورای شهر و شورای‌عالی ترافیک برسد و شهرداری تهران براساس این مطالعات بتواند بودجه 1403را برنامه‌ریزی کند.»







 

این خبر را به اشتراک بگذارید