• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 29 شهریور 1402
کد مطلب : 203413
+
-

طرح مجلس برای تغییر مصوبه کنکور

نارضایتی گسترده داوطلبان کنکور امسال و مشکلاتی که اجرای مصوبه کنکور برای آنها به‌وجود آورده، سبب شد نمایندگان ملت برای رسیدگی به این مشکلات به فکر راه چاره بیفتند. چاره‌جویی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» رسید که براساس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات تدوین شده و کلیات آن در جلسه علنی دیروز به تصویب رسیده است. اما در جلسه تصویب این طرح چه گذشته و با تصویب آن داوطلبان شاهد چه تغییراتی در شیوه اجرای کنکور خواهند بود؟  حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دستیابی به عدالت آموزشی را از اهداف تصویب طرح عنوان کرده و توضیح داده است: «کنکور یک موضوع تخصصی است که سال‌هاست کشور را درگیر کرده است. در این طرح تأکید شده در آزمون‌هایی که توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شود، استانداردهای لازم مورد توجه قرار گیرد.»
 به‌گفته فلاحی در این طرح درباره میزان تأثیر قطعی معدل پیشنهاد شده که هر سال میزان تأثیر آن از سوی آموزش و پرورش اعلام شود. محمد رشیدی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از محدود کردن ملاک‌های قبولی دانشگاه به یک آزمون انتقاد کرده و توضیح داده است: «کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست  و بر این اساس نباید یک آزمون در سراسر کشور ملاک باشد.» حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر نیز در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفته است: « قطعا تأثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، اما بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تأثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است.»
براساس این ماده وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم برای اعمال تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت‌کنندگان در کنکور سال۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند.  در سال‌های 1403 و 1404 آزمون سراسری به شکل قبل برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید