• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203365
+
-

چشم‌نوازترین

سقاخانه‌ای با شمایل ‌ سالار شهیدان و سقای کربلا

سقاخانه‌ای با شمایل ‌ سالار شهیدان و سقای کربلا

بر پیشانی سقاخانه کربلایی عباس کتیبه‌ای نصب شده که نشان از قدمت سقاخانه دارد.  زیر عبارت «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» نوشته شده: «هزار منت و لله که این بنای رمیم/ گرفت بار دگر رونق از رضای کریم‌ـ شهریور 1311.» سقاخانه میان بازاریان و اهالی محل به‌نام کربلایی عباسعلی گمرکچی شناخته می‌شود.
او از شخصیت‌های معروف و خوشنام دوره ناصرالدین‌شاه بود و در فاصله سال‌های 1255تا 1260، زمانی که مأمور عوارض گمرک بود، شخصاً سراغ بازاریان و تاجران می‌رفت تا عوارض محصولات وارداتی را از آنها دریافت کند. مردم به او اعتماد داشتند و او را به نام کل‌عباسعلی می‌شناختند و برایش احترام قائل بودند.
همان سال‌ها عباسعلی گمرکچی تصمیم می‌گیرد در داخل بازاری که به‌نام خودش بود سقاخانه‌ای بنا کند تا هم رهگذران بتوانند به یاد سقای تشنه‌لب آب بنوشند و هم نام خودش را با ساختن و وقف این سقاخانه در تاریخ ماندگار کند.
به استناد نوشته حک‌شده بر سردر سقاخانه کل‌عباسعلی، این محل یک‌بار در سال1311مرمت شده و بار دیگر هم به‌دلیل نداشتن متولی تا مرز تخریب و ویرانی پیش رفته‌ تا اینکه فردی به نام سیدکاظم صنمواری، از بازاری‌های خوشنام محله، با هزینه شخصی‌اش احیای سقاخانه را برعهده می‌گیرد و با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد موفق می‌شود در تاریخ 30تیر‌ماه سال1384سقاخانه کل‌عباسعلی را با شماره ۱۲۲۱۵ به ثبت ملی برساند.
این سقاخانه طاقی گنبدی دارد و دیوارش کاشی‌کاری ‌شده و روی این کاشی‌ها طرح‌های گل و مرغ زیبای هفت‌رنگ دیده می‌شود. یک نقاشی دیواری بزرگ هم در فضای داخلی سقاخانه هست که روایتگر واقعه کربلاست. چندین شمایل از ‌سالار شهیدان و سقای کربلا هم در داخل سقاخانه، کنار لاله‌عباسی‌ها به چشم می‌آید که همه آنها پشت حفاظ آهنی سبزرنگی قرار دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید