• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 شهریور 1402
کد مطلب : 203203
+
-

جمع شدن صف وام ازدواج در 5روز

دولت سیزدهم به شدت پیگیر پرداخت وام ازدواج به زوج‌های جوان است. بانک مرکزی هم قول داده تا 5روز دیگر صف وام ازدواج را جمع کند و هشدار داده با روسای شعبی که در مسیر پرداخت این وام سنگ‌اندازی کنند، برخورد خواهد کرد و آنها را از مسئولیت‌شان برمی‌دارد. با این حال انتقادها از تأخیر در پرداخت وام ازدواج و سختگیری بانک‌ها همچنان بالاست. اصل ماجرا چیست؟
به گزارش همشهری، مهدی صحابی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی ازدواج از اول سال تا‌کنون به ۳۸۵هزار نفر و به ارزش ۷۸هزار میلیارد تومان رسیده است از برچیده شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان خبر داد. او می‌گوید: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی شعب 2ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد و برخی از آنها را برکنار کردیم، اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه2706 بانک مرکزی اعلام کند.
براساس ابلاغ قانون بودجه شبکه بانکی باید نسبت به پرداخت ۱۴۴هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج تا پایان سال اقدام کند و بانک مرکزی می‌گوید عملکرد تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه ازدواج تا 20شهریور امسال به میزان ۲۱۰درصد در مبلغ و ۱۸۹درصد در تعداد رشد داشته است که نشان‌دهنده همکاری شبکه بانکی است. این مقام مسئول یادآوری می‌کند که در اوایل تیر‌ماه حدود ۴۱۴هزار نفر در صف وام ازدواج قرار داشتند و پس از دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌های بانک مرکزی این صف به‌رغم اینکه از تیر‌ماه تا شهریورماه بیشترین میزان ثبت نامی را داشتیم ۱۰۰هزار نفر کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود با همکاری شبکه بانکی این صف به مرور کاهش پیدا کند.

چرا صف طولانی شد؟
این سؤال مطرح است که چرا صف وام ازدواج و دیگر تسهیلات قرض‌الحسنه طولانی‌تر شده است؟ داستان این است که بانک‌ها منابعی که به‌صورت قرض‌الحسنه جذب می‌کنند را به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص می‌دهند و از 20خرداد به بعد بود که بانک مرکزی یک بسته جدیدی را رونمایی کرد تا جلوی رشد منفی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را بگیرد. البته داستان فقط به وام ازدواج محدود نمی‌شود و حجم بالای تسهیلات تکلیفی در قالب بودجه سالانه ازجمله وام فرزندآوری هم باعث پیچیدگی ماجرا شده و باید دید که بانک مرکزی چگونه می‌تواند تنگنای اعتباری بانک‌ها برای سرعت دادن به پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت قرض‌الحسنه را برطرف سازد؟

چگونه صف جمع می‌شود؟
20خرداد بانک مرکزی دستور جدیدی را صادر و به بانک‌ها اعلام کرد تا 20شهریور وقت دارند تا حداکثر ۱۵روز پس از ثبت نام متقاضیان باید شعبه پرداخت‌کننده را مشخص کنند و 10روز پس از تکمیل مدارک مبلغ را به‌حساب افراد واریز کنند. همچنین قرار شد جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیش از ۷بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بدون درنظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال شوند.
افزون بر اینکه قرار شد تا محدودیت در رشد ترازنامه بانک‌هایی که به فرمان بانک مرکزی در پرداخت وام ازدواج بهتر عمل کنند، هم کاهش یابد و حتی درصورت عملکرد فراتر از سهمیه‌های تعیین شده از سوی شعب بانک‌ها، شعب برتر از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند.
گام دیگر هم این بود که به 2بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت هم اجازه داده شد تا نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام کنند این در حالی است که قبلا این بانک‌ها چنین اجازه‌ای
نداشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید