درحالیکه قرار است 31شهریور نتیجه نهایی کنکور امسال اعلام شود، هنوز اعتراض پشتکنکوریهای سالهای گذشته در مورد چگونگی محاسبه نمرات سوابق تحصیلی آنها به قوت خود باقی است و با راهاندازی پویش و کارزارهای مختلف درخواست خود برای بازنگری در روش محاسبه سوابق تحصیلی دانشآموزان فارغالتحصیل سنوات گذشته را به گوش مسئولان سازمان سنجش رساندهاند. اصل ماجرای اعتراض پشتکنکوریها که دستمایه راهاندازی این پویشها شده این است که معتقدند در مصوبه تغییرات کنکور امسال، همترازی نمرات سوابق تحصیلی در سالهای مختلف بر تعیین رتبه و نتایج کنکور فارغالتحصیلان سالهای گذشته تأثیر منفی میگذارد و حق این داوطلبان تضییع میشود. در همترازی نمرات امتحان نهایی که جزو مراحل اجرای مصوبه کنکور1402 است، نمرات فارغالتحصیلان هر سال با نمرات فارغالتحصیلان همان سال مقایسه شده، برای نمرات یکسان ترازهای یکسان درنظر گرفته میشود. این شیوه همترازی سبب شده نمره20 فارغالتحصیلان قبل از ۱۴۰۲، نسبت به فارغالتحصیلان امسال تراز کمتری داشته باشد. یکی از شرکتکنندگان در پویش میگوید: «ادعایی وجود دارد مبنی بر اینکه امسال امتحان نهایی به نسبت سال گذشته سختتر بوده، بنابراین فردی که در سال۱۴۰۲ نمره۲۰ گرفته، نمره او با ارزشتر از دانشآموزی است که در سال۱۳۹۸ نمره۲۰ گرفته است. سؤالی که برای ما ایجاد میشود، این است که فارغالتحصیل سال۱۳۹۸ این امکان را داشته که نمرهای بالاتر از ۲۰ بگیرد؟» او درباره اهمیت و تأثیرگذاری این مسئله در تعیین رتبه داوطلبان کنکور میگوید: «تراز دانشآموزی که ۱۰سال پیش با معدل۱۷ فارغالتحصیل شده، ۵هزار محاسبه و تراز دانشآموزی که در سال۱۴۰۲ با همان معدل فارغالتحصیل شده، ۱۰هزار محاسبه شده است. درحالیکه تراز نمرات بر نتیجه کنکور تأثیرات قابلتوجهی دارد.» این داوطلب معتقد است اگر پیش از برگزاری کنکور نحوه همترازی نمرات داوطلبان بهصورت کامل و شفاف اطلاعرسانی میشد، پشتکنکوریها با شرکت در آزمون ترمیم معدل امسال تراز بهتری کسب میکردند.هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت کشور نیز این ایراد را به مصوبه کنکور وارد میداند و میگوید: «یکی از ایراداتی که دیدهبان شفافیت و عدالت کشور و همچنین مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاستجمهوری به مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی وارد میدانست، این بود که همترازی نمرات امتحانات نهایی در سالهای مختلف، غیرممکن است و متأسفانه عملا این ایراد گریبانگیر داوطلبان سال۱۴۰۲ شده است.»
سبطی تصریح میکند: «تنها راه عملی تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتایج و رتبههای آزمون سراسری، لحاظکردن سوابق تحصیلی بهعنوان یک ماده درسی با ضریب بالا در کارنامه کنکور است.»
ارسال 45هزار اعتراض نسبت به محاسبه تراز به آموزش و پرورش سبب شده کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس این موضوع را در نوبت بررسی قرار دهد. احمد حسین فلاحی، سخنگوی این کمیسیون میگوید: «این موضوع در جلسه کمیسیون و با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از اعضای کمیسیون با مصوبه شورایعالی انقلاب مخالف بوده و نظر آنها مبتنی بر عدماجرای مصوبه است، لذا اصلاحیهای آماده کرده که در دستور کار صحن مجلس و در نوبت بررسی قرار دارد و این امکان وجود دارد که تغییراتی در مصوبه ایجاد شود.»
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب :
202955
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/wjyGz
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved