• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202862
+
-

اتصال اصفهان و شیراز با طولانی‌ترین افتتاح آزادراهی

تا چند روز دیگر 6قطعه از آزادراه 224کیلومتری اصفهان - شیراز افتتاح می‌شود و عنوان طولانی‌ترین افتتاح آزادراهی در دهه اخیر را به نام خود ثبت می‌کند.به‌گزارش همشهری، پروژه آزادراهی اصفهان - شیراز، بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب است که زمان سفر بین 2قطب گردشگری کشور را حدود 2ساعت کوتاه‌تر می‌کند و سالانه موجب کاهش ۸۰ تا ۱۳۰میلیون لیتر بنزین و گازوئیل خواهد شد.

ویژگی‌های آزادراه اصفهان - شیراز
طول مسیر آزادراهی اصفهان - شیراز 350کیلومتر است که 116کیلومتر آن حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست در سال‌های قبل به بهره‌برداری رسیده و از 234کیلومتر باقیمانده نیز 210کیلومتر در جریان سفر آتی رئیس‌جمهوری به شیراز افتتاح خواهد شد. این طولانی‌ترین مسیر آزادراهی است که در 10سال گذشته در یک فاز افتتاح می‌شود و درنهایت با افتتاح قطعات 7 و 8، اتصال به شهر شیراز طبق برنامه و با عبور از گره‌های ترافیکی فعلی برقرار خواهد شد.
نکته دیگر اینکه، این آزادراه، بخشی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب است و درصورت جذب سرمایه‌گذار می‌تواند تا بوشهر ادامه پیدا کند‌ که در این صورت، عملا شبکه آزادراهی کشور از خزر تا خلیج‌فارس تکمیل خواهد شد.
براساس آمارها، در دهه۹۰ در بخش جاده‌ای بیشتر افتتاحیه‌های آزادراهی در محدوده ۱۰۰ تا ۱۶۰کیلومتر بوده و بر همین اساس افتتاح 210کیلومتر از آزادراه اصفهان - شیراز، رکورد طولانی‌ترین افتتاح جاده‌ای حداقل در ۱۰سال اخیر شکسته خواهد شد.
یکی از ویژگی‌های خاص این آزادراه، احداث مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور است که نام شهید قاسم سلیمانی بر آن گذاشته شده است.
همچنین طولانی‌ترین رویه بتنی در شبکه آزادراهی کشور به طول ۵۰کیلومتر، در این آزادراه ساخته شده است. این آزادراه که تا پایان شهریورماه و در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان فارس افتتاح خواهد شد، مسیر موجود اصفهان - شیراز را 132کیلومتر کوتاه می‌کند و ضمن صرفه‌جویی ۸۰ تا ۱۳۰میلیون لیتر سوخت در سال، زمان سفر از اصفهان تا شیراز را حدود ۲ساعت کاهش می‌دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید