• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202859
+
-

مقابله با راه جدید فرار مالیاتی

وحید عزیزی، مدیر کل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی 2 فقره فرار مالیاتی بزرگ در استان‌های فارس و کردستان و مطالبه مالیاتی آنها خبر داد و نسبت به استفاده از صندوق‌های قرض‌الحسنه برای فرار مالیاتی هشدار داد. او فاش می‌سازد که برخی اعضای صنف‌های مختلف با تشکیل و ثبت صندوق قرض‌الحسنه و یا متمرکز کردن فعالیت‌های مالی خود در صندوق‌های قرض‌الحسنه اقدام به کتمان درآمد و فرار مالیاتی می‌کنند.
به‌ گفته این مقام دولتی، این اشخاص ضمن افتتاح حساب جاری و سپرده در صندوق‌ها برای کتمان فروش خود، چک‌های خریداران را اخذ و به جای واریز به حساب‌های بانکی خود، این چک‌ها را در وجه حساب‌های خود نزد صندوق، کارگزاری کرده و در زمان خرید، آنها را از صندوق اخذ و به طرف معاملات خود تحویل می‌دهند و با این ترفند عملاً حساب‌های بانکی ایشان درگیر اینگونه مراودات مالی نشده و کتمان فعالیت، صورت می‌پذیرد.
عزیزی از شناسایی تعداد یک هزار و ۴۷۴مؤدی با گردشی بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان خبر داده و می‌گوید: تاکنون تعداد ۲۹۹مؤدی با مبلغی درحدود ۲۸۳میلیارد تومان مالیات مورد مطالبه قرار گرفته و در مرحله تهیه گزارش رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات جهت مؤدیان مربوطه قرار دارد.
همواره در اقتصاد زیرزمینی، این بازیگران غیرشفاف اقتصاد هستند که جلوتر از دولت‌ها حرکت می‌کنند و اذعان این مقام سازمان مالیاتی نشان می‌دهد که ظاهرا سنت نیک قرض‌الحسنه مورد سوءاستفاده قرار گرفته و بیم آن می‌رود که پولشویی و فرار مالیاتی نه‌فقط با صندوق‌های قرض‌الحسنه که حتی توسط خیریه‌ها هم صورت پذیرد.
گامی که دولت سیزدهم باید بردارد این است که نقاب از این دست فعالیت‌های زیرزمینی و روی زمین با تابلوهای قرض‌الحسنه و خیریه‌ها و امور نظیر آن بردارد و اجازه ادامه فعالیت بدون شناسنامه را ندهد تا کسی جرأت سوءاستفاده از اعتماد مردم و دورزدن قانون نکند.صیانت از اعتماد مردم یک ضرورت همیشگی است و غفلت از بازیگرانی که با آدرس غلط دادن در حال کتمان درآمدهای خود هستند، یک مطالبه ملی است. سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی با همکاری همدیگر می‌توانند جلوی این فعالیت‌ها را بگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید