• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20285
+
-

رایزنی وزارت علوم برای تجدید نظر در احکام قضایی دانشجویان

به‌دنبال تجمع دوروزه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و تحریم امتحانات از سوی بخشی از دانشجویان این دانشکده به‌دلیل صدور احکام قضایی برای تعدادی از دانشجویان که در اعتراضات دی‌ماه سال گذشته حضور داشتند، معاون وزیر علوم از تشکیل کمیته پیگیری احکام قضایی دانشجویان در این وزارتخانه خبر داد. او گفت: «خواسته‌ای که دانشجویان دانشگاه تهران دارند، از سوی وزارت علوم به‌صورت جدی پیگیری‌ می‌شود و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است و ما با مجموعه‌ها و نهادهای مربوطه رایزنی‌هایی را انجام دادیم، ضمن اینکه کمیته‌ای نیز در وزارت علوم برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است.»

بعد از گذشت چند‌ماه از حوادث دی‌ماه که طی آن تعدادی از دانشجویان بازداشت و یا به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی شدند، حالا اخبار حاکی از آن است که برای تعدادی از این دانشجویان احکام قضایی صادر شده است؛ موضوعی که باعث شده در روزهای گذشته دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دست به تجمع بزنند. در این بین حتی 2روز پیش این اعتراضات با همراهی حدود 20نفر از استادان برجسته دانشگاه تهران ازجمله سیدضیاء هاشمی (مدیرعامل ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم)، مهدی اعتمادی (سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، محمدرضا جوادی یگانه (رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران)، حجت‌الاسلام فرج‌الله تازه کندی (نمایندگی نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، یوسف اباذری، محمد توکل، مهدی منتظر قائم، موسی عنبری، روح‌الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی آزاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت‌جاه، زهره انواری، زهرا فرضی‌زاده، احمد فیروزآبادی، عبدالحسین کلانتری و زهره انواری همراه شد.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «دانشجویان خواسته‌های خود را در فضای آرام مطرح کنند و با تحریم امتحانات شرایط را به سمتی سوق ندهند که حل آن نیز زمان‌‌بر و مشکل‌‌آفرین است.» او در واکنش به عدم‌حضور تعدادی از دانشجویان در امتحانات پایان ترم گفت: «دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به احکام قضایی برخی دانشجویان این دانشگاه طی 2روز اخیر تجمعاتی را برگزار کردند و تجدید نظر در احکام این افراد را خواستار بودند، بنابراین با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده این دانشجویان هیچ امتحان پایان ترمی را لغو نکردند و امتحانات دانشجویان در موعد مقرر برگزار می‌شود.» غفاری همچنین گفت: «وزارت علوم با تمامی مجموعه‌های مرتبط که می‌توانند تأثیری در احکام قضایی صادرشده برای دانشجویان دانشگاه تهران داشته باشند، رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد و آنها نیز تمایل به حل موضوع دارند و قول‌هایی را نیز برای کمک در این زمینه به وزارت علوم داده‌اند تا بتوانیم با تجدید نظری که صورت می‌گیرد، تا حدودی مسائل را از حالت کلیدی خارج کنیم.» او گفت: «احکام صادرشده برای دانشجویان دانشگاه تهران توسط دستگاه قضایی صورت گرفته است و مسئولان قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشند، اما این موضوع به این معنی نیست که وزارت علوم آن را پیگیری نکرده است، در واقع این وزارتخانه از همان ابتدا این موضوع را در دست بررسی قرار داده و الان نیز همچنان پیگیر مسئله است.»

دکتر غفاری گفت: «بعد از صدور احکام قضایی برای برخی از دانشجویان دانشگاه تهران، بلافاصله با حضور رئیس دانشگاه تهران، معاون دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه و خود دانشجویان جلسه‌‌ای را تشکیل دادیم. در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که نخستین کاری که صورت می‌گیرد، این است که لایحه‌ای را خود دانشجویان، تنظیم و به احکام خود اعتراض کنند.»

همچنین فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس در صفحه توییتر خود درباره صدور احکام برای دانشجویان دانشگاه تهران نوشت: «از مسئولان مربوطه قول گرفته بودیم برای دانشجویان بازداشتی پرونده‌سازی‌ نشود اما بدعهدی کردند. وزیران اطلاعات و دادگستری باید پاسخگو باشند.» علاوه براین محمدمهدی زاهدی، رئیس اصولگرای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز خواستار آن شد که قوه قضاییه در حکم‌های صادرشده برای دانشجویان تجدیدنظر کند.

به گزارش ایسنا، طی چند‌ماه گذشته، 11نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها طی ماه‌های گذشته، 3نفر از این دانشجویان مجموعا به 15سال حبس محکوم شدند و حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت مجازی برای آنها صادر شده است. شمار دیگری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی نیز منتظر حکم خود هستند. گفتنی است سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند، بین 18تا 22سال است و به اتهام‌های سنگینی متهم شده‌اند و یکی از دانشجویان متولد سال75 است و به 8سال حبس محکوم شده است.

علاوه بر این، اعتمادی‌فر، سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه هیچ امتحانی از سوی دانشجویان دانشگاه تهران تحریم نشده است، گفت: « امتحانات پایان ترم دانشکده طبق زمانبندی مشخص برگزار می‌شود و ما نیز پیگیر جدی مباحث و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی این دانشجویان هستیم. این دانشجویان به احکام قضایی دانشجویان دیگر اعتراضاتی داشتند و خواسته‌هایی را در این زمینه مطرح کردند، اما هیچ امتحانی از سوی آنها لغو و تحریم نشده است. روز گذشته نیز جلسه‌ بسیار خوبی با دانشجویان معترض برگزار کردیم. طی جلسه‌ای که با دانشجویان معترض برگزار کردیم، قرار بر این شد که امتحانات پایان ترم دانشکده طبق زمانبندی مشخص برگزار شود و ما نیز پیگیر جدی مباحث و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی این دانشجویان هستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید